- Nazwa przedmiotu:
- Środki transportu wewnętrznego
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Krzysztof Zboiński, prof.zw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP601
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą dot. wykładu 16 godz., przygotowanie się do zaliczenia wykładu 10 godz., przygotowanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń i rysunków 42 godz, konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie wykonania pacy projektowej 2 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (22 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt ECTS (54 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., przygotowanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń i rysunków 42 godz, konsultacje w zakresie wykonania pacy projektowej 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu podstaw budowy maszyn i środków transportu
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, projekt: 15 osób
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów w zakresie środków transportu wewnętrznego uzyskanej na wykładzie ze Środków Transportu. Wykładem objęte są przede wszystkim dźwignice, przenośniki i wózki jezdniowe. Ćwiczenia projektowe polegają na praktycznym wykorzystaniu wybranych treści wykładu w projektowaniu i do obliczeń analitycznych.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu
Przedstawiane treści dotyczą wiedzy specjalistycznej w zakresie klasyfikacji, charakterystyki i budowy środków transportu wewnętrznego. Uwzględniają one: olbrzymią różnorodność środków; budowę ich najczęściej powtarzających się elementów; ich standaryzację i unifikację; rozwiązania i układy konstrukcyjne obiektów oraz parametry i charakterystyki techniczno-eksploatacyjne. Szczegółowo wykład obejmuje elementy środków transportu wewnętrznego: liny, krążki, bębny, łańcuchy, zawiesia itp.. Układy linowe i wielokrążkowe i ich obliczanie. Sprawność i przełożenia. Zasady doboru niektórych elementów urządzeń: lin, bębnów, tarcz ciernych i kół gniazdkowych łańcuchów ogniwowych. Elementy mechanizmów środków transportu wewnętrznego - przekładnie obiegowe. Przełożenia i zastosowanie. Podział i zastosowanie dźwignic. Dźwignice i inne nie wózkowe urządzenia do obsługi magazynów wysokiego składowania. Klasyfikacja, przykłady zastosowań. Wyposażenie podejmujące jednostek ładunkowych. Elementy budowy, przeznaczenie i przegląd przenośników z uwzględnieniem stosowanych w technice magazynowej. Wózki jezdniowe, klasyfikacja, przegląd katalogowy, budowa z uwzględnieniem stosowanych w technice magazynowej. Stacje naładowcze, wyładowcze, urządzenia do obsługi ramp, inne urządzenia specjalne np. do przeładunku kontenerów.
Treść ćwiczeń projektowych
Ćwiczenia obejmują 2 zadania. Pierwsze ma naturę obliczeniową i sprowadza się do doboru znormalizowanych lub katalogowych elementów układu linowego. Kolejny to projektowanie prostego urządzenia transportu wewnętrznego (lub jego fragmentu) obejmujące obliczenia wytrzymałościowe kluczowych elementów i dokumentację rysunkową wykonaną oprogramowaniem AutoDesk INVENTOR do modelowania bryłowego (3-D).
- Metody oceny:
- 2 kolokwia, ćwiczenia zaliczane na podstawie średniej z ocen uzyskanych za wykonanie projektów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Polański A. – Mechanizacja Wewnętrznego Transportu
2. Zieliński Z. – Dźwignice i Urządzenia Transportowe
3. Piątkiewicz A., Sobolski R. - Dźwignice
4. Piątkiewicz A. Sobolski R. – Dźwignice i Przenośniki, tom I i II
5. Markowski M. - Przenośniki
6. Zaskurski J. – Wózki jezdniowe napędzane
7. Pawlicki K. – Elementy dźwignic, cz. 1 i 2
8. Stankiewicz L. – Dźwignice
9. Brach I., Chojnacki E.,Wójcikowski A. – Urządzenia do transportu bliskiego
10. Polskie Normy: grupa 53, Urządzenia Transportu Bliskiego
11. Inne źródła dotyczące konstrukcji, budowy i zastosowania środków transportu
Wewnętrznego
Uzupełniająco w zakresie dotyczącym środków transportu:
Fijałkowski. J. – Technologia Transportu Wewnętrznego
Fijałkowski. J. – Technologia magazynowania
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą budowy i rodzajów elementów składowych środków transportu wewnętrznego (cięgna , krążki, bębny, elementy łączące itp.)
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane) cwiczenia projektowe – 2 zaliczenia zadań obliczeniowego i projektowego w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W02
- Posiada wiedzę dotyczącą budowy i elementów składowych mechanizmów środków transportu wewnętrznego
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane) cwiczenia projektowe – 2 zaliczenia zadań obliczeniowego i projektowego w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W03
- Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą klasyfikacji, budowy i zastosowania dźwignic z uwzględnieniem wielkiej ich różnorodności
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W04
- Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą klasyfikacji, budowy i zastosowania przenośników z uwzględnieniem wielkiej ich różnorodności
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W05
- Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą klasyfikacji, budowy i zastosowania wózków jezdniowych z uwzględnieniem ich rodzajów
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W06
- Posiada wiedzę dotyczacą środków transportu wewnętrznego wykorzystywanych w typowych układach magazynowych
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Posiada umiejętność rozpoznania i scharakteryzowania środka transportu wewnętrznego zgodnie z poznana klasyfikacją i umie określić jego przeznaczenie transportowe
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U02
- Posiada przygotowanie merytoryczne i ograniczoną sprawność konstrukcyjną umożliwiającą projektowanie i dobór prostych środków transportu wewnętrznego lub ich elementów
Weryfikacja: ćwiczenia projektowe – 2 zaliczenia zadań obliczeniowego i projektowego w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U23, Tr1A_U20, Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16, InzA_U08, T1A_U14, InzA_U06, T1A_U01
- Efekt U03
- Posiada umiejetność rozpoznania zespołów (rozłlożenia na elementy składowe) środków transportu wewnetrznego
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane) cwiczenia projektowe – 2 zaliczenia zadań obliczeniowego i projektowego w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Rozmowa ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- Potrafi współpracować i pracować w grupie
Weryfikacja: Obserwacje na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03