- Nazwa przedmiotu:
- Organizacja i zarządzanie transportem samochodowym I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Sławomir Tkaczyk, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP512
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 30 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do kolokwium 27 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (33 godziny, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Wykład: brak; Ćwiczenia: 30 osób;
- Cel przedmiotu:
- Celem kształcenia jest nabycie przez studenta praktycznych umiejętności w zakresie mechanizmów zakładania i funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego - w aspektach prawnych, organizacyjnych i ekonomicznych, a także integracja przedsiębiorstwa z otoczeniem
- Treści kształcenia:
- Treść kształcenia w zakresie wykładu:
Przedmiot i zakres wykładu, definicje i podstawowe pojęcia oraz systematyzacja nauki Organizacja i Zarządzanie. Rola transportu samochodowego we współczesnej gospodarce kraju. Rynek usług transportowych – charakterystyka, funkcjonowanie, kształtowanie. Przedsiębiorstwo transportowe jako podmiot gospodarczy. Struktury i formy organizacyjne przedsiębiorstwa transportowego. Środek trwały i amortyzacja. Źródła finansowania inwestycji w przedsiębiorstwie transportowym – kredyt, leasing, outsourcing. Usprawnienia w organizacji przedsiębiorstwa transportowego – problem odnowy taboru samochodowego. Czas pracy kierowców – zasady organizacji czasu pracy załóg kierowców.
Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Wyznaczanie czasu realizacji zadania przewozowego w relacji międzynarodowej przy uwzględnieniu obsady pojazdu załogą jedno- i dwuosobową, zgodnie z zasadami organizacji czasu pracy kierowców w przewozach międzynarodowych (konwencja AETR, Rozporządzenie WE 561/2006, Ustawa o czasie pracy kierowców, Kodeks Pracy). Obliczenie rocznej liczby kursów realizowanych przez pojazd dla wyznaczonej relacji przewozowej, przy uwzględnieniu ustawowego czasu pracy załóg oraz ograniczeniach w ruchu pojazdów w dni wolne od pracy i święta.
- Metody oceny:
- Wykład – 2 kolokwia i kolokwium poprawkowe w formie pisemnej - pytania otwarte, ćwiczenia audytoryjne – zaliczenie ustne.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- podstawowe:
1. Bąkowski W.: Strategia odnowy taboru w zarobkowej formie transportowej, PTE, Szczecin 1995.
2. Bieniek J.: Kodeks spółek handlowych. Wydawnictwo CH Beck, Warszawa 2009.
3. Ciborski P.: Czas pracy kierowców, ODiDK, Gdańsk 2009.4. Jendorowski H.: Rozporządzenie WE Nr 561/2006. Umowa AETR. Ustawa o czasie pracy kierowców. ZMPD, Warszawa 2007.
5. KodeksPracy: Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. (DZ.U.21, poz. 94 z 1998 r.).
6. Skowronek-Mielczarek A.: Małe i średnie przedsiębiorstwa ,źródła finansowania, CH Beck, Warszawa 2003.
uzupełniające:
1. Figurski J: Ekonomika logistyki, WAT, Warszawa 2010. 2. Koźlak A.: Ekonomika transportu, WUG, Gdańsk 2008. 3.Mendyk E.: Ekonomika i organizacja transportu, WSL, Poznań 2008.
4. Wybrane [aktualne] akty prawne dotyczące m.in.: przepisów ruchu drogowego, dróg publicznych, dróg płatnych, transportu
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Ma podstawową wiedzę o roli transportu samochodowego we współczesnej gospodarce kraju oraz rynku usług transportowych oraz ma wiedzę o źródłach finansowania inwestycji - kredyt, leasing, outsourcing
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W05, Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, T1A_W08, InzA_W03
- Efekt W02
- Zna i dobrze rozumie struktury i formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw transportowo-spedycyjnych (podmiotów gospodarczych)
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09, T1A_W11, InzA_W04
- Efekt W03
- Zna i dobrze rozumie zasady organizacji czasu pracy załóg kierowców
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W04
- Ma wiedzę na temat usprawnień w organizacji przedsiębiorstwa transportowego – problematyka odnowy taboru samochodowego
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Posiada niezbędną wiedzę związaną z możliwością założenia przedsiębiorstwa transportowego-spedycyjnego
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U12, InzA_U04
- Efekt U02
- Umie dokonać analizy i oceny źródeł finansowania inwestycji – doboru formy zakupu taboru samochodowego
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11
- Efekt U03
- Potrafi stosować odpowiednie metody do analizy i oceny czasu pracy załóg kierowców
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01
- Efekt U04
- Umie dokonać analizy i oceny odnowy taboru samochodowego
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, InzA_U05