- Nazwa przedmiotu:
- Waloryzacja krajobrazu
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Adrianna Kupidura
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- SIS510
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100 (udział w wykładach: 15x1godz.=15godz., udział w zajęciach projektowych: 15x1godz.=15godz., przygotowanie do zajęć projektowych: 15x1godz=15godz., dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), realizacja zadań projektowych: 20 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 (udział w wykładach: 15x1godz.=15godz., udział w zajęciach projektowych: 15x1godz.=15godz., udział w konsultacjach związanych z realizacją: 5x1godz.=5godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji). Łączny nakład pracy studenta wynosi 35godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3 (udział w zajęciach projektowych: 15x1godz.=15godz., przygotowanie do zajęć projektowych: 15x1godz=15godz., dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), realizacja zadań projektowych: 20 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 85godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe pojęcia z geografii fizycznej
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie się z różnymi aspektami waloryzacji przestrzeni. Poznanie wybranych metod waloryzacji krajobrazu do różnych celów związanych z gospodarowaniem przestrzenią. Poznanie wybranych metod i technik waloryzacji różniących się między sobą celem, przedmiotem badań, szczegółowością oraz wyborem kryteriów oceny.
- Treści kształcenia:
- Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z obecnie stosowanymi podejściami do oceny i waloryzacji wartości przestrzeni, wyróżnionymi ze względu na różne cele i kryteria oceny, formułowanymi na gruncie nauk geograficznych, biologicznych, społecznych i technicznych. Treści przedmiotowe obejmują wybrane metody oceny jakościowej komponentów przestrzeni. W ramach zajęć przeprowadzana jest waloryzacja krajobrazu wybranego obszaru według kryteriów przydatności terenu do pełnienia określonej funkcji.
Wykład: Percepcja krajobrazu. Biologiczne uwarunkowania percepcji krajobrazu. Kulturowe i indywidualne uwarunkowania percepcji krajobrazu. Badanie i waloryzacja krajobrazu. Skala oceny. Waloryzacja krajobrazu pod kątem wartości wizualnych. Badanie środowiska wizualnego. Waloryzacja krajobrazu pod kątem wartości kulturowych. Badanie środowiska kulturowego. Waloryzacja krajobrazu kulturowego. Waloryzacja krajobrazu ze względu na wartości przyrodnicze. Waloryzacja krajobrazu według kryteriów przydatności terenu do pełnienia określonej funkcji.
Projekt: Percepcja krajobrazu. Badanie środowiska wizualnego. Opracowanie mapy mentalnej wybranego obszaru. Analiza i waloryzacja wnętrza architektoniczno-krajobrazowego (WAK). Waloryzacja krajobrazu na potrzeby funkcji turystyczno-rekreacyjnej. Metoda bonitacji punktowej.
- Metody oceny:
- Wykład: pisemny sprawdzian z tematyki wykładów
Projekt: wykonanie, prezentacja i obrona poszczególnych analiz, studiów i projektów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Bajerowski T., Biłozor A., Cieślak I., Senetra A., Szczepańska A., Ocena i wycena krajobrazu. Wybrane problemy rynkowej oceny i wyceny krajobrazu wiejskiego, miejskiego i stref przejściowych, praca zbiorowa pod red. T. Bajerowskiego, Wyd. Educaterra, Olsztyn 2007,
Europejska Konwencja Krajobrazowa, (European Landscape Convention), Council of Europe, Doc.8833, 25 Sept. 2000, (Dz.U. z dn. 29 stycznia 2006),
Krzymowska-Kostrowicka A., Geoekologia turystyki i wypoczynku, PWN, Warszawa 1999,
Kupidura A., Łuczewski M., Kupidura P., 2011, Wartość krajobrazu. Rozwój przestrzeni obszarów wiejskich, PWN, Warszawa,
Ocena i wycena zasobów przyrodniczych, praca zbiorowa pod red. J. Szyszko, J. Rylke, P. Jeżowskiego, Wyd. SGGW, Warszawa 2002,
Senetra A., Cieslak I., 2004, Kartograficzne aspekty oceny i waloryzacji przestrzeni, Wyd. UWM, Olsztyn,
Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa 1974,
Wojciechowski K. H. Problemy percepcji i oceny estetycznej krajobrazu, Wyd. UMCS, Wydział Geologii i Nauk o Ziemi, Lublin 1986,
Żarska B. Ochrona krajobrazu, Wyd. SGGW, Warszawa 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- www.gospodarkaprzestrzenna.pw.edu.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna wybrane metody jakościowe oceny i waloryzacji krajobrazu wykorzystywane w gospodarce przestrzenią
Weryfikacja: ocena wykonania i obrony zadan projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W_02
- Rozumie różnice między metodami oceny i waloryzacji krajobrazu związane z celem, przedmiotem badań, szczegółowością oraz wyborem kryteriów oceny
Weryfikacja: Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W10, K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
, ,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Posiada umiejętność wykorzystania wybranych metod waloryzacji przestrzeni do określenia jej potencjału do pełnienia określonej funkcji
Weryfikacja: Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
, ,
- Efekt U_02
- Potrafi analizować struktury przestrzenne i krajobrazowe w terenie
Weryfikacja: Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
,
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Nabywa umiejętność pracy w zespole
Weryfikacja: Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K04, K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
, , ,