Nazwa przedmiotu:
Geologiczne podstawy gospodarki przestrzennej
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Paweł Bylina / prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIS609
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
4 ECTS - 100 godzin, w tym: 1) liczba godzin kontaktowych: a) 30 godzin - uczestnictwo w wykładzie, b) 2 godziny - egzamin pisemny z wykładów, c) 30 godzin - uczestnictwo w ćwiczeniach; 2) praca własna studenta: a) 10 godzin - bieżące przygotowanie do uczestnictwa w wykładach, b) 20 godzin - bieżące przygotowanie do uczestnictwa w ćwiczeniach, zbieranie danych, praca nad sprawozdaniami, c) 8 godzin - studia nad literaturą przedmiotu
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,5 ECTS - 62 godzin, w tym: 1) 30 godzin - uczestnictwo w wykładzie, 2) 2 godziny - egzamin pisemny z wykładów, 3) 30 godzin - uczestnictwo w ćwiczeniach;
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,3 ECTS - 58 godzin, w tym: 1) 30 godzin - uczestnictwo w ćwiczeniach; 2) 20 godzin - bieżące przygotowanie do uczestnictwa w ćwiczeniach, zbieranie danych, praca nad sprawozdaniami, 3) 8 godzin - studia nad literaturą przedmiotu
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagana wiedza z zakresu podstaw geologii, fizyki, geografii fizycznej, ochrony środowiska i gospodarki przestrzennej.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
W czasie wykładu uczestnicy poznają podstawy geologii złóż i problemy gospodarki przestrzennej w świetle zagadnień ochrony złóż i działalności górniczej, podstawy geologii inżynierskiej i mechaniki gruntów, problemy genezy ruchów masowych oraz ochrony przed nimi. W czasie ćwiczeń uczestnicy dokonują oszacowania granic i zasobów złoża surowców, wyznaczają strefy zagrożenia osuwiskami oraz wyznaczają obszary występowania gruntów o korzystnych warunkach budowlanych.
Treści kształcenia:
1) złoża kopalin i zasoby wód podziemnych, ochrona i zagospodarowanie przestrzenne złóż i stref ochrony wód podziemnych; 2) podstawy geologii inżynierskiej, przydatność gruntów do celów budowlanych, inżynierskich i geotechnicznych, 3) zagrożenia geologiczne i ocena ryzyka geologicznego, ruchy masowe, 4) wpływ człowieka na środowisko, geologiczne aspekty rekultywacji obszarów zdewastowanych.
Metody oceny:
wykład: egzamin pisemny ćwiczenia: ocena opracowań przygotowanych w trakcie zajęć
Egzamin:
nie
Literatura:
Frankowski Z., Godlewski T., Irmiński W., Łukasik S., Majer E., Nałęcz T., Sokołowska M., Wołkowicz W., Chada K., Choromański D., Gałkowski P., Jaśkiewicz K., Jurys L., Kaczyński Ł, Madej M., Majer K., Pietrzykowski P., Samel I., Wszędyrówny-Nast M. (2012) Zasady dokumentowania warunków geologiczno-inżynierskich dla potrzeb rekultywacji terenów zdegradowanych. Państwowy Instytut Geologiczny – PIB, Warszawa 2012. Grabowski D., Marciniec P., Mrozek T., Nescieruk P., Rączkowski W., Wójcik A., Zimnal Z. (2008). Instrukcja opracowania mapy osuwisk i terenów zagrożonych ruchami masowymi w skali 1:10 000. Państwowy Instytut Geologiczny – PIB, Warszawa 2008. Instrukcja opracowania mapy geośrodowiskowej Polski w skali 1:50 000. Państwowy Instytut Geologiczny – PIB, Warszawa 2005. Instrukcja opracowania mapy terenów zdegradowanych i podwyższonego zagrożenia naturalnego w skali 1:10 000. (red.) M. Sikorska-Maykowska. Państwowy Instytut Geologiczny – PIB, Warszawa 2007. Instrukcja sporządzania mapy warunków geologiczno-inżynierskich w skali 1:10 000 i większej dla potrzeb planowania przestrzennego w gminach. (red.) A. Majewska,B. Słowańska. Państwowy Instytut Geologiczny – PIB, Warszawa 1999. Zasady dokumentowania warunków geologiczno-inżynierskich dla celów likwidacji kopalń. (red.) H. Woźniak, M. Nieć. Ministerstwo Środowiska. Warszawa 2009
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się