- Nazwa przedmiotu:
- Zaawansowane aplikacje SIP
- Koordynator przedmiotu:
- Anna Fijałkowska, Sylwia Marczak, Michał Mućko
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.SMS375
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 51 godzin, w tym:
a) uczestnictwo w ćwiczeniach - 3x15 godzin = 45 godzin,
b) udział w konsultacjach - 6 godzin.
2) Praca własna studenta - 39 godzin, w tym:
a) zapoznanie się z literaturą - 6 godzin,
b) przygotowanie do zajęć - 16 godzin,
c) sporządzenie raportów/projektów zaliczających poszczególne moduły ćwiczeń - 11 godzin,
d) praca własna poza zajęciami - 6 godzin.
RAZEM: 90 godzin - 3 punkty ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,7 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 51 godziny w tym:
a) uczestnictwo w ćwiczeniach - 3x15 godzin = 45 godzin,
b) udział w konsultacjach - 6 godzin.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 punktu ECTS - 78 godzin, w tym:
a) uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych - 3 x 15h = 45 godzin;
b) przygotowanie do zajęć - 16 godzin;
c) sporządzenie raportów/projektów zaliczających poszczególne moduły ćwiczeń - 11 godzin,
d) praca własna poza zajęciami - 6 godzin.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt45h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności:
- wykonywania zaawansowanych analiz przestrzennych,
- projektowania i realizacji aplikacji internetowych SIP,
- rozszerzanie funkcjonalności oprogramowania SIP
- Treści kształcenia:
- 1. Analizy 3d, pozyskiwanie i przetwarzanie danych 3d, tworzenie powierzchni,
2. Analiza geostatystyczna z zastosowaniem metod Kriging'u i Cokrigongu.
3. Zaawansowane analizy przestrzenne z wykorzystaniem metod statystyki przestrzennej.
4. Tworzenie zaawansowanych aplikacji internetowych SIP.
5. Tworzenie zaawansowanych skryptów rozszerzających funkcjonalność aplikacji SIP.
6. Harmonizacja danych przestrzennych i opisowych.
- Metody oceny:
- Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest: uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich modułów ćwiczeń.
Nieusprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 2 zajęcia oznacza niezaliczenie przedmiotu.
Student nieobecny na zajęciach ma obowiązek zgłosić się do prowadzącego (mail, osobiście) celem uzgodnienia terminu odrobienia ćwiczeń.
Ocena końcowa obliczana jest na podstawie ocen cząstkowych z 4 modułów ćwiczeń. Przygotowanie do części zajęć w postaci szkoleń e-learningowych. Student jest zobowiązany dostarczyć certyfikat ukończenia szkolenia przed rozpoczęciem zajęć z danej tematyki w terminie podanym przez prowadzącego. Każdy moduł jest oceniany w skali punktowej od 0 do 5 punktów. Moduły są zaliczane w formie raportów lub prezentacji. Formę zaliczenia modułu ustala prowadzący w trakcie zajęć.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskanych punktów:
<2,75 -> 2,0
2,75 - 3,25 -> 3,0
3,26 - 3,74 -> 3,5
3,75 - 4,24 -> 4,0
4,25 - 4,74 -> 4,5
> 4,75 -> 5,0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Allen D. W., GIS Tutorial 2: Spatial Analysis Workbook, Esri Press; Third Edition edition (January 31, 2013)
2. Chun Y., Griffith D. A., Spatial statistics & geostatistics : theory and applications for Geographic Information Science & Technology, Los Angeles [etc.] : SAGE,cop. 2013
3. de Smith M. J.,Goodchild M. F., Longley P.A., Geospatial analysis : a comprehensive guide to principles, techniques and software tools, Leicester : Matador,cop. 2009
4. Longley P. A., Goodchild M. F.,Geographic Information Systems & Science , Wiley, 2011
5. Longley P. A., Batty M., Advanced spatial analysis : the CASA book of GIS, Redlands : ESRI Press,cop. 2003
6. Lutz M., Learning Python, 5th Edition, wyd. O’Reilly (wersja polska Python. Wprowadzenie., dystr. Helion)
7. O’Sullivan D., Unwin D. J., Geographic information analysis, Hoboken : John Wiley & Sons, Inc.,cop. 2010.
8. Suchecka J. (redakcja naukowa), 2014: Statystyka przestrzenna. Metody analizy struktur przestrzennych. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck sp. z o.o.
9. Zandbergen P., Python. Scripting for ArcGIS, wyd. ESRI Press
10. Zawadzki J.,Metody geostatystyczne dla kierunków przyrodniczych i technicznych, Oficyna Wydawnicza PW 2011
11. Oficjalna dokumentacja ArcGIS: http://resources.arcgis.com/
12. Oficjalna dokumentacja ArcGIS Python:http://resources.arcgis.com/en/communities/python/
13. Oficjalna dokumentacja QGIS na stronie internetowej http://docs.qgis.org/2.6/en/docs/
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Do prowadzenia zajęć potrzebna jest sala wyposażona w rzutnik oraz komputery o architekturze 64-bitowej.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.SMS375_W_01
- Zna przykłady zastosowań metod geostatystycznych w wybranych obszarach.
Weryfikacja: raport z wykonanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W06, K_W09, K_W11, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK.SMS375_U_01
- Potrafi wykonać analizę statystyczną danych przestrzennych i wybrać właściwa metodę interpolacji w zależności od charakteru zjawiska i rozkładu statystycznego danych. Potrafi dokonać oceny otrzymanych wyników.
Weryfikacja: raport z wykonanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08, K_U12, K_U17, K_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U05, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19, T2A_U07
- Efekt GK.SMS375_U_02
- Potrafi wykonywać zaawansowane analizy przestrzenne i budować modele analiz przestrzennych.
Weryfikacja: raport z wykonanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U12, K_U16, K_U18, K_U19, K_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U15, T2A_U10, T2A_U16, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U07
- Efekt GK.SMS375_U_03
- Potrafi stosować skrypty w wybranym języku programowania do rozszerzania funkcjonalności aplikacji SIP
Weryfikacja: raport z wykonanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05, K_U07, K_U14, K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U15, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U10, T2A_U16
- Efekt GK.SMS375_U_04
- Potrafi projektować i tworzyć serwisy dostępu do danych z godnie ze standardami OGC. Potrafi tworzyć aplikacje internetowe SIP o różnej funkcjonalności.
Weryfikacja: raport z wykonanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U07, K_U08, K_U12, K_U14, K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U16, T2A_U15, T2A_U05, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U10, T2A_U16
- Efekt GK.SMS375_U_05
- Posiada umiejętność korzystania ze źródeł literaturowych w języku polskim i angielskim oraz z zasobów internetowych z zakresu wybranych technologii SIP
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U06, T2A_U04
- Efekt GK.SMS375_U_06
- Potrafi wykorzystać funkcjonalność oprogramowania SIP do harmonizacji danych przestrzennych i opisowych.
Weryfikacja: raport z wykonanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GK.SMS375_KS_01
- Rozumie potrzebę dalszego dokształcania się przez całe życie, rozumie konieczność ciągłego uczenia się nowych technologii SIP.
Weryfikacja: raport z wykonanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06
- Efekt GK.SMS375_KS_02
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny
Weryfikacja: ocena pracy studenta na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06
- Efekt GK.SMS375_KS_03
- Potrafi współdziałać z innymi i pracować w grupie.
Weryfikacja: ocena pracy studenta na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03