Nazwa przedmiotu:
Polska Myśl Demokratyczna
Koordynator przedmiotu:
mgr Tomasz Zbrzezny
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
ZKO 5.1/2
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50 h w tym: 16 h - wykłady, 14 h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 16 h - przygotowanie do kolokwiów, 2 h - konsultacje, 2 h - dodatkowe zaliczenia
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
I. 0,64 ECTS - wykłady, II. 0,16 ECTS - konsultacje, dodatkowe zaliczenie
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład240h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
min. 15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie z historią polskiej myśli demokratycznej, ukazanie wartości demokracji i przygotowanie do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu publicznym.
Treści kształcenia:
Walka o prawa człowieka w Polsce przedrozbiorowej (Modrzewski, arianie, Kołłątaj, Staszic). Polska myśl demokratyczna i niepodległościowa w epoce romantyzmu (Mochnacki, Lelewel, Mickiewicz, Kamieński). Demokratyczny program polskiego pozytywizmu (Świętochowski, Prus, Orzeszkowa). Walka o niepodległość i wyzwolenie społeczne do I Wojny Światowej (Waryński, Limanowski, Piłsudski, Daszyński, Abramowski, Brzozowski). Polska niepodległa. Pierwsze lata republiki demokratycznej (Żeromski, Witos). Walka demokracji z reakcją i dyktaturą (Lieberman, Niedziałkowski, Estreicher, Znaniecki). Myśl demokratyczna czasu wojny: a) emigracja, b) Polska podziemna. Polska Rzeczpospolita Ludowa. Demokracja - teoria i praktyka. Demokracja po roku 1989 - jej zdobycze i porażki.
Metody oceny:
kolokwium I, kolokwium II
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Polska myśl demokratyczna w ciągu wieków. Antologia w opracowaniu M. Kridla, W. Malinowskiego i J. Wittlina, Warszawa 1987, 2. Polska myśl filozoficzna i społeczna, t. I 1831-1863, red. A. Walicki, t. II i III red. B. Skarga, Warszawa 1972-1975, 3. Z dziejów polskiego patriotyzmu. Wybór tekstów p. red. J. Kloczkowskiego, Kraków 2007, Filozofia w Polsce. Słownik pisarzy, Wrocław 1971.
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W02
Ma wiedzę o historii i tradycji demokracji w Polsce. Zna poglądy głównych jej rzeczników i obrońców.
Weryfikacja: kolokwium I
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W02
Efekt W10
Dostrzega i rozumie rolę demokracji we współczesnym świecie. Rozumie jaką cenę musiały zapłacić pokolenia jej obrońców za jej urzeczywistnienie.
Weryfikacja: kolokwium I
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W08
Efekt W11
Zna oryginalny wkład polskich myślicieli w budowę nowoczesnej demokracji, rozumie specyficzne uwarunkowania narodowe demokracji w Polsce.
Weryfikacja: kolokwium I
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi odróżniać różne historycznie ukształtowane postaci demokracji.
Weryfikacja: kolokwium II
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01
Efekt U02
Posiada umiejętność dostrzegania uwarunkowań narodowych demokracji na przykładzie Polski i ewentualnego dostrzegania ich u innych narodów.
Weryfikacja: kolokwium II
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K06
Jest zdolny do samodzielnej oceny jakości i wartości demokracji. Ma podstawowe przygotowanie do jej obrony na forum publicznym.
Weryfikacja: aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K06