- Nazwa przedmiotu:
- Fizyka
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Janusz Oleniacz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.SIK119
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych
a) wykład- 30 godz.
b) ćwiczenia- 15 godz.
c) konsultacje-10 godz.
2) Praca własna studenta
a) przygotowania do wykładów i ćwiczeń- 20 godz.
b) przygotowanie się do trzech kolokwiów - 10 godz.
c) przygotowanie do dwóch testów z wykładów- 15 godz.
3) Razem 100 godz. co odpowiada 4 punktom ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2.2 punktu ECTS 55 godz.
a) wykład- 30 godz.
b) ćwiczenia- 15 godz.
c) konsultacje-10 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 punkt ECTS - 25 godz, w tym
a) ćwiczenia- 15 godz.
b) przygotowanie się do trzech kolokwiów - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- znajomość fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Student zdobywa umiejętność rozwiązywania prostych problemów z dziedziny mechaniki i elektromagnetyzmu.
- Treści kształcenia:
- W: Mechanika: kinematyka punktu materialnego, prawa dynamiki Newtona, zasady zachowania, praca i energia, transformacja Galileusza, siły bezwładności, ruch bryły sztywnej, drgania harmoniczne, szczególna teoria względności, prawo grawitacji. Elektromagnetyzm: prawo Coulomba, pole elektrostatyczne, twierdzenie Gaussa, polaryzacja dielektryków, równanie ciągłości prądu, siła elektromotoryczna, różniczkowe prawo Ohma, energia pola, pole magnetyczne, prawo Biota-Savarta, siła Lorentza, prawo Ampere’a, własności magnetyczne ośrodków, indukcja elektromagnetyczna, równania Maxwella, drgania elektryczne, równanie falowe. Ć: Ćwiczenia rachunkowe są rozszerzeniem wykładu polegającym na wspomaganym i samodzielnym rozwiązywaniu zadań i problemów z fizyki w zakresie wykładu. Wykorzystywane są umiejętności z zakresu matematyki, a w szczególności rachunek różniczkowy i całkowy oraz geometria analityczna
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym zaliczenia semestru i następuje na podstawie kolokwium z zadań. Zaliczenie: (stopień z zaliczenia ćwiczeń rachunkowych) x 1/2 + (stopień z wykładów na podstawie dwóch testów) x 1/2
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- W: Podręcznik podstawowy: I.W.Sawieliew „Wstęp do Fizyki” Podręcznik minimum: J.Orear : ”Fizyka”; W.Bogusz, J.Garbarczyk, F.Krok „Podstawy fizyki”
Ć: Podręcznik podstawowy: A.Hennel W.Szuszkiewicz „Zadania i problemy z fizyki”; K. Sierański, K. Jezierski, B. Kołodka "Wzory i prawa z objaśnieniami" Cz. 1,2,3
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.SIK119_W01
- Student poznaje podstawy:
1) mechaniki,
2) szczególnej teorii względności
3) elektrodynamiki
(kinematyka punktu materialnego, prawa dynamiki Newtona, zasady zachowania, praca i energia, transformacja Galileusza, siły bezwładności, ruch bryły sztywnej, drgania harmoniczne, szczególna teoria względności, prawo grawitacji. Elektromagnetyzm: prawo Coulomba, pole elektrostatyczne, twierdzenie Gaussa, polaryzacja dielektryków, równanie ciągłości prądu, siła elektromotoryczna, różniczkowe prawo Ohma, energia pola, pole magnetyczne, prawo Biota-Savarta, siła Lorentza, prawo Ampere’a, własności magnetyczne ośrodków, indukcja elektromagnetyczna, równania Maxwella, drgania elektryczne, równanie falowe)
Weryfikacja: 2 testy wyboru z zagadnień podawanych na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK.SIK119_U01
- Student potrafi wykorzystać poznane podstawy fizyki, zasady i metody fizyki do rozwiązywania typowych zadań, analizy zagadnień inżynierskich oraz zrozumienia i opisu zjawisk fizycznych
Weryfikacja: 3 sprawdziany w trakcie ćwiczeń, zadania domowe, zadania rozwiązywany przy tablicy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt
- Student nabywa zdolności wykorzystania wiedzy z fizyki do rozwiązywania problemów technicznych, używania terminologii naukowej z fizyki
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05