- Nazwa przedmiotu:
  - Kształtowanie przestrzeni w obszarach wiejskich
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr inż. Anna Bielska 
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Gospodarka Przestrzenna
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obowiązkowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - brak
 
    - Semestr nominalny:
  - 1 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 4
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 100 
(- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz., 
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
 - przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., 
- dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), 
- realizacja zadań projektowych: 10 godz. 
- przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 10 godz. + 2 godz. = 12 godz. 
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.)
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 2
(- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz.,
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., 
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. 
- udział w egzaminie 2 godz. 
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wynosi zatem 52 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.)
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 3 
(- udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., 
- przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., 
- dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., 
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), 
- realizacja zadań projektowych: 10 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 73 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.)
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład15h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt30h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - posiadanie wiedzy z zakresu: rozwoju obszarów wiejskich w szczególności czynników czynników decydujących o kierunkach rozwoju; rozumienie istoty procesu scalenia i wymiany gruntów; powiadanie wiedzy i umiejętności dotyczących możliwości zagospodarowania gruntów w zależności od czynników środowiskowych i lokalizacji; posiadanie umiejętności wykonywania prostych analiz przestrzennych z wykorzystaniem oprogramowania GiS. 
 
    - Limit liczby studentów:
  - 60
 
    - Cel przedmiotu:
  - Zdobycie wiedzy z zakresu kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich poprzez prace urządzeniowo- rolne, a w szczególności regulację granicy rolno-leśnej. Zapoznanie studenta z procesem scalenia i podziału nieruchomości oraz gospodarką gruntami leśnymi. 
 
    - Treści kształcenia:
  - Wykład: Prace urządzeniowo – rolne jako element kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich w Polsce i w wybranych krajach Unii Europejskiej. Rola miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze poddanym pracom urządzeniowo-rolnym. Gospodarka gruntami leśnymi w szczególności plan urządzania lasu i uproszczony plan urządzania lasu, regulacja granicy rolno-leśnej. Podział nieruchomości rolnych. Rozgraniczanie nieruchomości. Proces scalenia i podziału nieruchomości jako element kształtowania przestrzeni przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe również na obszarach wiejskich.
Projekt: Analiza władania i użytkowania gruntami na podstawie materiałów uzyskanych z PODGiK oraz warunków geologicznych. Inwentaryzacja użytkowania  oraz stanu zainwestowania i rozwoju obiektów badawczych w terenie. Opracowanie aktualnej mapy użytkowania i dokumentacji fotograficznej na podstawie prac terenowych. Opracowanie koncepcji projektu scalenia gruntów (podział funkcjonalno-przestrzenny) dla wybranego obrębu z uwzględnieniem dostępnych danych a w szczególności: danych uzyskanych w wyniku inwentaryzacji terenowej, studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego gminy oraz analiz wykonanych w ramach przedmiotu Zagrożenia i ochrona powierzchni ziemi.
 
    - Metody oceny:
  - Wykład: zaliczenie egzaminu 
Projekt: wykonanie poszczególnych analiz i inwentaryzacji terenowej, prezentacja i obrona założeń do projektu scalenia gruntów (podziału funkcjonalno-przestrzennego) wybranego obrębu.
 
    - Egzamin:
  - tak
 
    - Literatura:
  - Bielska A., Kupidura A.: Kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich, 2013, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ISBN 978-83-7814-073-3, 174 s.;
Bielska A., Kupidura A., Rogoziński R.: Analiza uwarunkowań środowiskowych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym gminy Cegłów, 2013, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej 
Bielska Anna., Barcikowska P., Witkowska M.: Scalanie i podział nieruchomości jako proces wspomagający planowanie przestrzenne na przykładzie wybranych obszarów, w: Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich - Infrastructure and Ecology of Rural Areas, Stowarzyszenie Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich w Krakowie, nr 2(3), 2013, ss. 17-26
Akińcza M., Malina R., 2007: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych – wykłady i ćwiczenia. Skrypt UP we Wrocławiu, nr 516, ss. 216.
Hopfer, Urban, 1984: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych, PWN; 
Sobolewska-Mikulska K., Pułecka A., 2007: Scalenia i wymiany gruntów w Rozwoju Obszarów Wiejskich, preskrypt Wydawnictwa PW.
Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (t.j. Dz.U.z 2003r., Nr 178, poz. 1749 z późn. zm.);
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami(t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 518, 659, 805, 822, 906, 1200. z późn. zm.)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 maja 2005 r. w sprawie scalania i podziału nieruchomości (Dz.U. 2005 nr 86 poz. 736)
Rozporządzenie Ministrów Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 14 kwietnia 1999 r. w sprawie rozgraniczania nieruchomości (Dz.U. 1999 nr 45 poz. 453)
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - brak
 
    - Uwagi:
  - brak
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W_1
 
                    - zna metody realizacji procesu scalenia gruntów, granicy rolno-leśnej, scalenia i podziału nieruchomości
                        Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W07                     
                                    - Efekt W_2
 
                    - ma wiedzę na temat procedury podziału nieruchomości rolnej, rozgraniczenia nieruchomości
                        Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W07                     
                                    - Efekt W_3
 
                    - zna zakres i rolę planu urządzania lasu oraz uproszczonego planu urządzania lasu
                        Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W07                     
                                    - Efekt W_4
 
                    - ma wiedzę dotyczącą wykorzystania technologii GiS w zakresie prac urządzeniowo-rolnych
                        Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W04
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07                     
                                    - Efekt W_5
 
                    - zna i rozumie uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i prawne w zakresie prac urządzeniowo-rolnych w Polsce
                        Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W08
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W04, T2A_W08                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U_1
 
                    - potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie w zakresie
kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich ze szczególnym
uwzględnieniem prac urządzeniowo-rolnych
                        Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U01                     
                                    - Efekt U_2
 
                    - potrafi pracować w przewidzianym czasie wykonać analizy, uwzględnić otrzymane dane i opracować projekt tak aby był zgodny z projektami sąsiednich obrębów będących częścią zwartego obszaru
                        Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U02, T2A_U03                     
                                    - Efekt U_3
 
                    - potrafi merytorycznie uzasadnić autorskie rozwiązania zaproponowane w projekcje
                        Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_U06, S2A_U07                     
                                    - Efekt U_4
 
                    - potrafi analizować zapisy w dokumentach planistycznych i uzasadnić ich wprowadzenie lub konieczność modyfikacji w projekcie
                        Weryfikacja: ocena prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U09
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_U03, T2A_U10                     
                                    - Efekt U_5
 
                    - potrafi wykonać niezbędne analizy i opracować koncepcję założeń do projektu scalenia gruntów dla wybranego obrębu wykorzystując technologię GiS
                        Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U11_SR
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U07, T2A_U10                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K_1
 
                    - ma wyrobioną świadomość zawodową społecznej odpowiedzialności przy ocenie i w podejmowaniu decyzji w zakresie prac urządzeniowo-rolnych
                        Weryfikacja: ocena obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K02                     
                                    - Efekt K_2
 
                    - potrafi współpracować i pracować w grupie projektantów o różnej specjalności i podejmować wspólne decyzje projektowe w zakresie kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich
                        Weryfikacja: ocena prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K03                     
                                    - Efekt K_3
 
                    - potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki wynikające z wprowadzonych projektów z zakresu prac urzadzeniowo-rolnych 
                        Weryfikacja: ocena prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_K05