- Nazwa przedmiotu:
- Uwarunkowania strategii rozwoju gmin
- Koordynator przedmiotu:
- dr Alina Muzioł-Węcławowicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SIS.504
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 118 (udział w wykładach: 15 x 1 = 15 godz., przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 = 14 godz., udział w zajęciacj projektowych: 15 x 2 = 30 godz., udział w konsultacjach: 7 x 1 = 7 godz., dokończenie projektów: 15 x 2 = 30 godz., przygotowanie do kolokwiów i uczestnictwo: 10 x 2 = 20 + 2 godz = 22 godz.)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 (udział w wykładach: 15 x 1 = 15 godz., udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 = 30 godz., udział w konsultacjach: 7 x 1 = 7 godz., uczestnictwo w kolokwiach: 2 x 1 = 2, w sumie 47 godz. co odpowiada 2 punktom ECTS)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 (przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 = 14 godz., udział w konsultacjach: 7 x 1 = 7 godz., dokończenie projektów: 15 x 2 = 30 godz., przygotowanie do kolokwiów: 10 x 2 = 20, w sumie 71 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza o zasadach funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, procesach społecznych i gospodarczych.
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Pozyskanie wiedzy o zasadach i metodach opracowywania strategii rozwoju lokalnego, ich zakresach merytorycznych oraz umiejętność opracowywania i analizy strategii rozwoju gmin. Pozyskanie umiejętności analizy dokumentów polityki rozwoju, stosowania analizy SWOT, opracowywania wybranych elementów strategii rozwoju lokalnego. Orientacja w zakresie podstawowych instrumentów rozwoju lokalnego.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
1. Zadania i ramy funkcjonowania samorządu terytorialnego a planowanie strategiczne
2. Uwarunkowania rozwoju lokalnego
3. Kompetencje samorządu w kształtowaniu strategii rozwoju; powiązania z sektorowymi i regionalnymi programami rozwoju
4. Etapy konstruowania strategii - diagnoza stanu, ocena zasobów, cele strategiczne, programy i środki realizacji celów strategicznych
5. Zakres przedmiotowy strategii – teoria a praktyka
6. Metody opracowywania strategii rozwoju gminy
7. Ewaluacja i modyfikacja strategii
8. Lokalne instrumenty wspierania rozwoju gospodarczego
9. Analiza przykładowych strategii rozwoju gmin.
ZAJĘCIA PROJEKTOWE:
1. Dokumenty strategiczne ponadlokalne i ich znaczenie dla rozwoju gmin – dyskusja i opinia na temat przykładowego dokumentu
2. Analiza strategiczna SWOT – opracowanie dla wybranych gmin
3. Studium przypadku - opracowanie wybranych elementów strategii rozwoju lokalnego/recenzja strategii – aspekty metodyczne i merytoryczne
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia ćwiczeń projektowych jest wykonanie wszystkich tematów/projektów przewidzianych programem zajęć. Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów pisemnych; pierwsze kolokwium odbywa się w połowie cyklu wykładów, drugie – pod koniec; terminy kolokwiów ustala wykładowca. Ocenę łączną z przedmiotu ustala się licząc średnią arytmetyczną z dwóch kolokwiów (waga 75%) i średnią arytmetyczną z wykonanych ćwiczeń projektowych (waga 25%), przy czym obydwa rodzaje zajęć wpływające na ocenę łączną muszą być zaliczone.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Bończak-Kucharczyk Ewa, 2008, Strategie rozwoju regionów i miast. Metodologia i wskazówki praktyczne, Minigo, Warszawa
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010 -2020 /MRR, strona www MRR/
Jewtuchowicz Aleksandra, Rzeńca Agnieszka /red./, 2009, Współczesne wyzwania miast i regionów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
Strony internetowe gmin, UE, ministerstw, organizacji samorządu terytorialnego
Wspólnota Pismo Samorządu Terytorialnego /www.wspolnota.org.pl/
Regioportal, portal samorządowy /www.regioportal.pl/
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.gospdarkaprzestrzenna.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- rozumie zakres i znaczenie strategii rozwoju gmin
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W02
- zna podstawy i zasady rozwoju gospodarczego gmin
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W03
- Ma wiedzę na teemat podstawowych instrumentów i programów rozwoju gmin
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi analizować i oceniać krajowe, regionalne i lokalne dokumenty strategiczne dotyczące rozwoju
Weryfikacja: kolokwia, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U02
- Potrafi korzytsać z różnych źródeł informacji dla analizy uwarunkwań rozwoju gmin
Weryfikacja: kolokwia, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U03
- potrafi opracować i zaprezentować (indywidualnie i w zespole) opinię na temat strategii rozwoju gminy lub wybranych jej elementów
Weryfikacja: kolokwia, ocen projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U22
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- potrafi ocenić efekty realizacji strategii rozowju
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K02
- rozumie potrzebę systematycznej analizy polityki rozowju regionalengo, Koncepcji Przestrzenengo Zagospdoarowania Kraju i innych dokumentów strategicznych
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe: