- Nazwa przedmiotu:
- Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych
- Koordynator przedmiotu:
- dr Alina Muzioł-Węcławowicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GPSIK.216
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 88 (uczestnictwo w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz., przygotowanie do zajęć projektowych - analiza opracowań: 15 x 1 godz. = 15 godz., uczestnictwo w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz., udział w konsultacjach: 3 x 2 godz. = 6 godz., dokończenie projektów: 3 x 5 godz. = 15 godz., przygotowanie do kolokwiów i uczestnictwo w kolokwiach: 2 x 10 godz. + 2 x 1 godz. = 22 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 88 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 38 (uczestnictwo w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz., uczestnictwo w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz., udział w konsultacjach: 3 x 2 godz. = 6 godz., uczestnictwo w kolokwiach: 2 godz. Łączny nakład pracy studenta wymagający bezpośredniego uczestnictwa nauczyciela akademickiego wynosi 38 godz., co odpowiada 1,5 punktu ECTS.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 50 (przygotowanie do zajęć projektowych - analiza opracowań: 15 x 1 godz. = 15 godz., dokończenie projektów: 3 x 5 godz. = 15 godz., przygotowanie do kolokwiów: 2 x 10 godz. = 20 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 punktów, co 1,5 punktu ECTS.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza o zasadach funkcjonowania samorządu lokalnego, problemach degradacji obszarów zurbanizowanych.
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z koncepcją teoretyczną i praktyką rewitalizacji miast, podkreślenie interdyscyplinarności rewitalizacji, jej roli jako metody rozwoju miast w kontekście współczesnych wyzwań ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Rozeznanie projektów rewitalizacji pod względem zakresu merytorycznego, zasad finansowania, organizacji oraz zdobycie umiejętności analizy wybranego projektu realizowanego w ramach lokalnego programu rewitalizacji i opracowania własnej propozycji założeń do projektu rewitalizacji w danym mieście.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
1. Pojęcie rewitalizacji, procesy degradacji przestrzeni zurbanizowanej, obszary kryzysowe w gminach – aspekty przestrzenne, społeczne i kulturowe, ekonomiczne, techniczne
2. Rewitalizacja w polityce UE, rządowej i samorządowej – koncepcje, powiązania
3. Uwarunkowania i specyfika rewitalizacji w Polsce
4. Opracowywanie i wdrażanie lokalnych programów rewitalizacji, monitoring i ewaluacja
5. Partycypacja społeczna w rewitalizacji
6. Finansowanie rewitalizacji
7. Zarządzanie rewitalizacją
8. Wybrane zagadnienia rewitalizacji obszarów zdegradowanych w krajach UE.
ĆWICZENIA PROJ.:
1. Analiza i ocena wybranych projektów rewitalizacji
2. Opracowanie wybranych elementów projektu rewitalizacji
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia ćwiczeń projektowych jest wykonanie wszystkich tematów/projektów przewidzianych programem zajęć. Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów pisemnych; pierwsze kolokwium odbywa się w połowie cyklu wykładów, drugie – pod koniec; terminy kolokwiów ustala wykładowca. Ocenę łączną z przedmiotu ustala się licząc średnią arytmetyczną z dwóch kolokwiów (waga 75 %) i średnią arytmetyczną z wykonanych ćwiczeń projektowych (waga 25%), przy czym oba rodzaje zajęć wpływające na ocenę łączną muszą być zaliczone.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji, 2003, GTZ, UMiRM, Warszawa.
2. Carl A. Heller, 2004, Rewitalizacja obszarów miejskich. Praktyczny przewodnik: Jak opracować lokalny plan rozwoju?, MRR, Warszawa
3. Jarczewski W. (red.), 2009, Przestrzenne aspekty rewitalizacji – śródmieścia, blokowiska, tereny poprze-mysłowe, pokolejowe i powojskowe, IRM, Kraków
4. Siemiński W., Topczewska T., 2009, Rewitalizacja miast w Polsce przy wsparciu funduszami UE w latach 2004 – 2008, Difin, Warszawa
5. Muzioł-Węcławowicz A., (red.) 2010, Przykłady rewitalizacji miast, IRM, Kraków
- Witryna www przedmiotu:
- www.gospodarkaprzestrzenna.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- zna zagadnienie interdyscyplinarności i kompleksowości procesu rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W02
- zna zasady delimitacji obszaru kryzysowego w mieście, rozumie potrzebę dizałań na rzecz wyprowadzenia obszaru i społęczności ze stanu kryzysowego
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W03
- zna rodzaje projektów rewitalzaicji w poszczególnych dziedzinach społecznych i ekonomicznych, oreintuje się w zasadach zarządzania projektami i ich finansowania nzych ma podstawową wiedzę o zasadach działania samorządu terytorialnego w Polsce i zna podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, zna funkcje oraz zadania samorządu terytorialnego w Polsce
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W04
- zna zasady partycypacji społecznej i rozumie ich rangę w dizałaniach rewitalizacyjnych rganziacyjne, finanoswe uwarunkowania projektów i programów rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19_SR
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- potrafi pozyskiwać informacje na temat dostępności środków UE na finansowanie projektów i programów rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U02
- potrafi opracować harmonogram i założenia prac nad wybranym projektem rewitalizacji
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U03
- potrafi zaproponować alternatywne żródła finansowania projektu rewitalizacji i analizować dostępność tych źródeł
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt S01
- ma świadomość standardu i kultury prowadzenia konsultacji społecznych w sprawach proponowanych inicjatyw a pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt S03
- potrafi zgromadzić dane o specyfice uwarunkowań rozwojowych i przyczynach degrdacji wybranego obszaru
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe: