- Nazwa przedmiotu:
  - Analiza 2 (IBM)
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - Ewa STANKIEWICZ-WIECHNO
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Inżynieria Biomedyczna
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Przedmioty techniczne
 
    - Kod przedmiotu:
  - ANAL2
 
    - Semestr nominalny:
  - 2 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 6
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - - udział w wykładach: 15×2=30 godz.,
- przygotowanie do wykładów (przejrzenie konspektów i notatek) : 
  10godz.,
- przygotowanie  do ćwiczeń (rozwiązanie kilku zadań z 
  udostępnionych zestawów): 15godz.,
- udział w ćwiczeniach: 15×2=30godz.,
- przygotowanie do kolokwiów (rozwiązanie samodzielne 
  odpowiedniej liczby zadań): 3×10=30 godz., 
- przygotowanie do egzaminu (powtórzenie teorii, przejrzenie notatek
  z ćwiczeń, rozwiązanie udostępnionych zestawów zadań z 
  poprzednich egzaminów, udział w egzaminie): 20 godz. 
Suma: 30+10+15+30+30+20=135, co odpowiada 6ECTS
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 30 godz wykład,
30 godz ćwiczenia rachunkowe
Razem 60 ECTS - 4ECTS
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - - przygotowanie  do ćwiczeń (rozwiązanie kilku zadań z 
  udostępnionych zestawów): 15godz.,
- udział w ćwiczeniach: 15×2=30godz.
45 godz - 2 ECTS
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład30h
 
                - Ćwiczenia30h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Znajomość matematyki wyższej w zakresie treści i umiejętności przedmiotu AL1
 
    - Limit liczby studentów:
  - 60
 
    - Cel przedmiotu:
  -  - zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z  zakresu  szeregów
   liczbowych i najważniejszych szeregów funkcyjnych, całek 
   podwójnych, potrójnych i krzywoliniowych, funkcji zmiennej 
   zespolonej, przekształceń całkowych i rachunku operatorowego;
 - ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań rachunkowych
   oraz problemów związanych z omawianymi zagadnieniami.
 
    - Treści kształcenia:
  - Treść wykładu :
1. Szeregi liczbowe (2h)
   - podstawowe pojęcia;
   - kryteria zbieżności dla szeregów o wyrazach nieujemnych;
   - zbieżność bezwzględna i warunkowa.
2. Szeregi potęgowe (4h)
   - podstawowe własności szeregów potęgowych i sum takich 
     szeregów;
   - szereg Taylora i Maclaurina.
3. Szeregi Fouriera (2h)
4. Całki wielokrotne (6h)
   - całki podwójne i potrójne i ich interpretacje geometryczne;
   - zamiana zmiennych w całkach wielokrotnych, współrzędne 
     biegunowe, walcowe i sferyczne.
5. Całki krzywoliniowe (4h)
   - całka krzywoliniowa skierowana na płaszczyźnie, zamiana na
     całkę oznaczoną, twierdzenie Greena i wnioski z tego
      twierdzenia;
   - całka krzywoliniowa nieskierowana na płaszczyźnie.
6.  Funkcje zmiennej zespolonej  (5h)
   - pochodna funkcji zmiennej zespolonej, warunki Cauchy-
     Riemanna, funkcja holomorficzna;
   - całka  funkcji zmiennej zespolonej, twierdzenie podstawowe
     Cauchy’go, wzór całkowy Cauchy’go.
7.  Przekształcenie Fouriera (3h)
   - wzór całkowy Fouriera; 
   - transformata Fouriera, widmo amplitudowe i widmo fazowe;
     splot funkcji.
8.  Przekształcenie Laplace’a (4h)
   - całka Laplace’a, oryginał laplasowski;
   - przekształcenie Laplace’a  i jego podstawowe własności;
   - rachunek operatorowy .
Zakres ćwiczeń:
1. Badanie zbieżności szeregów o wyrazach nieujemnych  i
    wyrazach dowolnego znaku. (2h)
2. Obliczanie sum szeregów potęgowych z definicji i ze wzorów; 
    rozwijanie funkcji w szereg Taylora i zastosowania  takich 
    rozwinięć. (3h)
3. Rozwijanie  funkcji w szereg Fouriera, szereg kosinusowy oraz
    szereg sinusowy; obliczanie sum szeregów liczbowych. (3h)
4. Obliczanie całek podwójnych  i potrójnych przez zamianę na 
   całkę iterowaną, zamiana zmiennych, zastosowania 
   geometryczne. (6h)
5. Obliczanie całek krzywoliniowych skierowanych na płaszczyźnie
    po łukach otwartych oraz po łukach zamkniętych (twierdzenie
    Greena);  przykłady obliczania całek krzywoliniowych 
   nieskierowanych. (4h)
6. Badanie podstawowych własności funkcji zmiennej zespolonej,
   obliczanie pochodnych takich funkcji oraz całek (przez zamianę
   na całkę oznaczoną oraz  z wykorzystaniem twierdzenia 
   podstawowego Cauchy’go i wzoru całkowego Cauchy’go) (5h)
7. Rozwijanie funkcji we wzór całkowy Fouriera; obliczanie
   transformaty Fouriera  i wyznaczanie widma amplitudowego 
   oraz widma fazowego  funkcji. (2h)
8. Obliczanie splotu funkcji z definicji; obliczanie transformat 
   Laplace’a podstawowych funkcji, wykorzystanie przekształcenia
   Laplace’a do rozwiązywania niektórych równań różniczkowych 
   liniowych i układów takich równań metodą operatorową. (5h)
 
    - Metody oceny:
  - - 3 kolokwia
- egzamin
 
    - Egzamin:
  - tak
 
    - Literatura:
  - Literatura podstawowa:
1. W.Żakowski, W.Leksiński, Matematyka IV, WNT
2. W.Żakowski, W.Kołodziej, Matematyka II, WNT
Literatura uzupełniająca:
1. W.Krysicki, L.Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, cz.II, PWN
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - www.mini.pw.edu.pl/~ewiechno
 
    - Uwagi:
  - Studentom udostępniane są, na stronie www, konspekty wszystkich wykładów. Teoria (definicje, twierdzenia, itd.) prezentowana jest na wykładzie przy pomocy slajdów, przykłady i zadania rozwiązywane na tablicy.
Studentom udostępniane są , z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem, zestawy zadań (12 zestawów), przerabiane na ćwiczeniach. Sprawdzanie wiedzy w czasie semestru realizowane jest przez 3 kolokwia i egzamin , na których studenci rozwiązują zadania podobne do przerabianych na ćwiczeniach (mogą korzystać z udostępnionych na stronie www wzorów na pochodne i całek, tablic transformat Fouriera i Laplace'a oraz krótkich konspektów niektórych wykładów)
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt ANAL2_W01
 
                    - Student zna pojęcie szeregu liczbowego, podstawowe warunki konieczne i wystarczające zbieżności szeregów liczbowych; zna podstawowe własności szeregów potęgowych i trygonometrycznych.
                        Weryfikacja: kolokw1, egzamin
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07                     
                                    - Efekt ANAL2_W02
 
                    - Student posiada podstawową wiedzę na temat całek wielokrotnych (podwójnych i potrójnych) oraz całek krzywoliniowych, zna metody obliczania całek tych typów 
                        Weryfikacja: kolokw2, egzamin
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07                     
                                    - Efekt ANAL2_W03
 
                    - Student zna podstawy rachunku różniczkowego i całkowego funkcji zmiennej zespolonej
                        Weryfikacja: kolokw3, egzamin
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07                     
                                    - Efekt ANAL2_W04
 
                    - Student zna przykłady przekształceń całkowych (Fouriera i Laplace’a) i ich własności; zna podstawy rachunku operatorowego i przykłady jego zastosowań
                        Weryfikacja: kolokw3, egzamin
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt ANAL2_U01
 
                    - Student rozumie pojęcie zbieżności szeregów; umie korzystać z podanych kryteriów zbieżności;  rozumie pojęcia promienia zbieżności i umie go wyznaczać w prostych przykładach; potrafi rozwijać w szereg potęgowy niektóre funkcje elementarne
                        Weryfikacja: kolokw1, egzamin
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U06
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09                     
                                    - Efekt ANAL2_U02
 
                    - Student umie obliczać proste całki podwójne i potrójne, potrafi korzystać z zamiany zmiennych kartezjańskich na zmienne biegunowe, sferyczne i walcowe; umie obliczać pola figur płaskich i objętości brył; potrafi rozstrzygnąć, kiedy wartość całki krzywoliniowej nie zależy od kształtu drogi całkowania
                        Weryfikacja: kolokw2, egzamin
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U06
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09                     
                                    - Efekt ANAL2_U03
 
                    - Student umie obliczać – na prostym poziomie – granice zespolonych ciągów liczbowych i granice funkcji zmiennej zespolonej; zna WK oraz WW istnienia pochodnej funkcji zmiennej zespolonej i umie  obliczać na podstawowym poziomie te pochodne; umie obliczać całki niektórych funkcji zmiennej zespolonej (holomorficznych i nieholomorficznych)
                        Weryfikacja: kolokw3, egzamin
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U06
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09                     
                                    - Efekt ANAL2_U04
 
                    - Student umie dla prostych funkcji obliczać  transformatę Fouriera i wyznaczać widma; potrafi obliczać transformaty Laplace’a  dla oryginałów, ich pochodnych i całki oraz  stosować poznane wzory i własności przy rozwiązywaniu niektórych równań metodą operatorową
                        Weryfikacja: egzamin
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U06
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09