- Nazwa przedmiotu:
  - Teoria systemów
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - prof. dr hab. inż. Marianna Jacyna
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Gospodarka Przestrzenna
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obowiązkowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - GP.SMK109
 
    - Semestr nominalny:
  - 1 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 1
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 1 ECTS -30 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., zapoznanie się z literaturą przedmiotu 9 godz, przygotowanie się do kolokwiów 2 godz., konsultacje 1 godz., samodzielne wykonanie prac domowych o charakterze prac projektowych 3 godz.
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 1 ECTS -16 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., konsultacje 1 godz., 
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 0,5 pkt. ECTS - (samodzielne wykonanie prac domowych o charakterze prac projektowych 3 godz.)
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład15h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - brak
 
    - Limit liczby studentów:
  - brak
 
    - Cel przedmiotu:
  - Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności niezbędnych do formułowania problemów decyzyjnych z obszaru systemów , w tym wiedzy i umiejętności o  czynnościach składających się na analizę systemową, modelach systemów,modelowaniu jako procesie konstruowania modelu. etapach konstruowania modelu, procedurze konstruowania modelu matematycznego, procedurze budowy wskaźników jakości, wielokryterialnej ocenie wariantów projektowych. 
 
    - Treści kształcenia:
  - Pojęcie systemu, Teoria systemów a inżynieria systemów. Pojęcia wykorzystywane w teorii systemów (element, struktura, otocznie,  hierarchia, agregacja 
i dekompozycja, konfiguracja zadaniowa i układowa, zasób, całość, obiekt, rzeczywistość). Warunek konieczny a warunek wystarczający do istnienia systemów. Formalna definicja systemu. Relacja i jej znaczenie dla zdefiniowania systemu. System a otoczenie. Rodzaje systemów. Podstawowe prawa określające właściwości systemu. Przykłady systemów złożonych.
Hierarchiczność systemów. Przykłady systemów hierarchicznych. Istota elementów podrzędnych i nadrzędnych. System działaniowy. Analiza systemowa. Podstawowe pojęcia wykorzystywane w analizie systemowej (identyfikacja,  adaptacja, konceptualizacja, wnioskowanie, abstrakcyjność, konkretność, egzemplifikacja, generalizacja, weryfikacja). Założenia procedury systemowej. Podstawowe czynności składające się na analizę systemową. Proces przebiegu procedury niezbędny do podjęcia decyzji. Modele – pojęcie, rodzaje, zastosowanie. Modelowanie jako proces konstruowania modelu. Kryteria podziału modeli. Etapy konstruowania modelu. Procedura konstruowania modelu matematycznego. Procedura wyboru wariantu projektu do realizacji. Charakterystyki systemu. Jakość i jej charakterystyki. Miary charakterystyk. Procedura budowy wskaźników jakości. System wartościowania i kryteria oceny wariantów projektowych. Wielokryterialna ocena wariantów projektowych. Wybór wariantu projektu na podstawie wielokryterialnej oceny. Procedura wielokryterialnej oceny wariantów projektowych przedsięwzięcia. Przykłady – zadania z wielokryterialnej oceny.Przykłady zastosowania wielokryterialnej oceny wariantów. Wielokryterialne metody oceny wariantów projektowych. Efektywność systemu. Miary efektywności. Procedura budowania wskaźników efektywności.  Przykłady zastosowania wskaźników efektywności. Zadania do rozwiązania z zastosowaniem wielokryterialnej oceny MAJA.    
 
    - Metody oceny:
  - 2 kolokwia pisemne (pierwsze z pytaniami otwartymi, drugie zawierające zadania) i kolokwium poprawkowe;
 – dla studentów uczestniczących w zajęcia prace domowe zadawane na koniec każdego wykładu – wykonane poprawnie i w terminie oddane (na kolejnym wykładzie) są punktowane dodatkowo – przy zaliczeniu. Ocenę pozytywną dostanie student który otrzyma oceny pozytywne z obydwu kolokwiów cząstkowych.
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - podstawowa: 
[1] Findeisen W.: Analiza systemowa – podstawy i metodologia. PWN, Warszawa 1985
[2] Jacyna M. Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2009
[3] Klir G.J.: Ogólna teoria systemów. WNT, Warszawa 1976
 
uzupełniająca: 
[1] Staniszewski R.: Teoria systemów. Ossolineum, Wrocław 1988
[2] Gutenbaum J.: Modelowanie matematyczna systemów. Wyd. PWN, Warszawa – Łódź 1987
 
    - Witryna www przedmiotu:
  
    - Uwagi:
  
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W1
 
                    - ma uporządkowaną wiedzę  dotyczącą :pojęcia systemu. zna warunek konieczny i warunek wystarczający do istnienia systemów. Zna formalną definicję systemu, relacji i jej znaczenie dla zdefiniowania systemu, Zna podstawowe prawa określające właściwości systemu. Potrafi podać przykłady systemu złożonego.
                        Weryfikacja: Kolokwium 1 zawierające pytania otwarte.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W03                     
                                    - Efekt W2
 
                    -  ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą: hierarchiczność systemów, system działaniowy,  analizę systemową, założenia procedury systemowej, podstawowe czynności składające się na analizę systemową, proces przebiegu procedury niezbędny do podjęcia decyzji. Zna pojęcie, rodzaje, zastosowanie i kryteria podziału modeli,oraz etapy ich konstruowania. Zna procedurę wyboru wariantu projektu do realizacji.
                        Weryfikacja: kolokwium 1 zawierające pytania otwarte 
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W03                     
                                    - Efekt W3
 
                    - Ma uporządkowaną wiedzę oobejmującą charakterystyki systemu i ich miary, procedury budowy wskaźników jakości, system wartościowania i kryteria oceny wariantów projektowych. Zna metody  i procedury wielokryterialnej ocena wariantówprojektowych przedsięwzięcia. Zna pojecia efektywności  i ich miary dla systemu. 
                        Weryfikacja: Kolokwium 2 - zadania na kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W03                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U1
 
                    - Potrafi zastosować do oceny projektów wielokryterialną metodę oceny wariantów projektowych. Potrafi zastosować wskaźniki efektywności.
                        Weryfikacja: Kolokwium 2 - zadanie  z zastosowaniem wielokryterialnej oceny MAJA
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U01                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K1
 
                    - Potrafi współpracować i pracować w grupie i podejmować wspólne decyzje projektowe
                        Weryfikacja: rozwiązywanie zadań w grupach
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K03                     
                                    - Efekt K2
 
                    - Potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności
                        Weryfikacja: Nadawanie właściwych wag dla poszczególnych kryteriów oceny wielokryterialnej.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_K05