- Nazwa przedmiotu:
- Materiały i cywilizacje
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Andrzej Królikowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe 15h, w tym:
a) obecność na wykładzie: 15h
b) obecność na zajęciach seminaryjnych: 5h
2. przygotowanie do zajęć seminaryjnych (poszukiwania literaturowe na wskazane tematy): 3h
3. przygotowanie do testów zaliczeniowych: 2h
Razem nakład pracy studenta: 25h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. wykład: 15h
Razem: 15h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- W ramach kursu student powinien:
• poznać ewolucję podstawowych materiałów konstrukcyjnych i wykonywanych z nich wyrobów oraz związany z tym postęp techniczny / technologiczny oraz wpływ tych procesów na przemiany gospodarcze, społeczne i polityczne świata od starożytności do dnia dzisiejszego
• poznać przykłady polskich uczonych i inżynierów, którzy przyczynili się do rozwoju techniki
• wykonać poszukiwania literaturowe na wskazane tematy i przedstawić uzyskane informacje w dyskusjach na zajęciach seminaryjnych.
- Treści kształcenia:
- Celem przedmiotu jest retrospektywne spojrzenie na rolę materiałów konstrukcyjnych w rozwoju cywilizacyjnym (wpływ na przemiany społeczne, gospodarcze i polityczne) oraz przedstawienie ewolucji podstawowych materiałów konstrukcyjnych i sposobów ochrony przed korozją od czasów starożytnych do dnia dzisiejszego. Wykład obejmuje następujące treści merytoryczne:
- epoka materiałów naturalnych: kamienia i gliny, odkrycie przemiany glina – porcelana,
- epoka materiałów „rzemieślniczych”: brązu i żelaza, opanowanie wytopu metali z rud i metod kształtowania wyrobów metalowych, kuźnia Hefajstosa, „demokratyczny metal”, metalowe narzędzia i broń i ich wpływ na przemiany gospodarcze i polityczne (cywilizacja Majów – cywilizacja śródziemnomorska), beton rzymski, zadziwiające konstrukcje starożytności (piramidy, Kolos Rodyjski, Koloseum, Kolumna Kutubska) i problemy korozyjne w zamierzchłych czasach (ołowiane wodociągi), wkład alchemii, stal damasceńska, odkrycia naukowe Oświecenia, początki elektrochemii,
- epoka materiałów „inżynierskich”: rewolucja przemysłowa, epoka stali i betonu, wielkopiecowy proces hutniczy, renesans / ponowne odkrycie betonu, coraz większe konstrukcje, coraz większe problemy z korozją,
- epoka materiałów „nasyconych wiedzą”: polimery, stale „prawie” odporne na korozję, kompozyty, żelbet – wielkie możliwości i wielkie problemy korozyjne, nowe technologie, materiały dla medycyny, lotnictwa, przemysłu jądrowego i wojskowego,
- porównania: wysokie budowle: od wieży Eiffla do Millenium Towers, przeprawy mostowe: od Iron Brigde do planów mostu przez Cieśninę Messyńską, kopuły(od rzymskiego Panteonu do kopuł fullerowskich),
- nieodparte porównania: piramida Cheopsa – zapora Grand Coulee, Kolos Rodyjski – Statua Wolności,
- historia zmagań z korozją, teoria flogistonu, odkrycia Oświecenia, twórcy współczesnej teorii korozji, polskie akcenty.
- Metody oceny:
- Zaliczenie seminaryjne
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. S.L. Sass, The substance of civilization: Materials and human history from the stone age to the age of silicon, Arcade Publ., 1999.
2. A. Królikowski, Konstrukcje stalowe wczoraj i dziś, cykl publikacji w Konstrukcje Stalowe, 3(55)-6(57), 2002.
3. A. Królikowski, Historia zmagań z korozją metali, cykl publikacji w Konstrukcje Stalowe, 1(59)-4(62), 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Ma wiedzę o właściwościach materiałów konstrukcyjnych stosowanych na przestrzeni dziejów
Weryfikacja: testy zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W07
- Efekt W02
- Rozumie pozatechniczne aspekty powodujące wycofywanie wcześniej stosowanych materiałów konstrukcyjnych i wprowadzanie nowych
Weryfikacja: testy zaliczeniowe, wystąpienia na seminarium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Sprawnie pozyskuje informacje z literatury i Internetu, krytycznie je analizuje i na tej podstawie potrafi sformułować i uzasadnić swoją opinię
Weryfikacja: wystąpienia w na seminarium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05
- Efekt U02
- Dostrzega aspekty społeczne i ekonomiczne rozwoju techniki i technologii oraz pojawienia się nowych materiałów i produktów
Weryfikacja: testy zaliczeniowe, wystąpienia na seminarium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma umiejętność samodzielnego studiowania wybranych zagadnień i pracy w zespole przy opracowaniu wspólnych wystąpień seminaryjnych
Weryfikacja: wystąpienia na seminarium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06