- Nazwa przedmiotu:
- Chłodnictwo i pompy ciepła
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż./ Marian Trafczyński/ adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- IN1A_35
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: liczba godzin wg planu studiów - 10, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 7, opracowanie wyników - 8, razem 25. Projekty: liczba godzin wg planu studiów - 10, zapoznanie z literaturą - 10, opracowanie wyników - 10, wykonanie prac projektowych, przygotowanie do zaliczenia - 20, razem - 50, Razem godzin 75
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 10h, Projekty - 10h, razem 20h = 0,8 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Projekty: ćw. projektowe - 10h, zapoznanie z literaturą - 10h, opracowanie wyników - 10h, wykonanie prac projektowych, przygotowanie do zaliczenia -20h, razem 50h=2,0 ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt150h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Fizyka, Mechanika płynów, termodynamika techniczna
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15, projekt: 10-15
- Cel przedmiotu:
- Celem nauczania przedmiotu jest stosowanie wiedzy z zakresu chłodnictwa i pomp ciepła w projektowaniu instalacji i urządzeń dla potrzeb inżynierii środowiska
- Treści kształcenia:
- W1. Podstawy teoretyczne techniki chłodniczej – wprowadzenie. Obiegi odwracalne i nieodwracalne. Rodzaje urządzeń chłodniczych. Urządzenia sprężarkowe.
W2. Urządzenia chłodnicze parowe jednostopniowe. Obieg mokry Lindego. Obieg suchy Lindego. U rządzenia chłodnicze parowe wielostopniowe.
W3. Chłodziarki absorpcyjne. Chłodziarki amoniakalne i bromolitowe.
W4. Obliczeniowe zapotrzebowanie na chłód. Normy. Czynniki chłodnicze i ich własności. Chłodziwa.
W5. Armatura urządzeń chłodniczych. Zasady doboru podstawowych elementów instalacji chłodniczych i urządzeń chłodniczych.
W6. Podstawy teoretyczne pomp ciepła. Rodzaje pomp ciepła- podział, konstrukcja, zastosowanie.
W7. Sprężarkowe pompy ciepła. Sorpcyjne pompy ciepła. Termoelektryczne pompy ciepła.
W8. Specjalne pompy ciepła – strumieniowe, chemiczne, wykorzystujące efekt elektrodyfuzji, wykorzystujące efekt wirowy.
W9. Źródła dolne ciepła dla układów z ogrzewczych z pompami ciepła. Przykłady obliczeń i zastosowań.
P1. Wyznaczyć podstawowe parametry chrakteryzyjące pracę teoretycznego urządzenia chłodniczego
P2. Wyznaczyć podstawowe parametry charakteryzujące pracę rzeczywistego urządzenia chłodniczego - prówanie z obiegiem teoretycznym
P3. Wyznaczyć podstawowe parametry chrakteryzyjące pracę teoretycznego obiegu pompy ciepła
P4. Wyznaczyć podstawowe parametry charakteryzujące pracę rzeczywistego obiegu pomy ciepła - prówanie z obiegiem teoretycznym
P5. Wyznaczyć podstawowe parametry obiegu teoretycznego i parametryrzotworu roboczego dla chłodziarki amoniakalnej absorpcyjnej
- Metody oceny:
- Warunki zaliczenia przedmiotu w semestrze są następujące:
• Obecność na ćwiczeniach projektowych
• Uzyskanie punktów w ilości od 50 do 100, w tym
- za sprawdziany na wykładzie od 15 do 50
- za wykonanie i obronę projektów od 15 do 50
Ocena ostateczna z przedmiotu wynika z liczby uzyskanych łącznie punktów wg przeliczenia:
Od 45 do 60 – ocena dostateczna
Od 61 do 70 – ocena ponad dostateczna
Od 71 do 80 – ocena dobra
Od 81 do 90 – ocena ponad dobra
Od 91 do 100 – ocena bardzo dobra
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- .1. Rubik M.: – Pompy ciepła, poradnik, Technika Instalacyjna w Budownictwie, Warszawa 1999 r.
2. Rubik M.: – Chłodnictwo, PWN, Warszawa 1986 r.
3. Rubik M., Kołodziejczyk L.: Technika chłodnicza w klimatyzacji, Arkady, Warszawa 1976
4. Zalewski W.: – Pompy ciepła, IPPU Masta, Gdańsk 2001
5. Jones , W.P.: – Klimatyzacja, Arkady, Warszawa 2001 r.
6. Miesięcznik „Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna”
7. Miesięcznik „Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja”
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W02_01
- Ma elementarna wiedzę z zakresu zastosowań chłodnicta i pomp ciepła w różnych dyscyplinach inżynierskich powiązanych z budownictwem, ogrzewnictwem, wentylacją, przechowlanictwem itp.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W02_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt W03_01
- Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji wewnętrznych takich, jak instalacje chłodnicze i klimatyzcyjne w budynku z punktu ich przydatności dla zapewnienia komfortu cieplego człowieka w pomieszczeniach oraz dla przechowlanictwa w chłodniach i komorach
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W03_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt W04_02
- Ma wiedzę szczegółową z zakresu techniki chłodniczej oraz obiegów chłodniczych. Zasad działania i budowy maszyn i urządzeń chłodniczych. Zasad projektowania wykonawstwa i eksploatacji urządzeń i instalacji chłodniczych. Podstaw teoretyczne pomp ciepła. Nniskotemperaturowych źródeł ciepła i sposobów jego pozyskiwania, a także rozwiązań konstrukcyjnych i charakterystyk pomp ciepła. Stosowanie wiedzy z zakresu chłodnictwa i pomp ciepła w projektowaniu instalacji i urządzeń dla potrzeb inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W04_02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
- Efekt W08_03
- Ma podstawową wiedzę z zakresu standardów i norm technicznych związanych z czynnikami chłodniczymi w aspekcie również środowiska.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W08_03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U07_01
- Potrafi wykorzystać dostępne oprogramowanie (pakiet Microsoft Office oraz AutoCad) do opracowania i prezentacji zadań opisowo-obliczeniowych.
Weryfikacja: Obserwacje podczas uczestnictwa w ćwiczeniach projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U07_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07
- Efekt U15_01
- Potrafi dokonać wyboru właściwego narzędzia wspomagającego proces obliczeń cieplnych obiegów chłodniczych i grzejnych pomp ciepła.
Weryfikacja: Obserwacje podczas uczestnictwa w ćwiczeniach projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U15_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U15
- Efekt U16_03
- Potrafi wybrać właściwy sposób do przeprowadzenia obliczeń inżynieskich w zależności od rodzaju i stopnia złożonoąci układów obiegów chłodniczych urządzeń chłodniczych i grzewczych pomp ciepła zgodnie z podaną specyfiką zaprojektować uwzględniając specyfikę czynników chłodniczych i dodatkowe uwarunkowania, takie, jak dochładzanie i regeneracja..
Weryfikacja: Obserwacje podczas uczestnictwa w ćwiczeniach projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U16_03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K02_01
- Ma świadomość ważności i rozumie środowiskowe skutki działalności inżynierskiej w chłodnictwie
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_K02_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02