- Nazwa przedmiotu:
- Badanie i rozwój produktu na rynku
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Ryszard Rafalski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z2 - Systemy produkcyjne i logistyczne
- Kod przedmiotu:
- 2P2Z2
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 76h (3 ECTS):
20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) + 25h (opracowanie ćwiczeń zadaniowych) + 10h (przygotowanie się do paneli dyskusyjnych i ich raportowania) + 10h (przygotowanie prezentacji na zajęciach z wybranego tematu Badań i rozwoju produktu na rynku) + 10h (przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,2 ECTS:
20h (ćwiczenia) + 25h (opracowanie ćwiczeń zadaniowych) + 10h (przygotowanie i prezentacja na zajęciach wybranego problemu z badań i rozwoju produktu na rynku) = 55h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu organizacji systemów produkcyjnych, w tym działalności badań i rozwoju produktów i technologii. Podstawowa wiedza z zarządzania projektami i innowacjami, w tym inspiracje i zasady rozwoju produktu, motywy wprowadzania innowacji w przedsiębiorstwie. Podstawowa wiedza z analizy rynku i badań marketingowych.
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu planowania badań i rozwoju produktu i metod wprowadzania produktu na rynek,
- potrafił przygotować projekt zarządzania badaniami i rozwojem produktu zgodnie ze standardami zarządzania projektami
- potrafił ocenić negatywne skutki społeczne nieefektywnego planowania i rozwoju badań produktów, w szczególności zakresu, czasu , budżetu oraz ryzyka i jakości.
- Treści kształcenia:
- 1/2) Wprowadzenie do organizacji ćwiczeń. Podstawowe pojęcia: produkt – podstawowe definicje produktu, planowanie produktu, zarządzanie produktem, badania podstawowe, badania stosowane, prace badawczo-rozwojowe. podmioty rynkowe, istota i zakres B&R produktu na rynku – panel dyskusyjny. Studium przypadku – rozwinięcie celów funkcjonalnych na podstawie celów rynkowych przygotowanych dla całego przedsiębiorstwa. Zadanie samodzielne dla zespołów 2 – osobowych. 3) Poszukiwanie idei nowych produktów – wprowadzenie do ćwiczeń, źródła pozyskiwania nowych produktów, metody generowania idei nowych produktów – prezentacja metod i kryteria wyboru – panel dyskusyjny oraz raport i wnioski. 4) Selekcja idei nowych produktów, metody wstępnej oceny idei, przykład oceny idei nowego produktu ( na przykładzie obrabiarek sterowanych numerycznie). 5) Projekt oceny cech niematerialnych produktów globalnych (wysoki poziom standaryzacji) - zadanie do wykonanie w zespołach 2 – osobowych. 6) Analiza oddziaływania czynników zmian wpływających na prowadzenie prac badawczo - rozwojowych (analiza PEST, analiza TOWS/SWOT). 7) Badanie rynku produktów z wykorzystaniem metod pomiaru sondażowego – prezentacja przykładu na wybranych produktach rynku B2B. 8) Opracowanie koncepcji nowego produktu, podstawowe założenia techniczne, rynkowe i ekonomiczne. Analiza ekonomiczno – finansowa koncepcji nowego produktu. Przykłady rozwiązań. 9) Testowanie rynku nowego produktu i strategie wprowadzania na rynek. Testowanie marketingowe rynku, przesłanki i kryteria oceny wyników testowania rynku, uwarunkowania wprowadzenia nowego produktu, strategie wprowadzenia nowego produktu na rynek. 10) Organizacja badań i rozwoju produktu w wybranych przedsiębiorstwach. Podsumowanie zajęć (ćwiczeń).
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: ocena poprawności zadań wykonanych przez studentów podczas ćwiczeń , elementy zadań są dyskutowane i oceniane jest ich zrozumienie. Wybrane interaktywne formy prowadzenia ćwiczeń (studia przypadków). Ocena sumatywna : przeprowadzenie sprawdzianu pisemnego, a szczególnych przypadkach dodatkowo ustnego; ocena z zaliczenia sprawdzianu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny > = 3,0. Oceniana jest wartość merytoryczna zadań, samodzielność rozwiązanych przez studentów zadań i sformułowanych wniosków; ocena zadań w zakresie 2 – 5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie z każdego zadania ocena oceny > = 3,0.
Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli zarówno ocena z zaliczenia sprawdzianu pisemnego jak i ćwiczeń jest > = 3,0. Ocena z przedmiotu jest obliczona zgodnie z formułą: 0,5 *ocena zadań + 0,5* ocena ze sprawdzianu pisemnego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Borodako K.: Foresight w zarządzaniu strategicznym. C.H. Beck, Warszawa 2009. [2] Dussel M.: Marketing w praktyce. Wydawnictwo EDU, Warszawa 2009. [3] Gorchels L.: Zarządzanie produktem. Od badań i rozwoju do budżetowania reklamy. HELION, Gliwice 2007. [4] Kaczmarczyk S.: Badania marketingowe; metody i techniki. PWE, Warszawa 1995. [5] Rutkowski I.P.: Metodyczne i kompetencyjne uwarunkowania rozwoju nowego produktu w przedsiębiorstwie przemysłowym. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2006. [6] Sojkin B.(red.): Zarządzanie produktem. PWE Warszawa 2003. [7] Szatkowski K.: Przygotowanie produkcji, rozdz. 2 – Działalność badawczo – rozwojowa, jej uwarunkowania i główni realizatorzy. PWN Warszawa 2008. [8] Szopa T.: Niezawodność i bezpieczeństwo. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2009. [9] Weresa M., Poznańska K.: Procesy tworzenia wiedzy oraz transferu osiągnięć naukowych i technologicznych do biznesu. Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2012. [10] Wirkus M., Lis A.: Zarządzanie projektami badawczo-rozwojowymi. Difin, Warszawa 2012.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 2P2Z2_W01
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu badania i rozwoju produktu na rynku – niezbędną do formułowania zadań w poszczególnych etapach procesu rozwoju produktu, w tym wprowadzenia produktu na rynek
Weryfikacja: wykonanie i zaliczenie ćwiczeń zadaniowych i tematycznych oraz zaliczenie sprawdzianu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 2P2Z2_U01
- potrafi efektywnie identyfikować problemy i rozwiązywać zadania w wybranych obszarach zarządzania produktem 2P2Z2_U01
Weryfikacja: wykonanie i zaliczenie ćwiczenia tematycznego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 2P2Z2_U02
- potrafi pozyskać informacje z literatury i czasopism w tym branżowych na temat źródeł informacji idei nowych produktów
Weryfikacja: zaliczenie prezentacji tematycznej na ćwiczeniach - zespoły 2 osobowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 2P2Z2_K01
- Absolwent rozumie potrzeby rozwoju produktu na rynku – jako źródło aktywności działalności gospodarczej i zatrudnienia.
Weryfikacja: zaliczenie prezentacji tematycznej na ćwiczeniach - zespoły 2-osobowe i aktywny udział na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 2P2Z2_K02
- zna przykłady negatywnych skutków finansowych i społecznych utraty rynku z powodu złej organizacji badań i rozwoju produktu.
Weryfikacja: prezentacja przykładów na ćwiczeniach i ocena aktywności na ćwiczeniach.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: