- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie zasobami informacyjnymi
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Teresa Ostrowska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z3 - Gospodarka cyfrowa
- Kod przedmiotu:
- 2P2Z3
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3ECTS):
20h (wykład) + 1h (konsultacje) + 20h (przygotowanie pracy projektowej) + 20h (poszukiwanie w zasobach internetowych wskazanych materiałów, ich analiza i wykorzystanie do przygotowania projektu) + 14h (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
20h (wykład) + 1h (konsultacje) = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 ECTS:
20h (przygotowanie pracy projektowej) + 20h (poszukiwanie w zasobach internetowych wskazanych materiałów, ich analiza i wykorzystanie do przygotowania projektu) = 40h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- wiedza z zakresu podstaw informatyki, umiejętność obsługi komputera oraz korzystania z internetu, podstawy projektowania procesów
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem jest, aby po zaliczeniu przedmiotu student:
- posiadał wiedzę o zasobach informacyjnych i formach ich zarządzania oraz o roli zasobów informacyjnych w funkcjonowaniu organizacji i społeczeństwa,
- potrafił dokonać specyfikacji zasobów informacyjnych wymaganych do realizacji wskazanego procesu w organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem informacji prawnej,
- potrafił zarządzać dokumentami w organizacji,
- potrafił zarządzać zasobami informacyjnymi w procesie własnej edukacji,
- potrafił posługiwać się zasobami informacyjnymi zgodnie z zasadami etyki i przyjętymi normami funkcjonowania w społe-czeństwie.
- Treści kształcenia:
- 1) Charakterystyka społeczeństwa informacyjnego i gospodarki cyfrowej. 2) Kategorie zasobów informacyjnych i ich wzajemne zależności. Rola zasobów informacyjnych jako środka sterującego funkcjonowaniem systemów organizacyjnych. 3) Podejście procesowe w zarządzaniu organizacją. Zarządzanie zasobami informacyjnymi w organizacji. 5) Informacja prawna jako podstawa realizacji procesów w organizacji. Zarządzanie informacją prawną i aktami prawnymi. 6) Zarządzanie dokumentami. Systemy wspomagające zarządzanie dokumentami. 7) Zarządzanie zasobami informacyjnymi w sektorze edukacyjnym. 8) Bezpieczeństwo i ochrona zasobów informacyjnych.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: weryfikacja poprawności ćwiczeń wykonanych podczas wykładu, częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładu. Ocena sumatywna: (a) Ocena wartości merytorycznej projektu (projekt procesu realizowanego w zespole dwuosobowym, związany z identyfikacją aktów prawnych związanych z procesem) oraz jego redakcji i terminowości wykonania; projekt uznaje się za zaliczony przy ocenie 3 (w skali 0-5), (b) Przeprowadzenie i ocena kolokwium, zwierającego takie elementy jak: test oraz pytania otwarte; podczas kolokwium nie przewiduje się korzystania z materiałów pomocniczych; zaliczenie kolokwium wymaga uzyskania oceny >=3 (w skali 0:5). Ocena końcowa z przedmiotu: przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z kolokwium jak i projektu jest >=3; ocena z przedmiotu jest średnią z obu ocen.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Kasprzak T. (red): Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu. Difin, Warszawa 2005. [2] Ostrowska T.: Management Information In Administration Systems [in] Foundations of Management. OW PW, Warsaw 2009, Vol. 1 No. 02, pp. 95-110, http://www.fom.pw.edu.pl/s110/foundations-of-management-international-journal/b2/foundations-of-management-2009-volume-01-number-02 [3] Polska w drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego. Raport o rozwoju społecznym. Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju, Warszawa 2002, http://www.unic.un.org.pl/nhdr/2001/index.php [4] Materiały internetowe wskazywane podczas wykładu.
- Witryna www przedmiotu:
- www.eLecturer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 2P2Z3_W01
- ma podstawową wiedzę z modelowania procesów, identyfika-cji i odwzorowywania procesów oraz specyfikacji wymaga-nych do ich realizacji zasobów informacyjnych
Weryfikacja: ocena kolokwium i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 2P2Z3_W02
- ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie roli systemów in-formacyjnych w zarządzaniu, źródeł zasobów informacyj-nych, roli informacji prawnej w realizacji procesów w organizacji
Weryfikacja: ocena kolokwium i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 2P2Z3_W03
- ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie zasobów informacyjnych oraz logistycznej koncepcji ich zarządzania oraz zasad ich ochrony
Weryfikacja: ocena kolokwium i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 2P2Z3_U01
- potrafi pozyskiwać informacje prawne będące podstawą realizacji procesów w organizacji i dokonać ich interpretacji
Weryfikacja: ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 2P2Z3_U02
- potrafi zaprojektować proces wraz ze specyfikacją wymaganych zasobów informacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem aktów prawnych
Weryfikacja: ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 2P2Z3_K01
- potrafi zarządzać zasobami informacyjnymi w obszarze edukacyjnym z wykorzystaniem różnych form uczenia się
Weryfikacja: ocena kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 2P2Z3_K02
- Zna rolę zasobów informacyjnych jako środka sterującego funkcjonowaniem systemów organizacyjnych
Weryfikacja: ocena kolokwium i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: