Nazwa przedmiotu:
Projektowanie urządzeń pomiarowych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Ryszard Rudziński,
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
PUP
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich: 64,w tym: • wykład: 15 godzin, • projektowanie: uczestnictwo na zajęciach projektowych: 45 godzin, • konsultacje – 2 godz. • egzmin – 2 godz. 2) Praca własna studenta - 85 • przygotowanie do egzaminu: 10 godzin, • zbieranie materiałów (biblioteka, internet): 15 godzin, • analiza morfologiczna i wybór rozwiązania 10 godzin, • wykonanie dokumentacji konstrukcyjnej: 40 godzin, • analiza metrologiczna, obliczenia: 10 godzin. Razem 149 godzin (6 ECTS)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,5 punktu ECTS - Liczba godzin bezpośrednich: 64,w tym: • wykład: 15 godzin, • projektowanie: uczestnictwo na zajęciach projektowych: 45 godzin, • konsultacje – 2 godz. • egzamin – 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
5 punktów ECTS – 122 godz., w tym: • zbieranie materiałów (biblioteka, internet): 15 godzin, • analiza morfologiczna i wybór rozwiązania 10 godzin, • wykonanie dokumentacji konstrukcyjnej: 40 godzin, • analiza metrologiczna, obliczenia: 10 godzin; • projektowanie: uczestnictwo na zajęciach projektowych: 45 godzin, • konsultacje – 2 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt675h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy matematyki i fizyki, rysunek techniczny, podstawy konstrukcji, podstawy metrologii, metrologia techniczna, podstawy elektroniki, podstawy informatyki
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Umiejętność analizy metrologicznej problemu pomiarowego oraz wyboru optymalnego rozwiązania konstrukcyjnego z uwzględnieniem aspektu mechanicznego, optycznego, elektronicznego i informatycznego.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Analiza wartości w zastosowaniu do przyrządów po miarowych. Założenia i techniki analizy wartości. Przykład - stanowisko do sprawdzania czujników zegarowych. Sformułowanie założeń. Analiza morfologiczna stanowiska. 2. Wielomiany Czebyszewa. Analiza mechanizmów dźwigniowych sinusowych i tangensowych na przykładzie czujnika dźwigniowego. Optymalne przekładnie dwu i trójdźwigniowe 3. Prowadnice i łożyskowania stosowane w przyrządach pomiarowych. Prowadnice i łożyskowania ślizgowe, toczne, sprężynowe i aerostatyczne. Przykłady rozwiązań. Zakleszczanie. Obliczenia prowadnic sprężynowych Precyzyjne łożyskowania i prowadnice. 4. Czujniki mechaniczne, optyczne i elektryczne. Konstrukcja czujników dźwigniowych, zębatych, dźwigniowo-zębatych , sprężynowych i optycznych. Przykłady. Czujniki inkrementalne, indukcyjne i pojemnościowe. Wpływ nacisku pomiarowego - kompensacja jego przyrostu. Straty energetyczne. Projekt: Dwa indywidualne projekty wybranych zespołów i urządzeń pomiarowych - do wyboru z listy kilkunastu tematów (np. rozwiązania pozycji pomiarowych, stanowiska do sprawdzania czujników itp.). Projekt obejmuje założenia konstrukcyjne, analizę możliwych rozwiązań, uzasadnienie wyboru, analizę metrologiczną oraz dokumentację wybranych elementów
Metody oceny:
Wykład: egzamin Projektowanie: ocena kreatywności, postępów w pracy na zajęciach oraz ocena projektów
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Praca zbiorowa. Konstrukcja przyrządów i urządzeń precyzyjnych. WNT Warszawa 1996 2. Tomasik J. (red.).: Sprawdzanie przyrządów do pomiaru długości i kąta. Oficyna Wydawnicza PW. Warszawa 2009. 3. Arendarski J.: Niepewność pomiarów. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa, 2006. 4. Internet - normy PN, DIN, GOST oraz katalogi firm Zeiss, Mahr, Mitutoyo, Sylvac, Brown&Shape (Tesa) itp.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt BPU_W01
Ma wiedzę w zakresie właściwości i działania czujników do pomiaru wielkości mechanicznych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W12, K_W13, K_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W10
Efekt BPU_W02
Ma wiedzę w zakresie analizy niepewności urządzeń pomiarowych
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W06, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt BPU_U01
Potrafi zaprojektować urządzenie pomiarowe
Weryfikacja: ocena przebiegu pracy i projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U08, K_U14, K_U15, K_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U16
Efekt BPU_U02
Potrafi oszcować niepewność projektowanego urządzenia
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U10, K_U11, K_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U02, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt BPU_ K01
W trakcie projektowana uwzględnia aspekt przedsiębiorczości
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K06
Efekt BPU_K02
Potrafi zachowywać się profesjonalnie i etycznie, szanuje cudzą własność
Weryfikacja: zachowanie w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05