- Nazwa przedmiotu:
- Konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynkach międzynarodowych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Grażyna Gierszewska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z7 - Przedsiębiorstwo na rynkach międzynarodowych
- Kod przedmiotu:
- 2P2Z7
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS):
20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 1h (konsultacje) + 30h (10 zjazdów x 3 godziny przygotowania do zajęć) + 20h (4 analizy cząstkowe x 5 godzin) + 4h (przygotowanie projektu końcowego)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 1h (konsultacje) = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS:
20h (4 analizy cząstkowe x 5 godzin) + 4h (przygotowanie projektu końcowego) = 24h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zarządzania strategicznego i marketingowego.
Zdolność myślenia krytycznego, analitycznego, uczenia się przez kooperację, umiejętność pracy zespołowej, umiejętność krytycznego spojrzenia na organizację i problemy, które w niej występują.
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał wiedzę z zakresu metod budowania konkurencyjności, ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w Unii Europejskiej, relacji między podmiotami gospodarczymi a innymi instytucjami społecznymi tworzącymi ich otoczenie w skali krajowej i międzynarodowej, metod i technik budowania konkurencyjności polskiego przedsiębiorstwa na rynku europejskim, znaczenia i roli procesów globalizacji we współczesnej gospodarce i w pozycjonowaniu przedsiębiorstwa na rynkach,
- potrafił ocenić skuteczność przedsiębiorstwa wchodzenia na rynki międzynarodowe przy pomocy metod, które pozna na zajęciach, określić niezbędne zmiany w swoim przedsiębiorstwie konieczne w kontekście procesów globalizacji i funkcjonowania na nowych rynkach, interpretować wybrane problemy współczesnej gospodarki i biznesu w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i naukowego zarządzania,
- potrafił zaadaptować się i działać w nowych warunkach i sytuacjach związanych np. z odmiennością kulturową danej grupy.
- Treści kształcenia:
- 1) Teorie konkurencyjności, przedsiębiorstwo wobec konkurencji. 2) Internacjonalizacja działalności gospodarczej. 3) Formy internacjonalizacji – istota, wady i zalety (motywy umiędzynarodowienia: rynkowe, kosztowe, polityczne, konkurencyjne; internacjonalizacja czynna i bierna; przedsiębiorstwo wielonarodowe; fazowy układ internacjonalizacji; eksport, licencje, wspólne przedsięwzięcia, bezpośrednie inwestycje zagraniczne, alianse, fuzje, grona (cluster), hidden champions, bariery internacjonalizacji. 3) Międzynarodowa konkurencja na poziomie krajów i przedsiębiorstw. 4) Budowanie konkurencyjności w warunkach globalizacji (potencjał konkurencyjny, przewaga i pozycja konkurencyjna, instrumenty konkurowania; międzynarodowa konfiguracja łańcucha. 5) Źródła przewagi konkurencyjnej na rynku globalnym (kluczowe kompetencje G. Hamela i C.K. Prahalada, wyróżniające zdolności J. Kay’a; przewaga konkurencyjna na rynku lokalnym i globalnym wg J. Stankiewicza). 6) Instrumenty konkurowania oparte na metodach zarządzania (strategie przedsiębiorstw globalnych i lokalnych, Koncepcja R.E. Miles’a i C.C. Snow’a, trójkąt globalizacji G. Yip’a, strategie transnacjonalizacji C.A. Bartletta,- i S. Ghoshala). 7) Zarządzanie międzykulturowe (istota i elementy kultury organizacyjnej; pojęcie wielokulturowości; zarządzanie wielokulturowością; modele zarządzania wielokulturowego: model kulturowej dominacji, kulturowego współistnienia, współpracy kulturowej. 8) Społeczna odpowiedzialność organizacji. 9) Sposoby zarządzania ludźmi w firmach międzynarodowych (menedżer globalny, rola kobiet w zarządzaniu na przykładach firm.)
- Metody oceny:
- Ocena prac projektowych przygotowanych przez studentów w grupach dotyczących metod i sposobów budowania konkurencyjności przedsiębiorstwa. Opracowane analizy są dyskutowane podczas zajęć. Oceniana jest wartość merytoryczna prac projektowych, ich poprawność metodyczna i kreatywność w wyborze tematu. Istnieje możliwość poprawienia pracy. Ostateczna ocena wynika z rozmowy zaliczeniowej z członkami zespołów realizujących zadania cząstkowe.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Fonfara K., Gorynia M.: Strategie w biznesie międzynarodowym. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000. [2] Zorska A. (red.): Korporacje międzynarodowe w Polsce. Wyzwania w dobie globalizacji i regionalizacji. Difin, Warszawa 2002. [3] Porter M.E.: Porter o konkurencji. PWE, Warszawa 2001. Romanowska M.: Alianse strategiczne przedsiębiorstw. PWE, Warszawa, 1997. [4] Stankiewicz M.J.: Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Dom Organizatora, Toruń 2002. [5] Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Purdie T.: Globalizacja. Strategia i zarządzanie. Felberg SJA, Warszawa 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 2P2Z7_W01
- zna metodyki analizy otoczenia międzynarodowego, strategii wejścia na rynki zagraniczne, międzynarodowe i globalne strategie konkurowania
Weryfikacja: poprawność merytoryczna i metodyczna opracowanej analizy konkurencyjności przedsiębiorstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 2P2Z7_W02
- ma elementarną wiedzę w zakresie etycznych aspektów procesów globalizacyjnych
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć na bazie przykładów z praktyki organizacyjnej i gospodarczej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 2P2Z7_U01
- potrafi wykorzystać nabytą wiedzę z zakresu narzędzi analitycznych pozwalających ocenić i wspomagać zachowanie się przedsiębiorstwa w aktualnych warunkach rynkowych
Weryfikacja: umiejętność wnioskowania i wyboru adekwatnych do danej firmy metod przygotowania projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 2P2Z7_K01
- potrafi przekazać informacje o osiągnięciach zarządzania i różnych aspektach zawodu w sposób powszechnie zrozumiały oraz potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Weryfikacja: przekonywanie do swojego zdania i konstruktywne dyskutowanie w grupie, budowanie koalicji w celu obrony określonego stanowiska
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: