- Nazwa przedmiotu:
- Polityka regionalna
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jadwiga Szymańska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SMK115
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- - udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- udział w ćwiczeniach projektowych: 7 x 2 godz. + 1 godz. = 15 godz.,
- przygotowanie do ćwiczeń: 7 x 4 godz. = 28 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 9 x 1 godz. = 9 godz.
- przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu: 20 godz. + 3 godz. = 23 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 90 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- - udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- udział w ćwiczeniach: 7 x 2 godz. + 1 godz. = 15 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 9 x 1 godz. = 9 godz.
- obecność na zaliczeniu: 3 godz. = 3 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 42 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- - udział w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
-- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
- realizacja zadań projektowych: 18 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 52 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza ekonomiczna, wiedza o Unii Europejskiej
- Limit liczby studentów:
- 60
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie najważniejszych aspektów polityki regionalnej krajów Unii Europejskiej oraz zagadnienia innowacyjności regionów
- Treści kształcenia:
- Wykład
Polityka regionalna – podstawowe pojęcia, teorie rozwoju regionalnego – wybrane koncepcje
Polityka regionalna – cele, kierunki, instrumenty
Konkurencyjność regionów, Strategia Lizbońska
Polityka regionalna Unii Europejskiej
Przykłady/Przypadki
Ćwiczenia
Przestrzenne zróżnicowanie sytuacji społeczno-gospodarczej regionów w Polsce – stan, perspektywy na przyszłość: wybór kategorii porównawczych, prezentacja wybranych regionów.
Regionalne strategie rozwoju społeczno-gospodarczego – misja, cele: prezentacja wybranych regionów.
Innowacyjność polskich regionów : prezentacje porównawcze.
Poprawa innowacyjności wybranych regionów : projekty.
- Metody oceny:
- 1 kolokwium, prezentacja i ocena projektu
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Gospodarka regionalna i lokalna, red. Z. Strzelecki, PWN, wyd. 1, Warszawa 2008;
2. Praca na rzecz regionów. Polityka regionalna Unii Europejskiej na lata 2007 – 2013. Wydawca: Ana-Paula Laissy, Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej, 2008;
3. Polska 2011. Gospodarka – społeczeństwo – regiony, raport MRR, Warszawa 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt w_1
- Ma wiedzę o zasadach i instrumentach polityki regionalnej Unii Europejskiej
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W07
- Efekt w_2
- Zna i rozumie system polityki regionalnej w Polsce
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt w_3
- Ma interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą działalności inżynierskiej
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W08
- Efekt w_4
- Ma wiedzę o interdyscyplinarności procesu planowania w kraju i w Europie
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt u_1
- Potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje z literatury dotyczące poityki regionalnej
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt u_2
- Potrafi dokonać analizy i selekcji zebranych materiałów, umie formułować wnioski
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt u_3
- Potrafi samodzielnie i w grupie przygotować prezentację zagadnień związanych z polityką regionalną z zachowaniem wszystkich wymogów
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03
- Efekt u_4
- Potrafi zaplanować harmonogram wykonania zadania i wykonać go zgodnie z założeniami
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt u_5
- Potrafi analizować dokumenty, opracowywać je i prezentować
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06, S2A_U07
- Efekt u_6
- Potrafi zaprezentować efekty analizy
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt u_7
- Potrafi dokonać analizy jst z punktu widzenia skuteczności realizowanej przez nie polityki rozwojowej
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U03
- Efekt u_8
- Potrafi sformułować założeni a i cele polityki regionalnej prowadzonej na różnych szczeblach samorządu terytorialnego
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt k_1
- Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej za podejmowane decyzje
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02
- Efekt k_2
- Ma świadomość skutków społecznych podejmowanych decyzji
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt k_3
- Potrafi pracować w zespole rozwiązując zagadnienia interdyscyplinarne
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03
- Efekt k_4
- Potrafi podejmować decyzje w pracy zespołowej
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt k_5
- Jest świadomy skutków swojej działalności
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K05
- Efekt k_6
- Ma poczucie zawodowej odpowiedzialności
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: