Nazwa przedmiotu:
Uwarunkowania strategii rozwoju gmin
Koordynator przedmiotu:
dr Alina Muzioł-Węcławowicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIS.504
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
118 (udział w wykładach: 15 x 1 = 15 godz., przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 = 14 godz., udział w zajęciacj projektowych: 15 x 2 = 30 godz., udział w konsultacjach: 7 x 1 = 7 godz., dokończenie projektów: 15 x 2 = 30 godz., przygotowanie do kolokwiów i uczestnictwo: 10 x 2 = 20 + 2 godz = 22 godz.)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 (udział w wykładach: 15 x 1 = 15 godz., udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 = 30 godz., udział w konsultacjach: 7 x 1 = 7 godz., uczestnictwo w kolokwiach: 2 x 1 = 2, w sumie 47 godz. co odpowiada 2 punktom ECTS)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 (przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 = 14 godz., udział w konsultacjach: 7 x 1 = 7 godz., dokończenie projektów: 15 x 2 = 30 godz., przygotowanie do kolokwiów: 10 x 2 = 20, w sumie 71 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza o zasadach funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, procesach społecznych i gospodarczych.
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
Pozyskanie wiedzy o zasadach i metodach opracowywania strategii rozwoju lokalnego, ich zakresach merytorycznych oraz umiejętność opracowywania i analizy strategii rozwoju gmin. Pozyskanie umiejętności analizy dokumentów polityki rozwoju, stosowania analizy SWOT, opracowywania wybranych elementów strategii rozwoju lokalnego. Orientacja w zakresie podstawowych instrumentów rozwoju lokalnego.
Treści kształcenia:
WYKŁAD: 1. Zadania i ramy funkcjonowania samorządu terytorialnego a planowanie strategiczne 2. Uwarunkowania rozwoju lokalnego 3. Kompetencje samorządu w kształtowaniu strategii rozwoju; powiązania z sektorowymi i regionalnymi programami rozwoju 4. Etapy konstruowania strategii - diagnoza stanu, ocena zasobów, cele strategiczne, programy i środki realizacji celów strategicznych 5. Zakres przedmiotowy strategii – teoria a praktyka 6. Metody opracowywania strategii rozwoju gminy 7. Ewaluacja i modyfikacja strategii 8. Lokalne instrumenty wspierania rozwoju gospodarczego 9. Analiza przykładowych strategii rozwoju gmin. ZAJĘCIA PROJEKTOWE: 1. Dokumenty strategiczne ponadlokalne i ich znaczenie dla rozwoju gmin – dyskusja i opinia na temat przykładowego dokumentu 2. Analiza strategiczna SWOT – opracowanie dla wybranych gmin 3. Studium przypadku - opracowanie wybranych elementów strategii rozwoju lokalnego/recenzja strategii – aspekty metodyczne i merytoryczne
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń projektowych jest wykonanie wszystkich tematów/projektów przewidzianych programem zajęć. Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów pisemnych; pierwsze kolokwium odbywa się w połowie cyklu wykładów, drugie – pod koniec; terminy kolokwiów ustala wykładowca. Ocenę łączną z przedmiotu ustala się licząc średnią arytmetyczną z dwóch kolokwiów (waga 75%) i średnią arytmetyczną z wykonanych ćwiczeń projektowych (waga 25%), przy czym obydwa rodzaje zajęć wpływające na ocenę łączną muszą być zaliczone.
Egzamin:
nie
Literatura:
Bończak-Kucharczyk Ewa, 2008, Strategie rozwoju regionów i miast. Metodologia i wskazówki praktyczne, Minigo, Warszawa Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010 -2020 /MRR, strona www MRR/ Jewtuchowicz Aleksandra, Rzeńca Agnieszka /red./, 2009, Współczesne wyzwania miast i regionów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź Strony internetowe gmin, UE, ministerstw, organizacji samorządu terytorialnego Wspólnota Pismo Samorządu Terytorialnego /www.wspolnota.org.pl/ Regioportal, portal samorządowy /www.regioportal.pl/
Witryna www przedmiotu:
http://www.gospdarkaprzestrzenna.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
rozumie zakres i znaczenie strategii rozwoju gmin
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W02
zna podstawy i zasady rozwoju gospodarczego gmin
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W03
Ma wiedzę na teemat podstawowych instrumentów i programów rozwoju gmin
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi analizować i oceniać krajowe, regionalne i lokalne dokumenty strategiczne dotyczące rozwoju
Weryfikacja: kolokwia, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U02
Potrafi korzytsać z różnych źródeł informacji dla analizy uwarunkwań rozwoju gmin
Weryfikacja: kolokwia, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U03
potrafi opracować i zaprezentować (indywidualnie i w zespole) opinię na temat strategii rozwoju gminy lub wybranych jej elementów
Weryfikacja: kolokwia, ocen projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U22
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
potrafi ocenić efekty realizacji strategii rozowju
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K02
rozumie potrzebę systematycznej analizy polityki rozowju regionalengo, Koncepcji Przestrzenengo Zagospdoarowania Kraju i innych dokumentów strategicznych
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: