- Nazwa przedmiotu:
- Oprogramowanie SIP
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Sebastian Różycki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.SMS257
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Obecność na wykładach: 15 h
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą: 5 h
Przygotowanie się do egzaminu i obecność na egzaminie: 15 h
Obecność na zajęciach projektowych: 15 h
Przygotowanie do zajęć projektowych: 15 h
Przygotowanie raportów/projektów zaliczających: 35h
Razem nakład studenta: 90 h = 3 PKT ETCS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Obecność na wykładach i zajęciach projektowych: 30 h
Obecność na egzaminie: 2h
Razem: 32h = 1,1 PKT ETCS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Obecność na zajęciach projektowych: 15 h
Przygotowanie do zajęć projektowych: 15 h
Przygotowanie raportów/projektów zaliczających: 35h
Razem nakład studenta: 65 h = 2.2 PKT ETCS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Wprowadzenie do tematyki związanej z oprogramowaniem SIP, historią jego rozwoju oraz aktualnymi rozwiązaniami stosowanymi w kraju i za granicą.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Oprogramowanie jako produkt generyczny lub dopasowany. Oprogramowanie COTS: wady i zalety. Oprogramowanie NDI: wady i zalety. Oprogramowanie wolne i zamknięte. Historia rozwoju oprogramowania dla SIP. Cykl życia oprogramowania. Procedury zakupu oprogramowania dla SIP. Narzędzia CASE (programowanie aplikacji SIP). Oprogramowanie wolne: rodzaje licencji. Wprowadzenie do wolnego oprogramowania na przykładzie QGIS. SIP w chmurze. Przykłady praktycznego zastosowania SIPu w chmurze. SIP w Internecie – technologia OpenLayers, MapTiler, GeoServer.
Projekt:
Projektowanie i tworzenie własnych aplikacji w programie Model Builder.
Zbudowanie prostego modelu w programie QGIS.
Porównanie funkcjonalności pakietów ArcGIS i QGIS: symbolizacja danych wektorowych, analizy przestrzenne, korekcja obrazów rastrowych, tworzenie produktów pochodnych z DEM.
Wyszukanie i instalacja wtyczek w programie QGIS.
Zaprojektowanie i stworzenie prostej aplikacji udostępniającej dane przestrzenne w Internecie z wykorzystaniem technologii OpenLayers. Udostępnienie w Internecie danych rastrowych (GEOTIF) z wykorzystaniem podkładów GoogleEarth, OpenStreetMaps. Zaprojektowanie i uruchomienie serwisu WMS z wykorzystaniem oprogramowania Geoserver. Edycja serwisu WMS z wykorzystaniem technologii OpenLayers. Zapoznanie się z najnowszą wersją oprogramowania MapInfo. Analizy marketingowe w programie MapInfo.
- Metody oceny:
- Wykład: zaliczenie wykładów – egzamin pisemny. Próg zaliczeniowy: 51.
Zajęcia projektowe: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach. Obronienie wszystkich ćwiczeń i projektu indywidualnego.
Nieusprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 2 zajęcia oznacza niezaliczenie przedmiotu.
Student nieobecny na zajęciach ma obowiązek zgłosić się do prowadzącego (mail, osobiście) celem uzgodnienia terminu odrobienia ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Harmon J., 2008. Charting the Unknown: How Computer Mapping at Harvard Became GIS by Nick Chrisman, ESRI Press
Tomilson R., 2008. Rozważania o GIS - Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla menedżerów. ESRI Polska, Warszawa
Iwańczak B., 2014. Quantum GIS. Tworzenie i analiza map. Helion
Szczepanek R., 2013. Systemy informacji przestrzennej z Quantum GIS. Wydawnictwo PK
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.zftisip.gik.pw.edu.pl/
- Uwagi:
- Zajęcia projektowe prowadzone są w laboratoriach komputerowych wyposażonych w rzutnik multimedialny. Studenci korzystają na zajęciach projektowych z komputerów z zainstalowanym najnowszym oprogramowaniem ArcGIS i QuantumGIS.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.SMS257_W1
- Zna historię rozwoju oprogramowania SIP na świecie, zna ogólne zasady tworzenia modeli zarządzających przepływem danych pomiędzy narzędziami w oprogramowaniu SIP
Weryfikacja: Ocena z egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08
- Efekt GK.SMS257_W2
- Ma podstawową wiedzę na temat historii wolnego oprogramowania,
zna i rozumie podstawowe rodzaje i zasady licencjonowania oprogramowania opartego na wolnej licencji,
potrafi ocenić przydatność i możliwości wolnego i komercyjnego oprogramowania SIP do realizacji zadań związanych z zarządzaniem przestrzenią
Weryfikacja: Ocena z egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W09, T2A_W11
- Efekt GK.SMS257_W3
- Zna teoretyczne i praktyczne podstawy działania aplikacji SIP w chmurze,
zna ogólne zasady tworzenia serwisów internetowych udostępniających dane przestrzenne w Internecie
Weryfikacja: Ocena z egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W09, T2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK.SMS257_U1
- Potrafi zbudować model automatyzujący czynności w oprogramowaniu ArcGIS z wykorzystaniem modułu ModelBuilder
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego (forma elektroniczna).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GK.SMS257_U2
- Potrafi posługiwać się technologią OpenLayers ,
potrafi zaprojektować i udostępnić w sieci serwisy WMS oparte na wolnym oprogramowaniu
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego (forma elektroniczna).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GK.SMS257_U3
- Zna możliwości dostępnego na rynku oprogramowania SIP opartego na wolnej licencji. Zan jego zalety i wady.
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego (forma elektroniczna).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GK.SMS257_K1
- Potrafi pracować indywidualnie i w zespole
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego (forma elektroniczna).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K03