- Nazwa przedmiotu:
- Teoria systemów
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Marianna Jacyna
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SMK109
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1 ECTS -30 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., zapoznanie się z literaturą przedmiotu 9 godz, przygotowanie się do kolokwiów 2 godz., konsultacje 1 godz., samodzielne wykonanie prac domowych o charakterze prac projektowych 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS -16 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., konsultacje 1 godz.,
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,5 pkt. ECTS - (samodzielne wykonanie prac domowych o charakterze prac projektowych 3 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności niezbędnych do formułowania problemów decyzyjnych z obszaru systemów , w tym wiedzy i umiejętności o czynnościach składających się na analizę systemową, modelach systemów,modelowaniu jako procesie konstruowania modelu. etapach konstruowania modelu, procedurze konstruowania modelu matematycznego, procedurze budowy wskaźników jakości, wielokryterialnej ocenie wariantów projektowych.
- Treści kształcenia:
- Pojęcie systemu, Teoria systemów a inżynieria systemów. Pojęcia wykorzystywane w teorii systemów (element, struktura, otocznie, hierarchia, agregacja
i dekompozycja, konfiguracja zadaniowa i układowa, zasób, całość, obiekt, rzeczywistość). Warunek konieczny a warunek wystarczający do istnienia systemów. Formalna definicja systemu. Relacja i jej znaczenie dla zdefiniowania systemu. System a otoczenie. Rodzaje systemów. Podstawowe prawa określające właściwości systemu. Przykłady systemów złożonych.
Hierarchiczność systemów. Przykłady systemów hierarchicznych. Istota elementów podrzędnych i nadrzędnych. System działaniowy. Analiza systemowa. Podstawowe pojęcia wykorzystywane w analizie systemowej (identyfikacja, adaptacja, konceptualizacja, wnioskowanie, abstrakcyjność, konkretność, egzemplifikacja, generalizacja, weryfikacja). Założenia procedury systemowej. Podstawowe czynności składające się na analizę systemową. Proces przebiegu procedury niezbędny do podjęcia decyzji. Modele – pojęcie, rodzaje, zastosowanie. Modelowanie jako proces konstruowania modelu. Kryteria podziału modeli. Etapy konstruowania modelu. Procedura konstruowania modelu matematycznego. Procedura wyboru wariantu projektu do realizacji. Charakterystyki systemu. Jakość i jej charakterystyki. Miary charakterystyk. Procedura budowy wskaźników jakości. System wartościowania i kryteria oceny wariantów projektowych. Wielokryterialna ocena wariantów projektowych. Wybór wariantu projektu na podstawie wielokryterialnej oceny. Procedura wielokryterialnej oceny wariantów projektowych przedsięwzięcia. Przykłady – zadania z wielokryterialnej oceny.Przykłady zastosowania wielokryterialnej oceny wariantów. Wielokryterialne metody oceny wariantów projektowych. Efektywność systemu. Miary efektywności. Procedura budowania wskaźników efektywności. Przykłady zastosowania wskaźników efektywności. Zadania do rozwiązania z zastosowaniem wielokryterialnej oceny MAJA.
- Metody oceny:
- 2 kolokwia pisemne (pierwsze z pytaniami otwartymi, drugie zawierające zadania) i kolokwium poprawkowe;
– dla studentów uczestniczących w zajęcia prace domowe zadawane na koniec każdego wykładu – wykonane poprawnie i w terminie oddane (na kolejnym wykładzie) są punktowane dodatkowo – przy zaliczeniu. Ocenę pozytywną dostanie student który otrzyma oceny pozytywne z obydwu kolokwiów cząstkowych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- podstawowa:
[1] Findeisen W.: Analiza systemowa – podstawy i metodologia. PWN, Warszawa 1985
[2] Jacyna M. Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2009
[3] Klir G.J.: Ogólna teoria systemów. WNT, Warszawa 1976
uzupełniająca:
[1] Staniszewski R.: Teoria systemów. Ossolineum, Wrocław 1988
[2] Gutenbaum J.: Modelowanie matematyczna systemów. Wyd. PWN, Warszawa – Łódź 1987
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą :pojęcia systemu. zna warunek konieczny i warunek wystarczający do istnienia systemów. Zna formalną definicję systemu, relacji i jej znaczenie dla zdefiniowania systemu, Zna podstawowe prawa określające właściwości systemu. Potrafi podać przykłady systemu złożonego.
Weryfikacja: Kolokwium 1 zawierające pytania otwarte.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03
- Efekt W2
- ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą: hierarchiczność systemów, system działaniowy, analizę systemową, założenia procedury systemowej, podstawowe czynności składające się na analizę systemową, proces przebiegu procedury niezbędny do podjęcia decyzji. Zna pojęcie, rodzaje, zastosowanie i kryteria podziału modeli,oraz etapy ich konstruowania. Zna procedurę wyboru wariantu projektu do realizacji.
Weryfikacja: kolokwium 1 zawierające pytania otwarte
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03
- Efekt W3
- Ma uporządkowaną wiedzę oobejmującą charakterystyki systemu i ich miary, procedury budowy wskaźników jakości, system wartościowania i kryteria oceny wariantów projektowych. Zna metody i procedury wielokryterialnej ocena wariantówprojektowych przedsięwzięcia. Zna pojecia efektywności i ich miary dla systemu.
Weryfikacja: Kolokwium 2 - zadania na kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi zastosować do oceny projektów wielokryterialną metodę oceny wariantów projektowych. Potrafi zastosować wskaźniki efektywności.
Weryfikacja: Kolokwium 2 - zadanie z zastosowaniem wielokryterialnej oceny MAJA
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Potrafi współpracować i pracować w grupie i podejmować wspólne decyzje projektowe
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań w grupach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03
- Efekt K2
- Potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności
Weryfikacja: Nadawanie właściwych wag dla poszczególnych kryteriów oceny wielokryterialnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K05