Nazwa przedmiotu:
Zagrożenia i ochrona powierzchni ziemi
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. inż. Jolanta Kwiatkowska-Malina
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1 100 (- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz., - udział w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz., - przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 3 godz. = 21 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 18 godz. - przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu: 10 godz. + 2 godz. = 12 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 (- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz., - udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. - udział w egzaminie 2 godz. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wynosi zatem 52 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3 (- udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., - przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 10 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 73 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Posiadanie wiedzy z zakresu przedmiotów: Podstawy gleboznawstwa, Ekologia, Ochrona środowiska, Rozwój obszarów wiejskich, Siedliskoznawsto, Zagadnienia prawne w ochronie środowiska.
Limit liczby studentów:
60
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studenta z systemami kontroli i oceny jakości stanu środowiska. Charakterystyka zagrożeń środowiska w skali globalnej, kontynentalnej i lokalnej. Program remediacji środowiska gruntowo-wodnego. Program rekultywacji i zagospodarowania gruntów. Ochrona powierzchni Ziemi realizowana zgodnie z Ustawą Prawo Ochrony Środowiska. Relacja pomiędzy nowocześnie pojmowaną ochroną środowiska a koncepcją zrównoważonego rozwoju.
Treści kształcenia:
Wykład: Charakterystyka zagrożeń dla środowiska ze strony sektora rolniczego. Charakterystyka obciążeń środowiska przyrodniczego związanych z realizacją funkcji osadniczej. Występowanie zanieczyszczeń przemysłowych i ich rozprzestrzenianie się. Identyfikacja regionalnych uwarunkowań i przestrzennego zróżnicowania poszczególnych rodzajów zanieczyszczeń środowiska w Polsce. Nadzwyczajne zagrożenia środowiska. Klasyfikacja, charakterystyka i źródła odpadów. Ochrona bierna powierzchni ziemi - zapobieganie. Metody likwidacji zagrożenia. Remediacja i zagospodarowanie terenów zdegradowanych Projekt: Określenie udziału terenów o różnym poziomie wód gruntowych, typach gleb, morfologii i/lub formach zagospodarowania terenu na podstawie materiałów kartograficznych. Analiza map tematycznych i wyznaczanie terenów o różnej podatności/odporności na degradację. Wyznaczenie obszarów najodpowiedniejszych dla produkcji rolniczej i przemysłu oraz stref, na których taka działalność może spowodować degradację środowiska. Ocena skutków działalności rolniczej oraz szacowanie obciążeń środowiska zanieczyszczeniami (zużycie nawozów, środków ochrony roślin). Tworzenie różnych scenariuszy działań minimalizujących negatywne oddziaływanie na środowisko. Opracowanie koncepcji projektu zagospodarowania (podział funkcjonalno-przestrzenny) dla wybranego obszaru z uwzględnieniem dostępnych danych a w szczególności: danych uzyskanych w wyniku inwentaryzacji terenowej, studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego gminy oraz analiz wykonanych w ramach przedmiotu Kształtowanie obszarów wiejskich.
Metody oceny:
Wykład: zaliczenie egzaminu Projekt: wykonanie poszczególnych analiz i inwentaryzacji terenowej, prezentacja i obrona założeń do projektu zagospodarowania (podziału funkcjonalno-przestrzennego) wybranego obszaru.
Egzamin:
tak
Literatura:
Kwiatkowska-Malina J., Pyrcz C., Zaborski B., 2013: "Sprawozdanie o stanie gleb" narzędziem identyfikacji i oceny zanieczyszczenia gleb Wniosek dotyczący Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiająca ramy dla ochrony gleb oraz zmieniającej dyrektywę 2004/35/WE, Bruksela, 22.9.2006, KOM(2006) 232 wersja ostateczna, 2006/0086 (COD) Kozłowski S., 2005: Przyszłość ekorozwoju, KUL, Lublin Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Środowiska: Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej, Warszawa 2002 Założenia programu rządowego dla terenów poprzemysłowych, Warszawa 8 kwietnia 2003r. Program Państwowego Monitoringu Środowiska na lata 2010-2012. Bib. Monit. Środowiska, PIOŚ-GIOŚ Ustawa - Prawo ochrony środowiska, (Dz.U.2001.100.1085, z późn. zm.) Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003.80.717) Ustawa o odpadach (Dz.U.2001.62.628; tekst jednolity Dz.U.2007.39.251) Ustawa o ochronie przyrody (Dz.U.2004.92.880) Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1266 z późn. zm.). Ustawa o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U.2007.75.493) Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi (Dz. U. Nr 165, poz. 1359). Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 sierpnia 2002 r. w sprawie komunalnych osadów ściekowych (Dz. U. Nr 134, poz. 1140 z późn. Zm. Dz. U. Nr 155, poz. 1299). Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16 kwietnia 2002 r. w sprawie rodzajów oraz stężeń substancji, które powodują, że urobek jest zanieczyszczony (Dz. U. Nr 55, poz. 498). http://www.gios.gov.pl
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
ma niezbędną uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie systemów kontroli i oceny jakości stanu środowiska, skali zagrożeń środowiska w Polsce i na świecie
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03
Efekt W2
ma wiedzę z zakresu możliwości ochrony środowiska gruntowo-wodnego oraz wód powierzchniowych i podziemnych
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03
Efekt W3
zna procedury i metody postępowania przy rekultywacji i zagospodarowaniu terenów zdegradowanych
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03
Efekt W4
ma usystematyzowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące zasobów środowiska przyrodniczego i racjonalnego gospodarowania złożami kopalin, wpływu złóż kopalin na środowisko oraz planowanie przestrzenne
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10_SR
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W08, P2A_W04
Efekt W5
ma wiedzę pozwalającą na opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11_UR
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04
Efekt W6
ma wiedzę z zakresu zagospodarowania obszarów problemowych np. po zakończonej rekultywacji składowiska odpadów
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11_SR
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W07, T2A_W04, P2A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
potrafi zebrać dane literaturowe, baz tematycznych i innych źródeł;
Weryfikacja: zdanie egzaminu, obrona koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt U2
potrafi zebrać dane podczas wizji terenowej i ankietyzacji społeczności lokalnej
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt U3
potrafi integrować i interpretować zebrane informacje a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać swoje opinie
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu koncepcji zagospodarowania dla wybranego obszaru testowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt U4
potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania;
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu koncepcji zagospodarowania dla wybranego obszaru testowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03
Efekt U5
potrafi opracować i zrealizować projekt w tym harmonogram prac zapewniający dotrzymanie narzuconych terminów
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu koncepcji zagospodarowania dla wybranego obszaru testowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03
Efekt U6
umie merytorycznie argumentować, formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne, zwarte opracowania
Weryfikacja: zdanie egzaminu, obrona koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06, S2A_U07
Efekt U7
biegle wykorzystuje do opracowań projektowych specjalistyczną literaturę naukową w języku polskim,
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U02
Efekt U8
czyta ze zrozumieniem teksty specjalistyczne w języku angielskim
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U02
Efekt U9
potrafi formułować streszczenia opracowań planistycznych w języku niespecjalistycznym
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U02
Efekt U10
umie przygotować prezentację z wykorzystaniem rożnych środków komunikacji werbalnej
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U08
Efekt U11
umie zastosować środki komunikacji werbalnej w prezentacji ustnej w różnym środowisku odbiorców
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
ma świadomość odpowiedzialności przy ocenie i w podejmowaniu decyzji w zakresie planowania przestrzennego
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02
Efekt K2
potrafi współpracować i pracować w zespole o różnej specjalności
Weryfikacja: zdanie egzaminu, wykonanie i obrona projektu koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03
Efekt K3
potrafi wspólne decyzje w tym dotyczące projektów
Weryfikacja: zdanie egzaminu, wykonanie i obrona projektu koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03
Efekt K4
potrafi przewidywać przyrodnicze i społeczne skutki dotyczące zagospodarowania obszarów problemowych
Weryfikacja: zdanie egzaminu, wykonanie i obrona projektu koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05
Efekt K5
potrafi przewidywać skutki podejmowanych decyzji w tym projektowych
Weryfikacja: zdanie egzaminu, wykonanie i obrona projektu koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05
Efekt K6
rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
Weryfikacja: zdanie egzaminu, wykonanie i obrona projektu koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05