- Nazwa przedmiotu:
- Zagrożenia i ochrona ekosystemów miejskich
- Koordynator przedmiotu:
- dr Józef Dobija
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 85
(- udział w wykładach: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- udział w zajęciach projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 6 x 1 godz. = 6 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
- realizacja zadań projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu: 7 godz. + 2 godz. = 9 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 85 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- udział w wykładach: 7 x 2 godz. =14 godz.,
- przygotowanie zajęć projektowych (dane wyjściowe): 7 x 1 = 7 godz.
- udział w zajęciach projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 6 x 1 godz. = 6 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
- obecność na zaliczeniu: 2 godz. = 2 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wynosi zatem 43 godz., co odpowiada 1,5 punktom ECTS.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 77
(- udział w zajęciach projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 6 x 1 godz. = 6 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
- realizacja zadań projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 62 godz., co odpowiada 2,5 punktom ECTS.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiadomości z geografii fizycznej i ekonomicznej, ekologii i urbanistyki (kursy na studiach inżynieryjnych) oraz aktualna problematyka społeczno-gospodarczaw zakresie ochrony środowiska, planowania przestrzennego, terenów zurbanizowanych Polski i Unii Europejskiej.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Podstawowa wiedza nt. ekologii miasta, ochrony krajobrazu miejskiego, stanu zanieczyszczenia i ochrony środowiska terenów zurbanizowanych, prawnych aspektów ochrony i zarządzania środowiskiem miejskim. Zrównoważony rozwój miast.
- Treści kształcenia:
- Wykłady: Podstawowe pojęcia i definicje: miasta, urbanistyki, środowiska przyrodniczego, ochrony środowiska, degradacji, rewitalizacji, rekultywacji.Funkcjonowanie miasta jajko układu urbanistycznego i ekologicznego. Rozwój przestrzenny miasta, struktur funkcjonalnych. Środowisko przyrodnicze miasta, jego podstawowe elementy oraz podsystemy: biotyczny i abiotyczny. Charakterystyka form i zagrożeń powstających w mieście oraz metody przeciwdziałania. Sposoby i metody monitoringu zagrożeń miasta (ludności, środowiska przyrodniczego oraz różnych form antropogenicznych). Metody przeciwdziałania zagrożeniom w tym metody ekologiczne, techniczne i społeczne. Audyt ekologiczny miasta, stosowanie metod OOŚ (screeningu) jako wstępnej Oceny Oddziaływania różnych funkcji miasta na jego przestrzeń (podstawowe łady przestrzenne). Omówienie Agendy 21 jako strategii zarządzania zrównoważonym rozwojem miasta - ekorozwojem. Omówienie wskaźników ekorozwoju. Omówienie analizy progowej rozwoju miasta.
Ćwiczenia: Opisanie przestrzenni wybranego miasta w postaci podstawowych wskaźników oraz dokumentów planistycznych 9materiały opisowe graficzne i statystyczne) - dane rzeczywiste - audyt ekologiczny. Analiza podstawowych dokumentów w tym strategii - analiza SWOT. Wykonanie wstępnej oceny oddziaływania miasta na jego przestrzeń (screening) w celu ustalenia poziomu rozw3oju zgodnym ze założeniami zrównoważon3ego rozwoju - Agenda 21. przyjecie założeń do strategii rozwoju badanego miasta oraz prezentacja zebranego materiału w formie referatu i dyskusji na ćwiczeniach. Aktywny udział w ramach ćwiczeń nad prezentowanymi materiałami ćwiczeniowymi.
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykładów w formie kolokwium. Prezentacja opisu i oceny przestrzeni (audyt) stanu rozwoju przestrzennego wybranego miasta. Wnioski do strategii rozwoju miasta. aktywność na zajęciach i obecność.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Kompendium wiedzy o ekologii" pod red. Strzałko j. i Mossor-Pietraszewskiej T., PWN, Warszawa 2006; Zimny H., "Ekologia miasta", Agencja Rekl. - Wyd. A Grzegorczyk, warszawa 2005; Regulski J., Planowanie miast" PWE, 1986; Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miasta", Arkady, Warszawa 1999; "Wskaźniki ekorozwoju" pod red. Borysa T., Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 1999; Kozłowski S., Zrównoważony rozwój - program na jutro". Abrys, Poznań-Warszawa 2008; Zrównoważony rozwój, wybrane problemy teoretyczne i implementacja w świetle dokumentów U*E" pod red. Poskrobki B. i Kozłowskiego St., Studia nad zrównoważonym rozwojem T.I, PAN Kom. "Człowiek i Środowisko" przy Prezesie PAN, Białystok-Warszawa 2005; "Strategia zrównoważonego rozwoju Kwidzyna, Agenda 21"EE w Kwidzynie, Kwidzyn 1999; Chmielewski J. M., "Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast", Ofic. Wyd. PW, Warszawa 2001; "Żywiołowe rozprzestrzenianie się miast, narastający problem aglomeracji miejskich w Polsce", KUL, PAN Kom. "Człowiek i Środowisko" przy Prez. PAN, praca zb. pod red. Kozłowskiego ST., Białystok-Lublin-Warszawa 2006; Mierzejewska L., Przyrodnicze aspekty rozwoju zrównoważonego miast", Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań 2004; Słodczyk J., "Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia", Uniwersytet Opolski, Opole 2003; Zielonko-Jung K., "Kształtowanie przestrzenne architektury ekologicznej w strukturze miasta", Ofic. Wyd. PW, Warszawa 2013.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt
-
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10_UR, K_W11_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W08, T2A_W04
- Efekt W 1
- zna zagadnienia prawne dotyczące ocen oddziaływania zmierzeń inwestycyjnych na środowisko oraz wpływy zapisów dokumentów planistycznych na opisywaną przez nie przestrzeń
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W 2
- zna zagadnienia prawne pozwalające wykonywać dokumenty planistyczne, urbanistyczne
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt
-
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U11_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, S2A_U06, S2A_U07, T2A_U15
- Efekt U 1
- zna podstawowe systemy informacyji o środowisku zarówno statystyczne i cyfrowe bazy danych; tworzenia ich oraz ich przetwarzanie
Weryfikacja: Zaliczenie kolokwium oraz projektu semestralnego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U 2
- posiada umiejetność korzystania z literatury, opracowań naukowych jak też z dokumentów do wyciągania wniosków co do zagospodarowania przestrzennego
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium oraz projektu semestralnego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U 3
- posiada umiejętność wykonywania dokumentów planistycznych, urbanistycznych zgodnych z polityką ekorozwoju; ma umiejętność wykonywania prac urbanistycznych w szczególności związanych z zagospodarowaniem terenów zurbanizowanych
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium oraz projektu semestralnego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt
-
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02, T2A_K03, S2A_K05
- Efekt K 1
- posiada samoświadomość stanu badanej przestrzenni jak też istniejących decyzji administracji rządowej i samorzadowej co do niej
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium oraz projektu semestralnego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K 2
- potrafi pracować indywidualnie jak i grupowo, oszacować czas potrzebny do wykonania poszczególnych zadań i projektu
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium oraz projektu semestralnego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K 3
- rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się wynikające z tempa przemian w dyscyplinie
Weryfikacja: obrona projektu semestralnego oraz zaliczenie kolokwium końcowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: