- Nazwa przedmiotu:
  - Źródła i rozwój dynamizmu życiowego człowieka
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr Elżbieta Supryn-Dulko
 
    - Status przedmiotu:
  - Fakultatywny ograniczonego wyboru
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Inżynieria Biomedyczna
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Przedmioty ekonomiczno-społeczne
 
    - Kod przedmiotu:
  - RDC
 
    - Semestr nominalny:
  - 5 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 2
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - aktywny udział w ćwiczeniach - 30 godz. (15 spotkań x 1,5 godz.)
praca własna (przygotowywanie się do zajęć, czytanie wskazanej literatury, analiza otrzymywanych materiałów w trakcie zajęć) - 20 godz.
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - udział ćwiczeniach (prowadzący obecny jest w trakcie ćwiczeń) - 30 godz. co odpowiada ok 1,2 pkt. ECTS
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - aktywny udział w ćwiczeniach (np. grach, elementach warsztatowych, pracach w podgrupach, dyskusjach), wykonuje zadania wskazane prze prowadzącego oraz praca własna (przygotowywanie się do zajęć, czytanie wskazanej literatury, analiza otrzymywanych materiałów w trakcie zajęć) - 2 pkt. ECTS
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład0h
 
                - Ćwiczenia30h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Przedmiot nie wymaga wstępnego przygtowania/wprowadzenia
 
    - Limit liczby studentów:
  - 30
 
    - Cel przedmiotu:
  - Celem  zajęć jest zapoznanie studentów z założeniami teoretycznymi dotyczącymi zdolności i  twórczości, a także  technikami stymulującymi myślenie twórcze człowieka. Studenci poznają własne możliwości, jak i ograniczenia w tym zakresie. Analizują też bariery, które mogą ów potencjał twórczy i własny rozwój blokować.
 
    - Treści kształcenia:
  - 1.	Zagadnienia twórczości, terminologia możliwości stymulacja
2.	Bloki emocjonalne i intelektualne w rozwoju myślenia twórczego
3.	Płynność werbalna jako czynnik warunkujący płynność myślenia – prezentacja technik.
4.	Analiza funkcjonalna, łamania stereotypów myślenia
5.	Metoda konstruktywnej krytyki jako klucz do wynalazczości i pomysłów innowacyjnych
6.	Stymulatory i inhibitory twórczości człowieka
7.	Zagadnienia synektyki w nawiązaniu do problemów racjonalizacji
8.	Metody ćwiczenia wyobraźni i podwyższania poziomu myślenia twórczego
9.	Zasady obrony swoich praw w promowaniu własnych pomysłów
10.	Uwarunkowania oporu i blokad w rozwoju własnych pomysłów
11.	Okresy krytyczne w rozwoju myślenia twórczego
12.	Cechy osobowości twórczej.
13.	Rodzaje nadwrażliwości poznawczej
14.	Typowe zachowania twórców
15.	Techniki podnoszenia własnego potencjału twórczego.
 
    - Metody oceny:
  - Aktywny udział w zajęciach. Ćwiczenie technik i metod prezentowanych na zajęciach. Poprawne wypełnienie końcowego zadania będącego podsumowaniem zdobytych wiadomości na przykładach.
3,0 – student ma 4 nieobecności ale oddał wykonane w domu zadania z zajęć,
3,5 – student uczestniczył w zajęciach aktywnie, ale jego praca była lakoniczna,
4.0 – student był na zajęciach. Oddał poprawne wykonane prace w czasie zajęć i uzupełnił je w domu,
4,5 – student w czasie zajęć wykazał się znajomością  zadanej literatury. Poprawnie wykonał prace na zajęciach i uzupełnił w domu te, które tego wymagały,
5,0 – student był na wszystkich zajęciach oddał poprawnie wszystkie prace z zajęć i wykonane w domu, wykazał się przy tym dużą znajomością literatury i terminologii, duża aktywność.
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - Literatura podstawowa:
Necka E. Twórcze rozwiązywanie problemów, Impuls, Kraków, 1998;
Necka E. Trening Twórczości, Impuls , Kraków, 1998; 
Tokarz A.(red.) Stymulatory i inhibitory twórczości, wyd. SAWW Poznań, 1991; 
Literatura uzupełniająca:
Dąbrowska  E. Twórczość – wyznania XXI wieku, wyd. Impuls , Kraków 2003;
Szmidt K.J. (red.) Dydaktyka twórczości, Impuls, Kraków 2003.
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - do uzupełnienia
 
    - Uwagi:
  - brak
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt RDC_W01
 
                    - Zna podstawową terminologię w zakresie zdolności i twórczego myślenia. 
                        Weryfikacja: Sprawdzanie prac studentów pod kątem znajomości zasad stymulacji możliwości umysłu  dotyczącej myśli twórczej. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W21, K_W23
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W10, T1A_W09                     
                                    - Efekt RDC_W02
 
                    - Ma wiedzę na temat możliwości stymulacji twórczej.
                        Weryfikacja: Sprawdzanie prac studentów pod kątem znajomości zasad stymulacji możliwości umysłu  dotyczącej myśli twórczej. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W22
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W11                     
                                    - Efekt RDC_W03
 
                    - Ma wiedzę dotycząca barier w rozwoju potencjału twórczego.
                        Weryfikacja: Sprawdzanie prac studentów pod kątem znajomości zasad stymulacji możliwości umysłu  dotyczącej myśli twórczej. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W20
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W05                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt RDC_U01
 
                    - Potrafi poprawnie  zastosować poznane techniki do stymulacji twórczości: zna  ograniczenia i próbuje je omijać
                        Weryfikacja: Umie i rozumie zasadność pracy nad stymulacją twórczego myślenia, pamięta o zagrożeniach możliwych trudnościach. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U05
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U05                     
                                    - Efekt RDC_U02
 
                    - Potrafi poprawnie  zastosować poznane techniki do stymulacji twórczości: zna  ograniczenia i próbuje je omijać
                        Weryfikacja: Umie i rozumie  zasadność pracy nad stymulacją twórczego myślenia, pamięta o zagrożeniach możliwych trudnościach. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07                     
                                    - Efekt RDC_U03
 
                    - Potrafi zidentyfikować bariery i ograniczenia rozwoju twórczego.
                        Weryfikacja: Umie i rozumie zasadność pracy nad stymulacją twórczego myślenia, pamięta o zagrożeniach możliwych trudnościach. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01, K_U03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt RDC_K01
 
                    - Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w pracy zespołowej.
                        Weryfikacja: Potrafi zorganizować pracę w zespole z wykorzystaniem potencjału twórczego grupy. Jest gotowy do współpracy z indywidualistami. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K07
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K03                     
                                    - Efekt RDC_K02
 
                    - Jest świadom możliwości przekazywania swoich umiejętności
                        Weryfikacja: Potrafi zorganizować pracę w zespole z wykorzystaniem potencjału twórczego grupy. Jest gotowy do współpracy z indywidualistami. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K02, K_K06
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K02, T2A_K07, T1A_K06                     
                                    - Efekt RDC_K03
 
                    - Jest świadom własnych możliwości i ograniczeń w pracy z innymi.
                        Weryfikacja: Potrafi zorganizować pracę w zespole z wykorzystaniem potencjału twórczego grupy. Jest gotowy do współpracy z indywidualistami. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K02, T2A_K07