- Nazwa przedmiotu:
- Problematyka dużej aglomeracji miejskiej na przykładzie Warszawy - przedmiot obieralny
- Koordynator przedmiotu:
- Krzysztof Kliszczyński
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 5 godzin pracy przygotowującej pracę pisemną,
15 godzin pracy związanej z przygotowaniem się do zajęć (lektura, studiowanie ikonografii i map, etc)
30 godzin uczestnictwa w wykładzie,
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 60
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy o obecnych przemianach i społecznych problemach miasta Warszawy; przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej historii Warszawy oraz przybliżenie pojęcia metropolitalności.
- Treści kształcenia:
- Omawiane są poniższe zagadnienia i problemy:
1. Historia Warszawy od założenia miasta do okresu współczesnego
2. Pamięć historyczna – rola przeszłości w tworzeniu współczesnej tożsamości Warszawy. Powstanie Warszawskie.
3. Przywracanie pamięci żydowskiej Warszawy.
4. Pojęcie metropolitalności.
5. Budzenie się tożsamości metropolitalnej Warszawy.
6. Warszawa obywatelska – NGO-sy w życiu miasta.
7. Warszawskie blokowiska
8. Prawa i lewa strona miasta. Skąd te podziały?
9. „Inni” w Warszawie – mniejszości narodowe; społeczność wietnamska; społeczność LGBT w przestrzeni miejskiej.
10. Postrzeganie miasta. „Miejsca magiczne”. Odbiór społeczny Warszawy.
11. „Do it in Warsaw” – zabawa i działanie. Oddolne inicjatywy miejskie.
12. Warszawskie atuty i słabe punkty.
- Metody oceny:
- Warunkiem uzyskania zaliczenia jest przedstawienie pracy pisemnej,
pod uwagę brana jest również frekwencja na wykładach i udział w dyskusjach podczas tych wykładów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Marian Marek Drozdowski, Andrzej Zahorski; Historia Warszawy. Warszawa 2004 (lub późniejsze)
2. Jarosław Trybuś; Przewodnik po warszawskich blokowiskach. Warszawa 2012 (lub późniejsze)
3. Jerzy Kasprzycki i inni; Korzenie Miasta, tomy 1-8. Warszawa 1996 - 2012.
4. red. Janusz Grzelak i Tomasz Zarycki; Społeczna mapa Warszawy; Warszawa 2004
5. Agnieszka Kowlska, Łukasz Kamiński; Zrób to w Warszawie; Warszawa 2014
- Witryna www przedmiotu:
-
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K_K09
- wyczuwa kontekst społeczny w urbanistyce
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_K03
- ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W10
- zna i rozumie zmiany w gospodarowaniu przestrzenią, ma wiedzę o wpływie społecznych i kulturowych czynników na gospodarowanie przestrzenią i ma wiedzę o etyce gospodarowania przestrzenią
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U08
- potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z różnych dziedzin, pozyskiwać dane do analizowania zjawisk i procesów społecznych, demograficznych i ekonomicznych w różnych skalach przestrzennych; potrafi właściwie posługiwać się danymi statystycznymi w analizie i interpretacji procesów ekonomicznych
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) — podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: