Nazwa przedmiotu:
Modele doskonałości w biznesie
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. Katarzyna Szczepańska
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Z5 - Projakościowe systemy zarządzania
Kod przedmiotu:
5P2Z5
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h (3 ECTS): 20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 1h (konsultacje) + 24h (zapoznanie się z literaturą) + 15h (przygotowanie się do kolokwiów – przygotowanie projektu analizy modeli doskonałości) + 15h (przygotowanie się do testu wiedzy)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS: 20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 1h (konsultacje) = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,6 ECTS: 15h (przygotowanie się do kolokwiów – przygotowanie projektu analizy modeli doskonałości) = 15h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania organizacjami oraz produkcją i usługami, ma umiejętności samokształceni, ma doświadczenia z pracą zespołową.
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę w zakresie istoty, rodzajów oraz struktury modeli doskonałości, - potrafił przeprowadzić ocenę poziomu zarządzania jakością według kryteriów wybranego modelu doskonałości, - potrafił porozumiewać się w relacjach grupowych.
Treści kształcenia:
1) Pojęcie doskonałości, zasady doskonałości. 2) Związki zasad zarządzania jakością z zasadami doskonałości. 3) Sprawdzian wiedzy i umiejętności. 4) Rodzaje modeli doskonałości. 5) Charakterystyka i struktura modeli doskonałości. 6) Sprawdzian wiedzy i umiejętności. 7) Kryteria modeli doskonałości. 8) Wskaźniki i mierniki kryteriów w modelach doskonałości. 9) Związki modeli doskonałości z teorią organizacji i zarządzania. 10) Sprawdzian kompetencji społecznych. 11) Test wiedzy.
Metody oceny:
Ocena formatywna – ocena poprawności ćwiczeń wykonywanych przez studentów podczas zajęć (częściowo interaktywna forma prowadzenia zajęć). Ocena sumatywna – przeprowadzenie dwóch kolokwiów w formie prezentacji rozwiązania zadania na zaliczenie. Ocena końcowa z przedmiotu – przedmiot uznaje się za zliczony, jeśli student zaliczył oba kolokwia. Ocena końcowa jest średnią ocen z kolokwiów oraz testu wiedzy (uzyskanie, co najmniej 51% punktów z testu wiedzy).
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: [1] Szczeapańska K.: Doskonalenie zarządzania jakością. Podstawy, ocena, perspektywy. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2013. [2] Szczepańska K.: Metody i techniki TQM. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009. [3] Szczepańska K.: Zarządzanie jakością. W dążeniu do doskonałości. C.H. Beck, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: [1] Haffer R.: Samoocena i pomiar wyni-ków działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstw. W poszukiwaniu doskonałości biznesowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 5P2Z5_W01
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie charakterystyk modeli doskonałości, struktury wskaźników i mierników (syntetycznych, analitycznych) wykorzystywanych w ocenie kryteriów modeli doskonałości
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 5P2Z5_W02
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie przeprowadzania samooceny według kryteriów modeli doskonałości. Zna słabe i mocne strony procesu samooceny
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 5P2Z5_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych źródeł, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski
Weryfikacja: przygotowanie się do kolokwiów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 5P2Z5_U02
potrafi pracować indywidualnie i w zespole, a także zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów
Weryfikacja: terminowe wykonanie zadania w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 5P2Z5_U03
potrafi wykorzystać struktury językowe w formie prezentacji, wnioskowania, streszczenia, analizowania, dyskusji
Weryfikacja: wyniki prezentacji rozwiązania zadania
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 5P2Z5_K01
ma doświadczenia w pracy zespołowej
Weryfikacja: terminowe wykonanie projektu w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 5P2Z5_K02
rozumie potrzebę właściwych zachowań interpersonalnych i przestrzega etyki, w tym uczciwości
Weryfikacja: zgodne z wymaganiami wykonanie projektu w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: