- Nazwa przedmiotu:
- Sterowanie ruchem drogowym III
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Tomasz Krukowicz, asystent, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP613
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 80 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 46 godz., konsultacje 3 godz., obrona projektu 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (34 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., konsultacje 3 godz., obrona projektu 1 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,0 pkt ECTS (80 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 46 godz., konsultacje 3 godz., obrona projektu 1 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Posiadanie wiedzy teoretycznej dotyczącej projektowania cyklicznej i adaptacyjnej drogowej sygnalizacji świetlnej.
- Limit liczby studentów:
- 15 osób
- Cel przedmiotu:
- Praktyczne poznanie metod i zasad wyznaczania sterowania cyklicznego i adaptacyjnego na skrzyżowaniu z drogową sygnalizacją świetlną.
- Treści kształcenia:
- Przygotowanie danych wejściowych do projektu. Zaprojektowanie lokalizacji sygnalizatorów. Wyznaczenie cyklicznego programu sygnalizacji dla zadanego skrzyżowania. Wykonanie projektu lokalizacji detektorów dla zadanego wariantu sterowania adaptacyjnego. Opracowanie algorytmu sterowania adaptacyjnego.
- Metody oceny:
- Ocena opracowanego projektu i jego obrona
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997
2. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011
3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. 220 poz. 2181 z 2003 r.) – z późn. zm.
4. „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlna”. Instrukcja obliczania, GDDKiA, Warszawa 2004
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada szczegółową wiedzę w zakresie: rozmieszczania sygnalizatorów na skrzyżowaniach, projektowania sterowania cyklicznego. Posiada wiedzę na temat wyznaczania programów sterowania na skrzyżowaniach odosobnionych. Uzyskał wiedzę dotyczącą rozmieszczania detektorów oraz tworzenia elementów algorytmów sterowania adaptacyjnego.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego projektu, ustna obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W02
- Poznał narzędzia komputerowe wspomagające podczas prac związanych z projektowaniem sygnalizacji świetlnej. Zdobył wiedzę pozwalającą na prowadzenie pomiarów ruchu dla potrzeb projektów sygnalizacji świetlnej.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego projektu, ustna obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi pozyskiwać właściwe dane do projektowania z norm, wytycznych, instrukcji oraz przepisów prawa, potrafi dokonać ich krytycznej oceny oraz interpretacji oraz
wykorzystywać je podczas projektowania
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego projektu, ustna obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U02
- Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania prostych rysunków w zakresie inżynierii ruchu drogowego oraz skomplikowanych rysunków według przekazanych wytycznych.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego projektu, ustna obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16, InzA_U08
- Efekt U03
- Potrafi posługiwać się narzędziami komputerowymi wspomagającymi projektowanie w zakresie inżynierii ruchu.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego projektu, ustna obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07
- Efekt U04
- Posiada umiejętność oceny przepustowości skrzyżowań sterowanych.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego projektu, ustna obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, InzA_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie „sprzeczność celów” inżynierii ruchu, potrafi okreslić priorytety podczas projektowania
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego projektu, ustna obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04