- Nazwa przedmiotu:
- Geostatystyka
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Robert Olszewski, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.SMS232
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- - udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- przygotowanie do zajęć: 15 x 0,5 godz. = 7,5 godz.,
- dokończenie (w domu) sprawozdań z ćwiczeń projektowych: 4 x 2 godz. = 8 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz.
- przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 10 godz.
Razem 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- - udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz.
- obecność na egzaminie: 2 godz.
Razem 37 godzin, co odpowiada 1,2 pkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- - udział w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- przygotowanie do zajęć: 15 x 0,5 godz. = 7,5 godz.,
- dokończenie (w domu) sprawozdań z ćwiczeń projektowych: 4 x 2 godz. = 8 godz.,
Razem 30,5 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- podstawy statystyki, kartografii oraz systemów informacji geograficznej
- Limit liczby studentów:
- 16
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu statystyki przestrzennej, geostatystyki, kartograficznej metody badań. W ramach realizacji przedmiotu tworzone są (na podstawie zaawansowanych analiz wykorzystujących algorytmy spatial data mining) mapy tematyczne oraz opracowania prognostyczne.
- Treści kształcenia:
- Szeregi statystyczne: szczegółowe, rozdzielcze, czasowe. Podstawowe statystyki: miary położenia (przeciętne), średnie, przeciętne pozycyjne, miary zmienności, miary asymetrii. Miary prawidłowości rozmieszczenia zjawisk przestrzennych. Analiza współzależności zjawisk przestrzennych. Analiza reszt z regresji. Korelacja cech ilościowych, porządkowych i jakościowych. Modelowanie kartograficzne, analiza Huffa. Wykorzystanie sieci neuronowych w typologii kartograficznej.
Wyznaczanie podstawowych statystyk. Mapy reszt z regresji. Metody opracowywania. Interpretacja wyników. Mapy korelacji zjawisk wyrażonych w ilościowych i jakościowych skalach pomiarowych. Mapy prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń. Zastosowanie sieci neuronowych do typologii jednorodnych regionów na mapach. Opracowanie prostych aplikacji wspomagających badania geostatystyczne.
- Metody oceny:
- Ocena aktywności podczas zajęć, sprawozdań merytorycznych z realizacji projektów oraz pisemne zaliczenie końcowe.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R.,GIS. Obszary zastosowań, 2008, PWN
2. Kraak M., Ormeling F. 1998, Kartografia – wizualizacja danych przestrzennych. PWN
3. Longley P.A., Goodchild M., Maguire D., Rhind D.W., 2006, GIS. Teoria i praktyka.
Wydawnictwo Naukowe PWN
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- posiada wiedzę teoretyczną o kartograficznych aspektach statystycznej i geostatystycznej analizy danych przestrzennych
Weryfikacja: zaliczenie pisemne przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W06, K_W11, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W01, T2A_W04
- Efekt
- ma wiedzę o sposobach wizualizacji wyników badań wykorzystujących algorytmy spatial data mining.
Weryfikacja: zaliczenie przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09, K_W11, K_W12, K_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W10, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- potrafi samodzielnie wykonywać analizy danych przestrzennych wykorzystując algorytmy eksploracyjnej analizy danych przestrzennych (spatial data mining)
Weryfikacja: realizacja tematów projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U16, K_U17, K_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U09, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U15, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19, T2A_U10, T2A_U16, T2A_U10, T2A_U16
- Efekt
- potrafi stosować i modyfikować znane z literatury algorytmy eksploracyjnej analizy danych przestrzennych oraz dobierać ich parametry
Weryfikacja: samodzielnie wykonane ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U12, K_U16, K_U17, K_U18, K_U14, K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U15, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19, T2A_U10, T2A_U16, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U19, T2A_U10, T2A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KS_01
- potrafi współpracować w grupie, pozyskiwać samodzielnie dane oraz kooperować z przedstawicielami innych branż przy analizie problemu i kartografivcznej wizualizacji wyników badań
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K04, K_K05, K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K07, T2A_K03, T2A_K05, T2A_K02