- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria ruchu lotniczego I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Mariusz Krzyżanowski, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inzynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP528
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., przygotowanie się do egzaminu 12 godz., konsultacje 1 godz,. udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 1 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Wprowadzenie w problematykę i opanowanie podstawowych pojęć z zakresu inżynierii ruchu lotniczego obejmujące służby kontroli ruchu lotniczego, elementy przestrzeni powietrznej kontrolowanej i niekontrolowanej, procedury lotów oraz systemy techniczne wspomagające bezpieczne i płynne przeloty statków powietrznych w skali krajowej i europejskiej.
- Treści kształcenia:
- Elementy składające się na inżynierię ruchu lotniczego. Identyfikacja problemów w IRL (2)
Służby kontroli ruchu lotniczego (2)
Przestrzeń niekontrolowana. Służba FIS (2)
Przestrzeń kontrolowana (2)
Zarządzanie ruchem lotniczym. ATFM, ASM, ATS, FUA (2)
Procedury obowiązujące w obszarze zbliżania – STAR, SID (2)
Ruch GAT i OAT, wybrane problemy ruchu GA (2)
Nawigacja obszarowa - PRNAV, BRNAV, RNP, PBN (2)
Funkcjonalne Bloki Przestrzeni (FAB) oraz Krajowy Program Bezpieczeństwa (SSP) (2)
Integracja systemów ATM na poziomie europejskim – usługi zcentralizowane (2)
Loty swobodnie planowane (FRA), trajektorie biznesowe oraz trajektorie 4D (2)
A-CDM – istota systemu (2)
Zarządzanie lotem, FMS (komputer pokładowy) w systemie ATM (2)
TCAS II, EGPWS / TAWS i ich wpływ na system ATM (2)
Pegasus 21 jako przykład systemu kontroli ruchu lotniczego (2)
- Metody oceny:
- Ocena podsumowująca: egzamin pisemny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Malarski M.: Inżynieria ruchu lotniczego. OW PW Warszawa 2006.
Współczesne problemy inżynierii ruchu lotniczego – praca zbiorowa pod redakcją prof. Jacka Skorupskiego,
IL-4444 – Instrukcja o ruchu lotniczym kontrolowanym,
PL-2 - Szczegółowe zasady ruchu lotniczego cywilnych statków powietrznych,
PL-11 - Zasady Działania Służb Ruchu Lotniczego
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- 1. posiada wiedzę zakresie nauk podstawowych przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii ruchu lotniczego 2. ma elementarną wiedzę w zakresie dyscyplin inżynierskich powiązanych z problemami rl 3. ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia charakteryzujące zarządzanie rl 4. ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi obszarami inżynierii rl 5. ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze rl
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06, Tr1A_W07, Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W02
- 6. zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z inżynierią ruchu lotniczego, 7. ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania ruchem lotniczym, w tym zarządzania jakością ruchu i prowadzenia działalności gospodarczej, 8. zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu organizacji komercyjnego ruchu lotniczego i jego obsługi
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W09, T1A_W11, InzA_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- 1. potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim w zakresie inżynierii ruchu lotniczego, potrafi integrować uzyskane informacje i dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie w zakresie zarządzania ruchem lotniczym 2. potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym inżynierów ruchu lotniczego oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01, Tr1A_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02
- Efekt U02
- 4. potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w zakresie rl, 6. potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego problemu inżynierii ruchu lotniczego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U09, Tr1A_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01, T1A_U15, InzA_U07