- Nazwa przedmiotu:
- Bonitacja i waloryzacja gleb
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. inż. Antoni Szafranek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.NMS304S
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza zakresu geologii, geomorfologii, gleboznawstwa
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność analizy map glebowych pod kątem genezy gleb, oceny ich właściwości fizycznych i chemicznych oraz jakości. Ocena stopnia zagrożeń gleb w wyniku ich degradacji. Praktyczne zastosowanie materiałów kartograficznych i opisowych.
- Treści kształcenia:
- Wpływ składu granulometrycznego i skały macierzystej na właściwości gleb. Analiza materiałów kartograficznych i opisowych zebranych w trakcie gleboznawczej klasyfikacji gruntów. Analiza materiałów kartograficznych i opisowych zebranych w trakcie sporządzania mapy glebowo-rolniczej. Opracowanie numerycznej mapy glebowej wybranego obszaru. Interpretacja mapy glebowo-rolniczej z punktu widzenia regulacji stosunków wodnych, ochrony gleb, trudności do uprawy, przydatności pod zabudowę, wyłączenia na cele nierolnicze i nieleśne. Ocena wskaźnikowa gleb - waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Analiza map glebowo-siedliskowych ze wskazaniem ich praktycznego wykorzystania
- Metody oceny:
- Ocena wykonanych zadań.Kolokwium
- Egzamin:
- Literatura:
- 1.BIAŁOUSZ S., SKŁODOWSKI P : Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów. Wydawnictwo PW
2.INSTRUKCJA URZĄDZANIA LASU.
3.KONECKA-BETLEY K.,CZĘPINSKA-KAMIŃSKA D.,JANOWSKA E ;1994 : Systematyka i kartografia gleb.Wydawnictwo SGGW.
4.KUŹNICKI F., BIAŁOUSZ S.,SKŁODOWSKI P. 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa 1978 r.
5.Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2001 r. w sprawie zaliczenia gmin oraz miast do jednego z czterech okręgów podatkowych (Dz. U. Nr 143, poz. 1614)
6. Skłodowski i inn. 2014: Podstawy Gleboznawstwa z elementami kartografii gleb .Oficyna Wydawnicza PW
7.STANDARDY ZAWODOWE RZECZOZNAWCÓW MAJĄTKOWYCH.
8.Systematyka Gleb Polski, 1989 : Rocz. Glebozn. 40, 3/4 : 1 - 150.
9.Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r o podatku rolnym .
10.Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
11.Ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jednolity)
12.WALORYZACJA ROLNICZEJ PRZESTRZENI PRODUKCYJNEJ. IUNG. PUŁAWY
13.ZAWADZKI S. Gleboznawstwo. Praca zbiorowa PWRiL. Warszawa. Wyd. IV
15. Prawo geodezyjne i kartograficzne.
16. Rozporządzenia w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów
17.Komentarz do Tabeli klas gruntów
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt [K_W02]
- Ma wiedzę dotyczącą kierunków rozwoju obszarów wiejskich oraz czynników kształtujących ich rozwój, w tym istoty uwarunkowań glebowych w opracowaniach projektów scaleniowych
Weryfikacja: Egzamin, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
- Efekt [K_W10_SR]
- Ma wiedzę dotyczącą
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium, ocena prac projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W08
- Efekt [K_W11_SR]
- Ma wiedzę dotycząca rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko glebowe
Weryfikacja: Kolokwium, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt [K_U01]
- Potrafi pozyskać informację o glebach z literatury, map glebowych w tym klasyfikacyjnej, glebowo-rolniczej i glebowo-siedliskowej, zinterpretować ich treść i na ich podstawie wskazać kierunki zagospodarowania oraz podać istotne argumenty przemawiające za wyborem danego kierunku
Weryfikacja: Kolokwium, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt [K_U02]
- Podejmując pracę w zespole umie wyznaczyć zakres zadań jego członkom, ocenić czas potrzebny na wykonanie zadania
Weryfikacja: Ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt [K_K02]
- Potrafi wykonać projekt zawierający wymagany zakres projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w części tekstowej i graficznej,
Weryfikacja: Ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03
- Efekt [K_K03]
- Potrafi wskazać zagrożenia wynikające z błędnej oceny uwarunkowań glebowych i podejmowania na tej podstawie decyzji planistycznych
Weryfikacja: Ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K05