- Nazwa przedmiotu:
- Transfer i zarządzanie technologią
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. inż. Ryszard Żuber
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- TRIZT
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS):
14h (wykład) +14h (ćwiczenia) +1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 4h (przygotowanie do kolokwiów) + 6x3h (opracowanie 6 ćwiczeń) + 4h (analiza i wykorzystanie w ramach pracy własnej studenta technologii informatycznych do ćwiczeń) + 6h (opracowanie raportu końcowego) + 3h (przygotowanie do obrony projektu) + 10h (przygotowanie do zaliczenia wykładu)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 ECTS:
14h (wykład) +14h (ćwiczenia) + 1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 30h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,8 ECTS:
14h (ćwiczenia) + 6x3h (opracowanie 6 ćwiczeń) +4h (analiza i wykorzystanie w ramach pracy własnej studenta technologii informatycznych do ćwiczeń) + 6h (opracowanie raportu końcowego) + 3h (przygotowanie do obrony projektu) = 45h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład210h
- Ćwiczenia210h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza w zakresie ochrony własności intelektualnej, zarządzania projektami i innowacjami, umiejętność obsługi komputera, edytora tekstu, przechowywania danych w systemach informatycznych, wykorzystania internetu
- Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład); od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu organizacyjnych, technicznych i społecznych aspektów transferu i zarządzania technologią,
- potrafił wykorzystać nabytą wiedzę do transferu technologii i zarządzania technologią z uwzględnieniem poziomów: międzynarodowego, narodowego oraz między - i wewnątrz - organizacji gospodarczych.
- rozumiał potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafił wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, naukowo badawczym lub programistyczno wdrożeniowym, wchodzącym w skład studiów lub realizowanych poza studiami,
- znał przykłady i rozumiał przyczyny wadliwie działających systemów ekonomicznych i zarządzania, które doprowadziły do poważnych strat finansowych i społecznych.
- Treści kształcenia:
- 1) Definicje głównych pojęć z zakresu transferu i zarządzania technologią. 2) Znaczenie transferu technologii dla gospodarki. 3) Źródła nowych technologii i informacji o nowych technologiach. 4) Formy transferu technologii, uczestnicy i mechanizmy transferu technologii. 5) Podmioty działające na rzecz transferu technologii w Polsce, bariery transferu technologii w Polsce. 6) Transfer technologii w skali międzynarodowej, doświadczenia w zakresie transferu technologii w Stanach Zjednoczonych. 7) Uwarunkowania rozwoju sektora wysokich technologii na wybranych przykładach. 8) Możliwości wykorzystania internetowych serwisów World Wide Web do transferu technologii. 9) Strate-gia technologiczna, wdrażanie transferu technologii. 10) Ochrona własności intelektualnej w procesie transferu technologii. 11) Źródła finansowania wspierające transfer technologii.
- Metody oceny:
- Wykład: Ocena sumatywna - przeprowadzenie egzaminu; ocena z egzaminu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Ćwiczenia: Ocena formatywna - na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń - elementów projektu składających się na projekt. Elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym etapie jego wykonania. Ocena sumatywna : Oceniana jest wartość merytoryczna projektów i ich możliwości implementacyjne, terminowość wykonania prac, redakcja całości raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym; ocena z ćwiczeń projektowych w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeżeli ocena zarówno z wykładu jak i ćwiczeń jest >=3.Ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,5 *ocena z wykładu + 0,5 *ocena z ćwiczeń.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Adamczak A. (red.), Du Vall M.: Ochrona własności intelektualnej. Wyd. Uniwersytecki Ośrodek Transferu Technologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010 r. [2] Biała księga Centrum Transferu Technologii. CTTiRP, Warszawa 2009. [3] Mazurek B.: Modele transferu wiedzy i technologii. Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź 2008. [4] Zarządzanie technologią. UNIDO. Wyd. Biuro OPI, Warszawa 2001. [5] Żuber R.: Zarządzanie rozwojem przedsiębiorstwa. Wyd. Difin, Warszawa 2008 r. [6] Żuber R. i inni: Technology Transfer.Selected concepts of solutions. Difin, Warszawa 2009 r. [7] Żuber R. i inni: Innovation and Knowledge Management. Difin, Warszawa 2012.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt TRIZT_ W01
- posiada podstawową wiedzę z zakresu organizacyjnych, technicznych i społecznych aspektów transferu i zarządzania technologią
Weryfikacja: egzamin, przeprowadzenie i ocena dwóch kolokwiów , ocena wartości merytorycznej projektów i ich możliwości implementacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt TRIZT_ U01
- potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do transferu technologii i zarządzania technologią z uwzględnieniem poziomów: międzynarodowego, narodowego oraz między - i wewnątrz - organizacji gospodarczych
Weryfikacja: egzamin, przeprowadzenie i ocena dwóch kolokwiów , ocena wartości merytorycznej projektów i ich możliwości implementacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt TRIZT_ K01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: wynik rozmowy zaliczeniowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt TRIZT_ K02
- potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, naukowo badawczym lub programistyczno wdrożeniowym, wchodzącym w skład studiów lub realizowanych poza studiami
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach wynik indywidualnej rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt TRIZT_ K03
- zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów ekonomicznych i zarządzania, które doprowadziły do poważnych strat finansowych i społecznych
Weryfikacja: wynik rozmowy zaliczeniowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: