- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy programowania
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Marcin Ścibisz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PODPR
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100h (4 ECTS):
14h (wykład) + 14h (laboratorium) + 1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 14x2h (przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych) + 10h (przygotowanie do kolokwium – wykład) + 16h (przygotowanie do kolokwium - laboratorium) + 16h (przygotowanie aplikacji)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 ECTS:
14h (wykład) + 14h (laboratorium) + 1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 30h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3 ECTS:
14h (laboratorium) + 14x2h (przygotowanie do ćwiczeń laboratoryj-nych) + 16h (przygotowanie do kolokwium - laboratorium) + 16h (projekt i implementacja aplikacji) = 74h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład210h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium210h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- umiejętność obsługi komputera, posługiwanie się pocztą elektroniczną oraz edytorem tekstu
- Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład); od 10 do 30 (zajęcia laboratoryjne / projekty komputerowe)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu programowania w języku wysokiego poziomu z położeniem nacisku na programowanie zorientowane obiektowo,
- potrafił implementować proste algorytmy oraz typowe struktury danych,
- potrafił pisać oraz uruchamiać proste programy o rozmiarze rzędu 100-150 wierszy kodu źródłowego z wykorzystaniem zintegrowanego środowiska programistycznego.
- Treści kształcenia:
- Wykład: 1) Struktura przedmiotu, podstawowa terminologia, wprowadzenie do programowania 2) Wprowadzenie do języka Java. 3) Proste typy danych. 4.)Wyrażenie i operatory. 5) Instrukcje sterujące. 6) Złożone typy danych – łańcuchy. 7) Złożone typy danych – tablice jednowymiarowe. 8) Złożone typy danych – tablice wielowymiarowe. 9) Programowanie obiektowe w języku Java. 10) Tworzenie własnych klas. 11) Dziedziczenie. 12) Interfejsy i klasy wewnętrzne. 13) Wyjątki i obsługa błędów. 14) Strumienie i pliki. 15) Strumienie obiektów.
Laboratorium: Wykonanie w laboratorium ćwiczeń z wykorzystaniem zintegrowanego środowiska programistycznego w zakresie: 1) Proste typy danych. 2) Wyrażenia i operatory. 3) Instrukcje sterujące warunkowe. 4) Instrukcje sterujące iteracyjne. 5) Złożone typy danych – łańcuchy. 6) Złożone typy danych – tablice jednowymiarowe. 7) Złożone typy danych – tablice wielowymiarowe. 8) Programowanie obiektowe. 9) Tworzenie własnych klas. 10) Dziedziczenie. 11) Interfejsy i klasy wewnętrzne. 12) Wyjątki i obsługa błędów. 13) Strumienie i pliki. 14) Strumienie obiektów. Równolegle samodzielne przygotowywanie w ramach pracy własnej (przy konsultacyjnym wsparciu prowadzącego) projektu i implementacji prostej aplikacji.
- Metody oceny:
- Wykład: Ocena formatywna: częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładu. Ocena sumatywna: przeprowadzenie kolokwium zwierającego pytania otwarte oraz zadania programistyczne; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Laboratorium: Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych; elementy projektu są dyskuto-wane i weryfikowane na każdym z etapów jego realizacji – jest możliwość poprawienia wyników każdego etapu. Ocena sumatywna: przeprowadzenie kolokwium w formie praktycznej realizacji zadań programistycznych; oceniana jest wartość merytoryczna projektów i uzyskane na ich podstawie wyniki prac implementacyjnych oraz wynik rozmowy zaliczeniowej z prowadzącym; ocena z laboratorium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Horstmann C.S., Cornell G.: Java. Podstawy. Wydawnictwo He-lion, Gliwice 2008 . [2] Eckel B.: Thinking in Java. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006. [3] Schildt H.: Java. Kompendium programisty, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PODPR_W01
- ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstaw programowania w języku wysokiego poziomu z położeniem nacisku na programowanie zorientowane obiektowo
Weryfikacja: 1 kolokwium zwierające pytania otwarte oraz zadania (wykład) i 1 kolokwium w formie praktycznej realizacji zadań programistycznych (laboratorium)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PODPR_U01
- potrafi implementować proste algorytmy oraz typowe struktury danych
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń laboratoryjnych, ocena samodzielnie przygotowanego projektu i implementacji aplikacji
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U10
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U07
- Efekt PODPR_U02
- potrafi pisać oraz uruchamiać proste programy z wykorzystaniem zintegrowanego środowiska programistycznego
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń laboratoryjnych, ocena samodzielnie przygotowanego projektu i implementacji aplikacji
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U10
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PODPR_K01
- rozumie potrzebę zachowań personalnych i przestrzega zasad etyki, w tym uczciwości
Weryfikacja: ocena stopnia samodzielności pracy podczas kolokwiów, ocena merytorycznej znajomości przygotowanej aplikacji podczas rozmowy zaliczenio-wej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04