- Nazwa przedmiotu:
- Kształtowanie przestrzeni w obszarach wiejskich
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Bielska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100
(- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz.,
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
- realizacja zadań projektowych: 10 godz.
- przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 10 godz. + 2 godz. = 12 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
(- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz.,
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz.
- udział w egzaminie 2 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wynosi zatem 52 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3
(- udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
- realizacja zadań projektowych: 10 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 73 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- posiadanie wiedzy z zakresu: rozwoju obszarów wiejskich w szczególności czynników czynników decydujących o kierunkach rozwoju; rozumienie istoty procesu scalenia i wymiany gruntów; powiadanie wiedzy i umiejętności dotyczących możliwości zagospodarowania gruntów w zależności od czynników środowiskowych i lokalizacji; posiadanie umiejętności wykonywania prostych analiz przestrzennych z wykorzystaniem oprogramowania GiS.
- Limit liczby studentów:
- 60
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie wiedzy z zakresu kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich poprzez prace urządzeniowo- rolne, a w szczególności regulację granicy rolno-leśnej. Zapoznanie studenta z procesem scalenia i podziału nieruchomości oraz gospodarką gruntami leśnymi.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Prace urządzeniowo – rolne jako element kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich w Polsce i w wybranych krajach Unii Europejskiej. Rola miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze poddanym pracom urządzeniowo-rolnym. Gospodarka gruntami leśnymi w szczególności plan urządzania lasu i uproszczony plan urządzania lasu, regulacja granicy rolno-leśnej. Podział nieruchomości rolnych. Rozgraniczanie nieruchomości. Proces scalenia i podziału nieruchomości jako element kształtowania przestrzeni przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe również na obszarach wiejskich.
Projekt: Analiza władania i użytkowania gruntami na podstawie materiałów uzyskanych z PODGiK oraz warunków geologicznych. Inwentaryzacja użytkowania oraz stanu zainwestowania i rozwoju obiektów badawczych w terenie. Opracowanie aktualnej mapy użytkowania i dokumentacji fotograficznej na podstawie prac terenowych. Opracowanie koncepcji projektu scalenia gruntów (podział funkcjonalno-przestrzenny) dla wybranego obrębu z uwzględnieniem dostępnych danych a w szczególności: danych uzyskanych w wyniku inwentaryzacji terenowej, studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego gminy oraz analiz wykonanych w ramach przedmiotu Zagrożenia i ochrona powierzchni ziemi.
- Metody oceny:
- Wykład: zaliczenie egzaminu
Projekt: wykonanie poszczególnych analiz i inwentaryzacji terenowej, prezentacja i obrona założeń do projektu scalenia gruntów (podziału funkcjonalno-przestrzennego) wybranego obrębu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Bielska A., Kupidura A.: Kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich, 2013, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ISBN 978-83-7814-073-3, 174 s.;
Bielska A., Kupidura A., Rogoziński R.: Analiza uwarunkowań środowiskowych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym gminy Cegłów, 2013, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
Bielska Anna., Barcikowska P., Witkowska M.: Scalanie i podział nieruchomości jako proces wspomagający planowanie przestrzenne na przykładzie wybranych obszarów, w: Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich - Infrastructure and Ecology of Rural Areas, Stowarzyszenie Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich w Krakowie, nr 2(3), 2013, ss. 17-26
Akińcza M., Malina R., 2007: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych – wykłady i ćwiczenia. Skrypt UP we Wrocławiu, nr 516, ss. 216.
Hopfer, Urban, 1984: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych, PWN;
Sobolewska-Mikulska K., Pułecka A., 2007: Scalenia i wymiany gruntów w Rozwoju Obszarów Wiejskich, preskrypt Wydawnictwa PW.
Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (t.j. Dz.U.z 2003r., Nr 178, poz. 1749 z późn. zm.);
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami(t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 518, 659, 805, 822, 906, 1200. z późn. zm.)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 maja 2005 r. w sprawie scalania i podziału nieruchomości (Dz.U. 2005 nr 86 poz. 736)
Rozporządzenie Ministrów Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 14 kwietnia 1999 r. w sprawie rozgraniczania nieruchomości (Dz.U. 1999 nr 45 poz. 453)
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_1
- zna metody realizacji procesu scalenia gruntów, granicy rolno-leśnej, scalenia i podziału nieruchomości
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
- Efekt W_2
- ma wiedzę na temat procedury podziału nieruchomości rolnej, rozgraniczenia nieruchomości
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
- Efekt W_3
- zna zakres i rolę planu urządzania lasu oraz uproszczonego planu urządzania lasu
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
- Efekt W_4
- ma wiedzę dotyczącą wykorzystania technologii GiS w zakresie prac urządzeniowo-rolnych
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt W_5
- zna i rozumie uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i prawne w zakresie prac urządzeniowo-rolnych w Polsce
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_1
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie w zakresie
kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich ze szczególnym
uwzględnieniem prac urządzeniowo-rolnych
Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt U_2
- potrafi pracować w przewidzianym czasie wykonać analizy, uwzględnić otrzymane dane i opracować projekt tak aby był zgodny z projektami sąsiednich obrębów będących częścią zwartego obszaru
Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03
- Efekt U_3
- potrafi merytorycznie uzasadnić autorskie rozwiązania zaproponowane w projekcje
Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06, S2A_U07
- Efekt U_4
- potrafi analizować zapisy w dokumentach planistycznych i uzasadnić ich wprowadzenie lub konieczność modyfikacji w projekcie
Weryfikacja: ocena prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U03, T2A_U10
- Efekt U_5
- potrafi wykonać niezbędne analizy i opracować koncepcję założeń do projektu scalenia gruntów dla wybranego obrębu wykorzystując technologię GiS
Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U11_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_1
- ma wyrobioną świadomość zawodową społecznej odpowiedzialności przy ocenie i w podejmowaniu decyzji w zakresie prac urządzeniowo-rolnych
Weryfikacja: ocena obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02
- Efekt K_2
- potrafi współpracować i pracować w grupie projektantów o różnej specjalności i podejmować wspólne decyzje projektowe w zakresie kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich
Weryfikacja: ocena prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03
- Efekt K_3
- potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki wynikające z wprowadzonych projektów z zakresu prac urzadzeniowo-rolnych
Weryfikacja: ocena prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K05