Nazwa przedmiotu:
Badanie i rozwój produktu na rynku
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Ryszard Rafalski
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Z2 - Systemy produkcyjne i logistyczne
Kod przedmiotu:
2P2Z2
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
76h (3 ECTS): 20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) + 25h (opracowanie ćwiczeń zadaniowych) + 10h (przygotowanie się do paneli dyskusyjnych i ich raportowania) + 10h (przygotowanie prezentacji na zajęciach z wybranego tematu Badań i rozwoju produktu na rynku) + 10h (przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS: 20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,2 ECTS: 20h (ćwiczenia) + 25h (opracowanie ćwiczeń zadaniowych) + 10h (przygotowanie i prezentacja na zajęciach wybranego problemu z badań i rozwoju produktu na rynku) = 55h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu organizacji systemów produkcyjnych, w tym działalności badań i rozwoju produktów i technologii. Podstawowa wiedza z zarządzania projektami i innowacjami, w tym inspiracje i zasady rozwoju produktu, motywy wprowadzania innowacji w przedsiębiorstwie. Podstawowa wiedza z analizy rynku i badań marketingowych.
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu planowania badań i rozwoju produktu i metod wprowadzania produktu na rynek, - potrafił przygotować projekt zarządzania badaniami i rozwojem produktu zgodnie ze standardami zarządzania projektami - potrafił ocenić negatywne skutki społeczne nieefektywnego planowania i rozwoju badań produktów, w szczególności zakresu, czasu , budżetu oraz ryzyka i jakości.
Treści kształcenia:
1/2) Wprowadzenie do organizacji ćwiczeń. Podstawowe pojęcia: produkt – podstawowe definicje produktu, planowanie produktu, zarządzanie produktem, badania podstawowe, badania stosowane, prace badawczo-rozwojowe. podmioty rynkowe, istota i zakres B&R produktu na rynku – panel dyskusyjny. Studium przypadku – rozwinięcie celów funkcjonalnych na podstawie celów rynkowych przygotowanych dla całego przedsiębiorstwa. Zadanie samodzielne dla zespołów 2 – osobowych. 3) Poszukiwanie idei nowych produktów – wprowadzenie do ćwiczeń, źródła pozyskiwania nowych produktów, metody generowania idei nowych produktów – prezentacja metod i kryteria wyboru – panel dyskusyjny oraz raport i wnioski. 4) Selekcja idei nowych produktów, metody wstępnej oceny idei, przykład oceny idei nowego produktu ( na przykładzie obrabiarek sterowanych numerycznie). 5) Projekt oceny cech niematerialnych produktów globalnych (wysoki poziom standaryzacji) - zadanie do wykonanie w zespołach 2 – osobowych. 6) Analiza oddziaływania czynników zmian wpływających na prowadzenie prac badawczo - rozwojowych (analiza PEST, analiza TOWS/SWOT). 7) Badanie rynku produktów z wykorzystaniem metod pomiaru sondażowego – prezentacja przykładu na wybranych produktach rynku B2B. 8) Opracowanie koncepcji nowego produktu, podstawowe założenia techniczne, rynkowe i ekonomiczne. Analiza ekonomiczno – finansowa koncepcji nowego produktu. Przykłady rozwiązań. 9) Testowanie rynku nowego produktu i strategie wprowadzania na rynek. Testowanie marketingowe rynku, przesłanki i kryteria oceny wyników testowania rynku, uwarunkowania wprowadzenia nowego produktu, strategie wprowadzenia nowego produktu na rynek. 10) Organizacja badań i rozwoju produktu w wybranych przedsiębiorstwach. Podsumowanie zajęć (ćwiczeń).
Metody oceny:
Ocena formatywna: ocena poprawności zadań wykonanych przez studentów podczas ćwiczeń , elementy zadań są dyskutowane i oceniane jest ich zrozumienie. Wybrane interaktywne formy prowadzenia ćwiczeń (studia przypadków). Ocena sumatywna : przeprowadzenie sprawdzianu pisemnego, a szczególnych przypadkach dodatkowo ustnego; ocena z zaliczenia sprawdzianu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny > = 3,0. Oceniana jest wartość merytoryczna zadań, samodzielność rozwiązanych przez studentów zadań i sformułowanych wniosków; ocena zadań w zakresie 2 – 5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie z każdego zadania ocena oceny > = 3,0. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli zarówno ocena z zaliczenia sprawdzianu pisemnego jak i ćwiczeń jest > = 3,0. Ocena z przedmiotu jest obliczona zgodnie z formułą: 0,5 *ocena zadań + 0,5* ocena ze sprawdzianu pisemnego.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Borodako K.: Foresight w zarządzaniu strategicznym. C.H. Beck, Warszawa 2009. [2] Dussel M.: Marketing w praktyce. Wydawnictwo EDU, Warszawa 2009. [3] Gorchels L.: Zarządzanie produktem. Od badań i rozwoju do budżetowania reklamy. HELION, Gliwice 2007. [4] Kaczmarczyk S.: Badania marketingowe; metody i techniki. PWE, Warszawa 1995. [5] Rutkowski I.P.: Metodyczne i kompetencyjne uwarunkowania rozwoju nowego produktu w przedsiębiorstwie przemysłowym. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2006. [6] Sojkin B.(red.): Zarządzanie produktem. PWE Warszawa 2003. [7] Szatkowski K.: Przygotowanie produkcji, rozdz. 2 – Działalność badawczo – rozwojowa, jej uwarunkowania i główni realizatorzy. PWN Warszawa 2008. [8] Szopa T.: Niezawodność i bezpieczeństwo. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2009. [9] Weresa M., Poznańska K.: Procesy tworzenia wiedzy oraz transferu osiągnięć naukowych i technologicznych do biznesu. Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2012. [10] Wirkus M., Lis A.: Zarządzanie projektami badawczo-rozwojowymi. Difin, Warszawa 2012.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 2P2Z2_W01
ma uporządkowaną wiedzę z zakresu badania i rozwoju produktu na rynku – niezbędną do formułowania zadań w poszczególnych etapach procesu rozwoju produktu, w tym wprowadzenia produktu na rynek
Weryfikacja: wykonanie i zaliczenie ćwiczeń zadaniowych i tematycznych oraz zaliczenie sprawdzianu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe: W_2Z2
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 2P2Z2_U01
potrafi efektywnie identyfikować problemy i rozwiązywać zadania w wybranych obszarach zarządzania produktem 2P2Z2_U01
Weryfikacja: wykonanie i zaliczenie ćwiczenia tematycznego
Powiązane efekty kierunkowe: U_2Z2
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U06, S2A_U07
Efekt 2P2Z2_U02
potrafi pozyskać informacje z literatury i czasopism w tym branżowych na temat źródeł informacji idei nowych produktów
Weryfikacja: zaliczenie prezentacji tematycznej na ćwiczeniach - zespoły 2 osobowe
Powiązane efekty kierunkowe: U_2Z2
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U06, S2A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 2P2Z2_K01
Absolwent rozumie potrzeby rozwoju produktu na rynku – jako źródło aktywności działalności gospodarczej i zatrudnienia.
Weryfikacja: zaliczenie prezentacji tematycznej na ćwiczeniach - zespoły 2-osobowe i aktywny udział na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: K_2Z2
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K04, S2A_K06
Efekt 2P2Z2_K02
zna przykłady negatywnych skutków finansowych i społecznych utraty rynku z powodu złej organizacji badań i rozwoju produktu.
Weryfikacja: prezentacja przykładów na ćwiczeniach i ocena aktywności na ćwiczeniach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_2Z2
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K04, S2A_K06