- Nazwa przedmiotu:
- Urządzenia Multimedialne 2
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Ksawery Szykiedans
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- UMD2
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich – 48, w tym:
• udział w laboratoriach - 30 godz.
• udział w zajęciach projektowych – 15 godz.
• konsultacje - 3 godz.
2) Praca własna studenta - 45 godz. w tym:
• przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych -15 godz.
• opracowanie raportów z ćwiczeń laboratoryjnych 15 godz.
• opracowanie dokumentacji projektowej, wykonanie obliczeń, dobór elementów, opracowanie raportu z prac 15 godz.
Razem: 93 godz. (3 punkty ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS - Liczba godzin bezpośrednich – 48, w tym:
• udział w laboratoriach - 30 godz.
• udział w zajęciach projektowych – 15 godz.
• konsultacje - 3 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3 PUNKTY ECTS 93 godz. w tym:
• przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych 15 godz.
• opracowanie raportów z ćwiczeń laboratoryjnych 15 godz.
• opracowanie dokumentacji projektowej, wykonanie obliczeń , dobór elementów, opracowanie raportu z prac 15 godz.
• udział w laboratoriach - 30 godz.
• udział w zajęciach projektowych – 15 godz.
• konsultacje - 3 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium450h
- Projekt225h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw konstrukcji urządzeń precyzyjnych, elektroniki i optyki, mechaniki urządzeń precyzyjnych
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z budową urządzeń sprzętu multimedialnego, ich parametrami techniczno – eksploatacyjnymi, metodami ich sprawdzania i kierunkami rozwoju sprzętu multimedialnego
- Treści kształcenia:
- Laboratorium
Profil barwny skanera. Wpływ budowy i typu przetwornika na jakość otrzymanego skanu. Pomiar szumów własnych skanera.
Budowa i działanie napędu, badanie pracy napędu i odporności na zakłócenia i zanieczyszczenia
Budowa, działanie, eksploatacja drukarek natryskowych, ocena jakości wydruku
Budowa, działanie, eksploatacja drukarek laserowych, ocena jakości wydruku
Budowa, działanie, eksploatacja termicznych drukarek fotograficznych, ocena jakości wydruku
Badanie porównawcze i kalibracja monitorów LCD i CRT
Zasada organizacji CMS, określanie profilu barwnego poszczególnych urządzeń oraz całego systemu przetwarzania obrazu
Budowa i działanie drukarek braillowskich, specyficzne parametry druku wypukłego.
Projektowanie
Zastosowanie urządzenia Gromadzenie materiałów, opracowanie praktycznych zastosowań analizowanego urządzenia
Przykłady alternatywnych rozwiązań, właściwości, porównanie
Krótkie omówienie działania urządzenia, wyszukanie i porównanie alternatywnych technologii działania danego urządzenia, porównanie
Opracowanie wykazu funkcji realizowanych w urządzeniu, schemat blokowy, podzespoły konstrukcyjne, rozwiązania alternatywne
Opracowanie kierunków rozwoju konstrukcji analizowanego urządzenia
Alternatywnie, w zależności od skomplikowania urządzenia i możliwości dostępu do informacji – opracowanie metodyki pomiarów parametrów urządzenia i wykonanie pomiarów, wnioski.
Opracowanie prezentacji i części opisowej projektu.
- Metody oceny:
- Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie efektów pracy na zajęciach i sprawozdań opracowywanych przez studentów po wykonaniu każdego z ćwiczeń laboratoryjnych. 60% udziału w ocenie końcowej Ocena z projektu wykonywanego indywidualnie lub w zespole 40% udziału w ocenie końcowej
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Buczyński L. „Komputerowe Urządzenia peryferyjne” Annopol, 2003
Buczyński L. ”Skanery i skanowanie” MIKOM, 2005
Bushan B.: “Tribology and Mechanics of Magnetic Storage Devices” Springer Verlag. New York, 1996
Inglis A.F., Luther A.C. “Video Engineering” McGraw-Hill New York, 1996
Jedliński J. “Focusing actuator in CD drive – evaluation of transfer function parameters” 5th Polish-German Mechatronic Workshop 2005 “Trends in Mechatronics” Proceedings. Ed.: A.Pochanke, M.Bodnicki, J.Wierciak. p.82-86.
Kipphan H. „Handbook of print media“ Springer Verlag Heidelberg, 2002
Lindner P. Tuma T., Myska M. „Wielka księga fotografii cyfrowej” MIKOM, 2004
Mallinson J.C.: “Foundations of Magnetic Recording” Academic Press, Inc., 1987
Marchant A.B. “Optical recording. Technical Overview” Addison-Wesley Publishing Company, 1990
Mee, D. “Magnetic Recording”. Vol.III
Urbański B. „Magnetofony i gramofony cyfrowe”. WKiŁ Warszawa, 1989
Urbański B.: “Magnetowid”. WNT. Wyd. II Warszawa, 1995
Watkinson J. “Coding for Digital Recording” Focal Press. London&Boston, 1990
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt UMD2_U01
- Absolwent potrafi przeprowadzić badanie parametrów funkcjonalnych sprzętu multimedialnego, potrafi przeanalizować otrzymane wyniki i przedstawić je w syntetycznej formie.
Weryfikacja: Sprawozdania z zadań laboratoryjnych, ocena przebiegu pracy w laboratorium, ocena raportu z wykonania projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U11, K_U16, K_U22, K_U26
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U04, T1A_U02, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U07, T1A_U15, T1A_U10
- Efekt UMD2_U02
- Absolwent potrafi zaprojektować węzeł lub zespół urządzenia multimedialnego, wykorzystać do tego elementy katalogowe i dokonać doboru odpowiednich materiałów
Weryfikacja: Ocena raportu z wykonania projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U03, K_U07, K_U08, K_U09, K_U14, K_U21, K_U22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U07, T1A_U04, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U15, T1A_U07, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt UMD2_K01
- Absolwent potrafi pracować w zespole nad rozwiązaniem postawionego zadania
Weryfikacja: Ocena przebiegu pracy w laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05