- Nazwa przedmiotu:
- Fizyka 1
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Jan J. Żebrowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Biomedyczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1)Liczba godzin bezpośrednich - godz. 67, w tym:
• wykład 30 godz.
• ćwiczenia – 15 godz.
• laboratorium – 15 godz.
• konsultacje – 5 godz.
• egzamin – 2 godz.
2) Praca własna studenta – 75godz.
• przygotowania do wykładu – 10 godz.
• przygotowanie do ćwiczeń – 15 godz.
• przygotowanie się do egzaminu – 15 godz.
• przygotowanie do kolokwiów - 15 godz.
• przygotowanie i sprawozdania z laboratorium – 20 godz.
RAZEM – 142 godz. – 6 punktów ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,5 punktu ECTS - 67 godz.,
w tym:
• wykład 30 godz.
• ćwiczenia – 15 godz.
• konsultacje – 5 godz.
• egzamin – 2 godz.
• laboratorium – 15 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,5 punktu ECTS – 65 godz. ,
w tym:
• ćwiczenia – 15 godz.
• przygotowanie do ćwiczeń – 15 godz.
• laboratorium – 15 godz.
• przygotowanie i sprawozdania z laboratorium – 20 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Matematyka – Algebra liniowa i analiza
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z podstawami fizyki
w zakresie mechaniki klasycznej oraz elektro-dynamiki i optyki w zakresie typowym dla uniwersytetu technicznego ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb Kierunku Inżynierii Biomedycznej w zakresie rozwiązywania prostych zadań technicznych. W wykładzie podkreśla się uniwersalność i interdyscyplinarność praw fizyki, eksponuje jej doświadczalny charakter i elementy współczesnego naukowego obrazu przyrody.
- Treści kształcenia:
- Wstęp: Istota i struktura fizyki Mechanika : Opis ruchu układu fizycznego. Zasady dynamiki Newtona. Równania ruchu. Zasady zachowania pędu, momentu pędu i energii. Siły zachowawcze i nie zachowawcze; zasada zachowania energii. Ruch drgający. Rezonans układów drgających. Ruch falowy. Równania ruchu falowego. Elementy akustyki. Efekt Dopplera. Przyczynowość równań ruchu. Zjawiskanieliniowe w ruch drgającym i falowym. Elementy mechaniki elatywistycznej. Elementy statyki i dynamiki płynów (2h) Elektrodynamika : Pole elektryczne. Prawo Coulomba. Natężenie i potencjał pola elektrycznego. Prawo Gaussa. Równanie Poissonai Laplacea. Pole elektryczne w dielektryku(zjawisko polaryzacji dielektrycznej). Pole magnetyczne. Siła Lorentza. Prawo Ampere'a dla prądów stałych i dla prądów zmiennych. Prawo indukcji Faradaya. Indukcyjność. Prawo Biot-Savarta. Równania Maxwella (postać różniczkowa i całkowa, interpretacja). Równania materiałowe.Równanie Poissona. Dyspersja fal elektromagnetycznych. Optyka: Optyka falowa
i geometryczna. Polaryzacja. Interferencja fal. Dyfrakcja i jej rodzaje. Elementy transformacji optycznych, związek dyfrakcji z transformatą Fouriera. Holografia. Mikroskop elektronowy i zasady rentgenografii.
- Metody oceny:
- Kolokwium wykładowe w połowie semestru - ocena uwzględniana w ocenie egzaminacyjnej;
Ocena z egzaminu;
Dwa kolokwia na ćwiczeniach;
Kolokwium przed każdym ćwiczeniem laboratoryjnym oraz ocena sprawozdania z wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Podręczniki wykładowe: I.W. Sawieliew, Wykłady z fizyki, t.1 Mechanika i fizyka cząsteczkowa; t.2 Elektryczność i magnetyzm, fale, optyka. Wyd. Naukowe PWN Warszawa 1997.
W. Bogusz, J. Garbarczyk, F. Krok, Podstawy Fizyki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1997, 1999.
C. Kittel, W. Knight, M. Ruderman, Mechanika; F. C. Crawford: Fale, PWN, 1973;
E.Purcell, Elektrodynamika, Wyd. Naukowe PWN Warszawa 1969.
Zbiory zadań: A.Hennel, W.Szuszkiewicz, Zadania i problemy z fizyki, WNT 2002 M.
Baj, G. Szeflińska, M. Szymański, D. Wasik, Zadania i problemy z fizyki. Drgania i fale skalarne, PWN, Warszawa 1993.
M. Baj, G. Szeflińska, M. Szymański, D. Wasik, Zadania i problemy z fizyki. Fale elektromagnetyczne. Fale materii, PWN, Warszawa 1996.
W.Brański, M.Herman, L.Widomski, Zbiór zadań z fizyki -Elektryczność i magnetyzm, PWN 1979 lub późniejsze wznowienia.
- Witryna www przedmiotu:
- www.if.pw.edu.pl/~zebra
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt FIZ1_W01
- Ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki klasycznej oraz podstaw fizyki relatywistycznej
i zna strukturę fizyki jako dziedziny.
