- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie systemów produkcyjnych
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Urszula Kąkol
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z2 - Systemy produkcyjne i logistyczne
- Kod przedmiotu:
- 1P2Z2
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 76h (3 ECTS):
20h (ćwiczenia) + 5x9 (opracowanie sprawozdań z 5 ćwiczeń) + 10h (opracowanie case study) + 1h (konsultacje)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3 ECTS:
20h (ćwiczenia) + 5x9h (opracowanie sprawozdań z 5 ćwiczeń) + 10h (opracowanie case study) = 75h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- wiedza w zakresie metod organizacji produkcji, umiejętność obsługi komputera, posługiwania się pocztą elektroniczną
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu projektowania systemów produkcyjnych w oparciu o współczesne koncepcje zarządzania oraz tworzenia dokumentacji związanej z przepływem produkcji
- potrafił zaprojektować system produkcyjny i dokumentację zwią-zaną z przepływem produkcji w oparciu o informacje pozyskane z literatury oraz z innych źródeł oraz potrafi zaprojektować linię montażową stosując zasady równoważenia obciążenia stanowisk roboczych według koncepcji Lean Manufacturing
- potrafił podać przykłady i przyczyny wadliwie działających systemów produkcyjnych, które doprowadziły do poważnych strat finansowych i społecznych.
- Treści kształcenia:
- 1) Projektowanie systemu produkcyjnego (prezentacja). 2) Projektowanie dokumentacji przepływu produkcji (sprawozdanie). 3) Usprawnienie linii produkcyjnej/montażowej – Mapowanie strumieni wartości – analiza stanu obecnego i propozycje usprawnień (sprawozdanie). 4) Projektowanie i usprawnianie produkcji potokowej. Linia U-kształtna. (sprawozdanie). 5) Case study 1 – Analiza systemu produkcyjnych (sprawozdanie). 6) Gra fabryka – gra symulacyjna w oparciu o koncepcję Lean Manufacturing (gra przeprowadzana na zajęciach oraz spra-wozdanie). 7) Case study 2 – Analiza systemu produkcyjnego (prezentacja)
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie sprawozdań z ćwiczeń; prezentacje są omawiane i dyskutowane na forum grupy przy udziale studentów; podczas gry symulacyjnej w sesjach KAIZEN są dyskutowane wyniki poszczególnych etapów gry, które wpływają na dalszy przebieg gry
Ocena sumatywna:oceniana jest: 1) wartość merytoryczna prezentacji i sprawozdań, 2) poprawność uzyskanych wyników w sprawozdaniach, 3) poprawność wnioskowania w prezentacjach i sprawozdaniach, 4) aktywność podczas prezentacji i w trakcie gry symulacyjnej, 5) terminowość wykonania prezentacji i sprawozdań.
Ocena końcowa w zakresie 2-5; do zaliczenia prezentacji i sprawozdań wymagane jest uzyskanie oceny >=3, do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu (prezentacji i sprawozdań) – uzyskanie oceny >=3
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
[1] Bieniok H. i zespół: Metody sprawnego zarządzania: planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2011. [2] Kosieradzka A. (red.): Podstawy zarządzania produkcją. Ćwiczenia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2008. [3] Lis S., Niziałek D., Wróblewski J.: Organizacja podstawowych systemów produkcyjnych i sterowanie produkcją. Cz I, II, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1988. [4] Rother M., Shook J.: Naucz się widzieć: eliminacja marnotrawstwa poprzez Mapo-wanie Strumienia Wartości, University of Technology. Center for Technology Transfer, Wrocław 2003. [5] Rother M., Harris R.: Tworzenie ciągłego przepływu: przewodnik dla menedżerów, inżynierów i pracowników produkcji, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Politechnika Wrocławska, cop., Wrocław 2004.
Literatura uzupełniająca:
[1] Brzeziński M.: Organizacja i sterowanie produkcją, Placet, Warszawa 2002. [2] Durlik I.: Inżynieria zarządzania. Cz. I, II, Placet, Warszawa 2007. [3] Muhleman A.P., Oakland J.S., Lockyer K.G.: Zarządzanie. Produkcja i usługi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995. [4] The Productivity Press Development Team: Gniazdo produkcyjne: przepływ jednej sztuki dla zespołów roboczych, ProdPublishing.com, Wrocław 2010. [5] Waters D.: Zarządzanie operacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1P2Z2_W01
- posiada szczegółową wiedzę z zakresu projektowania systemów produkcyjnych w oparciu o współczesne koncepcje zarządzania oraz tworzenia dokumentacji związanej z przepływem produkcji
Weryfikacja: ocena z prezentacji i sprawozdań wykonywanych w zespołach 3 lub 4 osobowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1P2Z2_U01
- potrafi zaprojektować system produkcyjny oraz dokumentację związaną z przepływem produkcji w oparciu o informacje po-zyskane z literatury oraz z innych źródeł
Weryfikacja: ocena prezentacji i sprawozdań z ćwiczeń 1 - 4 wykonywa-nych w zespołach 3 lub 4 osobowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt ocena z sprawozdania z gry symulacyjnej oraz z sprawozdań z ćwiczeń 4 - 5 wykonywanych w zespołach
- potrafi przeprojektować proces produkcyjny na podstawie analizy stanu obecnego oraz analizy dokumentacji związanej z przepływem produkcji, wykorzystując dobrane przez siebie, właściwe narzędzia i metody projektowania oraz zarządzania produkcją
Weryfikacja: 1P2Z2_U02
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 1P2Z2_U03
- potrafi zaprojektować linię montażową stosując zasady rów-noważenia obciążenia stanowisk roboczych według koncepcji Lean Manufacturing
Weryfikacja: ocena z sprawozdania z gry symulacyjnej oraz z sprawozdania z ćwiczenia 5 wykonywanego w zespołach 3 lub 4 osobowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 1P2Z2_K01
- zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów produkcyjnych, które doprowadziły do poważnych strat finansowych i społecznych
Weryfikacja: ocena prezentacji z case study 2 wykonywanego w zespołach 3 lub 4 osobowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: