Nazwa przedmiotu:
Ruch drogowy i miejski I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Józef Suda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP523
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładzie 30 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 16 godz., przygotowanie się do egzaminu 10 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładzie 30 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy inżynierii ruchu, Drogowe układy komunikacyjne I, Probabilistyka I, Infrastruktura transportu I
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy o podstawowych zagadnieniach inżynierii ruchu drogowego. Metodach ilościowego i jakościowego opisu ruchu drogowego, opisie cech użytkowników, zmian ruchu w czasie i przestrzeni, wpływie struktury rodzajowej pojazdów. Analiza przepustowości układu transportowego: modelach teoretycznych i praktycznych metodach i narzędziach wyznaczania przepustowości dróg. Strefowaniu ruchu i programowaniu parkowania. Uzyskanie podstawowej wiedzy o zagadnieniach bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Inżynieria Ruchu Drogowego jako dziedzina wiedzy i praktyki inżynierskiej. Miary ilościowe i jakościowe ruchu drogowego. Czynniki fizjologiczne, psychologiczne i środowiskowe przy projektowaniu dróg i organizacji ruchu. Charakterystyki i statystyczne miary rozkładów prędkości. Opis ruchu w czasie i przestrzeni, identyfikacja zmian szacowanie trendów, predykcje i wygładzanie. Struktura rodzajowa, wyznaczanie współczynników przeliczeniowych. Przepustowość dróg i ulic: podstawowe pojęcia, czynniki drogowe i ruchowe kształtujące przepustowość. Miary jakości ruchu. Modele i metody wyznaczania przepustowości: dróg dwupasowych dwukierunkowych, wielopasowych, odcinków przeplatania, dróg łącznikowych. Przepustowość skrzyżowań niesterowanych, skrzyżowań typu rondo, skrzyżowań sterowanych sygnalizacją, wpływ ruchu szynowego. Przepustowość ciągów pieszych i ścieżek rowerowych. Bezpieczeństwo ruchu drogowego: ocena, rejestracja i analizy bezpieczeństwa, działania dla poprawy bezpieczeństwa.
Metody oceny:
egzamin pisemny.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka", WKiŁ 2008. 2. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną – GDDKiA, Warszawa, 2004 3. Towpik K., Gołaszewski A., Kukulski J. Infrastruktura transportu samochodowego – OWPW, Warszawa, 2006. 4. Instrukcja obliczania przepustowości dróg zamiejskich – GDDP, Warszawa, 1992. 5. Instrukcja obliczania przepustowości dróg I i II klasy technicznej – GDDP, Warszawa, 1995. 6. Tracz M.,Chodur J.: „Metoda obliczania przepustowości rond” GDDKiA Warszawa 2008. 7. Highway Capacity Manual 2010, Transportation Research Board. Washington, D.C. 2011. 8. Szczuraszek T. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego Wydawnictwo WKiŁ 2008.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
ma wiedzę o Inżynierii Ruchu Drogowego jako interdyscyplinarnej dziedzinie nauki i praktyki inżynierskiej przydatną do opisu procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych w czasie i przestrzeni.
Weryfikacja: egzamin – część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, InzA_W05
Efekt W02
zna parametry i estymatory opisujące wielkość i przemieszczanie się strumienia pojazdów, zna związki pomiędzy nimi, zna procesy i warunki powstawania ruchu i wahań natężenia potoków pojazdów w przestrzeni i czasie. ma wiedzę niezbędną do rozumienia wpływu czynników drogowych, ruchowych, urbanistycznych i społecznych wpływających na przepustowość poszczególnych elementów infrastruktury drogowej. ma podstawową wiedze w zakresie rejestracji analizy i oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego, zna działania dla poprawy bezpieczeństwa.
Weryfikacja: egzamin – część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W03
zna zależności matematyczne opisujące zasady wyznaczania przepustowości różnymi metodami.
Weryfikacja: egzamin – część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi pozyskiwać i integrować wiadomości z różnych dziedzin wiedzy dla opisu procesów ruchu drogowego i zachowań kierowców.
Weryfikacja: egzamin – część ustna,
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U02
potrafi stosować odpowiednie metody do badań i analizy przepustowości różnych elementów infrastruktury drogowej. Posiada umiejętnośc oceny przepustowości skrzyżowań oraz dróg.
Weryfikacja: egzamin – część ustna,
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, InzA_U05
Efekt U03
potrafi stosować odpowiednie metody do badań i oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Weryfikacja: egzamin – część ustna,
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, InzA_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
rozumie potrzebę podnoszenia swoich umiejętności w tym śledzenia aktualnego stanu wiedzy i wytycznych projektowania infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02
potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04