W szczególności posiada podstawową wiedzę na temat ogólnych zasad fizyki, wielkości fizycznych oraz oddziaływań fundamentalnych. Zna rolę eksperymentu i zasady prowadzenia wywodu w fizyce.
Weryfikacja: egzamin pisemny, kolokwia na ćwiczeniach i kolokwium wykładowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt FI1_W2
- Zna zasady opisu ruchu układu fizycznego oraz zasady dynamiki Newtona. Zna równania ruchu stosowane w podstawowej fizyce klasycznej a w tym równanie ruch harmonicznego i ruchu falowego. Wie o przyczynowości równań ruchu. Zna zasady zachowania w fizyce a w szczególności zasadę zachowania pędu, momentu pędu i energii. Zna podział sił na zachowawcze i nie zachowawcze oraz zasadę zachowania energii. Zna rodzaje energii występujących w przyrodzie: energia kinetyczna, potencjalna i energia sił n.
Weryfikacja: egzamin pisemny, kolokwia na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt FI1_W3
- Zna elementy mechaniki relatywistycznej a w tym transformację Galileusza i Lorenza, pojęcie prędkości granicznej, zjawiska skrócenia Lorenza
i dylatacji czasu oraz względności jednoczesności. Zna relatywistyczne prawo składania prędkości
i jego konsekwencje. Ma elementarną wiedzę o dynamice relatywistyczneja w tym pojęcie pędu
i energii relatywistycznej, własności relaty-wistyczne cząstek pozbawionych masy oraz równoważność masy i energii.
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt FI1_W4
- Zna elementy mechaniki płynów a w tym: elementy statyki płynów (prawo Archimedesa i prawo Pascala) oraz dynamiki płynów (lepkość płynu i wzór Newtona, podział cieczy na newtonowskie i nienewtonowskie, klasyfikacja przepływów i liczba Reynoldsa, rodzaje oporów występujących w przepływach płynów). Zna równanie Bernoulliego i jego zastosowania.
Weryfikacja: egzamin pisemny, kolokwia na mny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt FI1_W5
- Zna elementy akustyki a w tym: podstawowe własności fal akustycznych i skalę ich prędkości w różnych materiałach, zna równanie ruchu fali akustycznej oraz skalę logarytmiczną natężenia dźwięku. Zna efekt Dopplera i przykłady jego zastosowań w fizyce, astronomii i medycynie.
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt FI1_W6
- Ma elementarną wiedzę z zakresu elektrodynamiki. W szczególności mam wiedzę z elektrostatyki w zakresie własności pola elektrycznego, zna prawo Coulomba i prawo Gaussa w postaci różniczkowej i całkowej. Zna równania Poissona i Laplace'a. Wie jakie są własności pola elektrycznego w dielektryku i zna zjawisko polaryzacji dielektrycznej. Ma wiedzę o podstawowych własnościach stałego pola magnetycznego. Zna pojęcie siły Lorenza oraz prawo Ampere'a dla prądów stałych i prądów zmiennych. Prawo indukcji Faradaya.
Weryfikacja: egzamin pisemny, kolokwia na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt FI1_W7
- Mam elementarną wiedzę w zakresie optyki. Zna korpuskularno-falową naturę fali optycznej
i znaczenie dyskusji na ten temat dla historii rozwoju optyki. Zna wpływ różnego rodzaju mechanizmów polaryzacji dielektrycznej na propagację fali elektromagnetycznej w materiale - zjawisko dyspersji fali elektromagnetycznej w ośrodku. Zna podstawowe prawa optyki i wie, które z nich można wyjaśnić na podstawie optyki falowej a które w ramach optyki geometrycznej. Zna prawa dyfrakcji w tym dyfrakcję Fraunho.
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt FIZ1_U01
- Potrafi sformułować równanie ruchu dla elementarnego problemu z mechaniki klasycznej oraz równanie to rozwiązać. Wyznacza częstotliwość mechanicznego układu drgającego posługując się jego równaniem ruchu.
Weryfikacja: kolokwia na ćwiczeniach, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
- Efekt FI1_U2
- Rozwiązuje elementarne problemy zelektrostatyki i magnetostatyki posługując się zasadą superpozycji, prawem Gaussa oraz prawem Ampere'a. Posługuje się prawem Faradaya w celu rozwiązania elementarnych problemów z elektrodynamiki. Wykorzystuje prawa elektrodynamiki dla rozwiązania elementarnych problemów z mechaniki, w których pojawia się pole magnetyczne.
Weryfikacja: kolokwia na ćwiczeniach, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
- Efekt FI1_U3
- Potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary fizyczne oraz opracować i przedstawić ich wyniki, w szczególności: - potrafi zbudować prosty układ pomiarowy z wykorzystaniem standardowych urządzeń pomiarowych, zgodnie z zadanym schematem i specyfikacją, - potrafi wyznaczyć wyniki i niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich, - potrafi dokonać oceny wiarygodności wyników pomiarów i ich interpretacji w kontekście posiadanej wiedzy fizycznej.
Weryfikacja: opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U14, T1A_U15