- Nazwa przedmiotu:
- Pomiary w ruchu drogowym II
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Józef Suda, ad. Wydział Transportu Politechnika Warszawska Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP622
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 80 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 12 godz., przygotowanie się do zajęć 14 godz., wykonanie sprawozdania 20 godz., konsultacje 4 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (34 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., konsultacje 4 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,0 pkt ECTS (80 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 12 godz., przygotowanie się do zajęć 14 godz., wykonanie sprawozdania 20 godz., konsultacje 4 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Pomiary w ruchu drogowym I, Metrologia I, Metrologia II
- Limit liczby studentów:
- 15 osób
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy o technologii wykonywania pomiarów ruchu drogowego. Uzyskanie wiedzy o
przyrządach pomiarowych, zasadach lokalizacji punktów pomiarowych. Zapoznanie z metodami rejestracji, przetwarzania i analizy wyników pomiarów.
- Treści kształcenia:
- Treść ćwiczeń laboratoryjnych:
Badania charakterystyk statycznych i dynamicznych indukcyjnych detektorów pętlowych. Estymacja parametrów strumienia pojazdów (obserwacja quasi-lokalna) przy wykorzystaniu pary detektorów indukcyjnych i rejestratora. Badanie charakterystyk mikrofalowego detektora pojazdów. Badanie charakterystyk (trajektorii) ruchu pojazdów metodą analizy obrazu.
Identyfikacja procesu rozruchu i/lub hamowania kolejki pojazdów na wlocie skrzyżowania sterowanego. Wyznaczanie wsp. obciążenia wybranych strumieni (pojazdów i/lub pieszych) na skrzyżowaniu sterowanym (metoda z rejestracją obrazu). Wyznaczanie wybranych miar hałasu komunikacyjnego (poziom maksymalny, poziom ekspozycyjny, poziom ekwiwalentny, poziomy statystyczne, charakterystyki częstotliwościowe). Badanie technologii pracy skrzyżowania sterowanego przy wykorzystaniu wideo detekcji i urządzenia AUTOSCOP , Badanie poziomu zanieczyszczeń powietrza..
- Metody oceny:
- Kartkówka oceniająca przygotowanie do wykonywanych ćwiczeń. Ocena poprawności wykonanie
ćwiczenia, przygotowanie i ustna obrona sprawozdania. Kartkówka podsumowująca 3 otwarte pytania.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka", WKiŁ 2008. Tracz M. i inni: „
2. „Pomiary i badania ruchu drogowego” Praca zbiorowa pod redakcją M. Tracza , WKił 1984 r.
3. Szydłowski H. Teoria pomiarów PWN Warszawa 1991.
4. „Traffic Detector Handbook” Federal Highway Administration, Washington DC 2006 r.
5. Kucharski r. J.: „Metody prognozowania hałasu komunikacyjnego (drogowego i ulicznego)”’ Biblioteka Monitoringu Środowiska. Warszawa 1996.
6. Leutzbach W.: „Introduction to the theory of traffic flow”, Springer Verlag Berlin 1998 r.
7. Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym” cz. I – sza, „Sygnalizacja i detektory ruchu pojazdów”, Wyd. Politechniki Gliwickiej 2000 r.
8. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- ma wiedzę teoretyczną w zakresie metrologii przydatną do identyfikacji procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych.
Weryfikacja: kolokwium. – część pisemna, część ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W02
- ma szczegółową wiedzę w zakresie technologii wykonywania pomiarów wielkości i jakości ruchu drogowego. ma szczegółową wiedzę w zakresie urządzeń stosowanych w pomiarach ruchu drogowego, potoków pasażerów i pieszych.
Weryfikacja: kolokwium. – część pisemna, część ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- posiada biegłość merytoryczną w wykonywaniu prostych pomiarów ruchu drogowego i statystycznej ocenie wyników.
Weryfikacja: sprawozdanie – część pisemna i ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01
- Efekt U02
- potrafi sporządzać dokumentacje pomiarów w języku polskim, zachowując właściwą formę w warstwie opisowej, tabelarycznej i rysunkowej.
Weryfikacja: sprawozdanie – część pisemna i zaliczanie ustne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04
- Efekt U03
- Potrafi koordynować prowadzone przez siebie pomiary z pracami innych uczestników procesu badawczego
Weryfikacja: sprawozdanie – część pisemna i zaliczanie ustne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role. Potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03