- Nazwa przedmiotu:
- Wybrane zagadnienia wzornictwa przemysłowego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Ksawery Szykiedans
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- WZP
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich – 32 godz, w tym:
• udział w wykładzie 15 godz,
• udział w ćwiczeniach projektowych 15 godz.,
• konsultacje – 2 godz.
2) Praca własna studenta - 40 godz. w tym:
• zapoznanie z literaturą i materiałami pomocniczymi do projektowania 5 godz,
• analiza zadania projektowego, opracowanie formy projektu 25 godz,
• przygotowanie prezentacji projektu 10 godz.
RAZEM 72 – 3 punkty ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 punktu ECTS - liczba godzin bezpośrednich – 32 godz, w tym:
• udział w wykładzie 15 godz,
• udział w ćwiczeniach projektowych 15 godz.,
• konsultacje – 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 punkty ECTS – 50 godz., w tym:
• analiza zadania projektowego, opracowanie formy projektu 25 godz,
• przygotowanie prezentacji projektu 10 godz.
• udział w ćwiczeniach projektowych 15 godz.,
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagana znajomość rysunku, zagadnień podstaw konstrukcji urządzeń mechatronicznych i technologii ich wytwarzania
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie problematyki definiowania funkcji przedmiotu
i tworzenia jego formy. Przekazanie zasad projektowania ergonomicznego i wykorzystywania ergonomii i antropometrii
w projektowaniu. Pokazanie istoty współpracy projektanta-inżyniera z designerem. Umiejętność poszukiwania i znalezienia formy wyrobu korzystnej pod względem ergonomicznym i estetycznym.
- Treści kształcenia:
- Zakres wykładu
- Omówienie tematyki przedmiotu, sprawy organizacyjne itd.
- Kwestia definiowania przedmiotu, przedstawienie istoty konfliktu formy i funkcji urządzenia. Zmiana podejścia do formy i funkcji przedmiotu wraz z rozwojem technicznym. Określanie funkcji przedmiotu i sposobu ich realizacji.
- Wprowadzenie do antropometrii. Przedstawienie zasad posługiwania sie danymi antropometrycznymi. Rozkład częstości cech antropometrycznych. Fizyczne modele człowieka
- Wprowadzenie do zagadnień ergonomii. Idea i zasady projektowania ergonomicznego. Tworzenie przestrzeni roboczej i stanowiska pracy.
- Kolor, jego widzenie i rozumienie przez człowieka.
Barwy i zestawienia barwne oraz odpowiadające im reakcje. Zasady wykorzystania barw w znakach i symbolach ostrzegawczych
- Znaczenie rozpoznawalności przedmiotu, projektanta, producenta. Istota znaku firmowego, logotypu- zasady opracowywania.
- Wpływ czynników zewnętrznych, uwarunkowań prawnych i kulturowych oraz indywidualnych cech projektanta na projektowane formy. Fenomen wyrobów ponadczasowych.
- Srawdzian kontrolny
Zakres ćwiczeń projektowych
- Technika rysunku (ołówek), „ćwiczenia rozmachowe”, rysunek modelu, rysunek na podstawie opisu. Specyfika pracy z elektronicznym piórem i tabletem.
- Opracowanie projektu formy przedmiotu nieoczywistej funkcyjnie
- Projekt przedmiotu codziennego użytku. Wykorzystanie danych antropometrycznych w celu dopasowania projektu do zadanej grupy wiekowej odbiorców.
- Opracowanie projektu funkcjonalnego i projektu graficznego formy urządzenia mechatronicznego
- Metody oceny:
- Wykład – dwa kolokwia.
Ćwiczenia projektowe – studenci wykonują trzy projekty, w tym: jeden zespołowy. Studenci opracowują formę rozwiązania danego problemu projektowego/ wzorniczego. W ramach oceny za projekt oceniane są: systematyczność prac, innowacyjność pomysłu, jakość i technika wykonania. Ocena z ćwiczeń projektowych – na podstawie sumy uzyskanych punktów za każdy projekt.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- M.E.Belvlin „Desing Throug Discovery. The Eelments And Principles” HoltRinehartWinston 1985
R.Guidot „Design 1940-2000 Wzornictwo i projektowanie” Wyd.Arkady 1998
E.Górska „Ergonomia, projektowanie ,diagnoza, eksperymenty” OWPW 2002
E.Tytyk „Projektowanie ergonomiczne” PWN 2001
E.Nowak „Antropometria na potrzeby projektowania” Prace i materiały IWP, 1993
D.Dabner „Desing & Layout. Sztuka Projektowania” Wydawnictwo G+J 2003
Roczniki „2+3D grafika plus produkt”
- Witryna www przedmiotu:
-
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt WZWP_W01
- Absolwent zna i potrafi zastosować zasady i reguły ergonomiczne oraz zna, rozumie i potrafi wykorzystać w projektowaniu dane antropometryczne
Weryfikacja: Sprawdzian, Ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W13, K_W17, K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt WZWP_U01
- Absolwent potrafi opracować formę zewnętrzna urządzenia i przedstawić ja w formie graficznej
Weryfikacja: Ocena projektów przedstawionych do oceny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U08, K_U23, K_U26
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U07, T1A_U16, T1A_U14, T1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt WZWP_K01
- Absolwent umie zaproponować formę projektowanego urządzenia z wykorzystaniem zasad i reguł ergonomii oraz dopasowaną do kontekstu kulturowego i społecznego jego przyszłego wykorzystania
Weryfikacja: Ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02