- Nazwa przedmiotu:
- Ekologia i ochrona środowiska
- Koordynator przedmiotu:
- prof. zw. dr hab. Alina Maciejewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 152
(- udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- udział w zajęciach ćwiczeniowych: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- dokończenie (w domu) referatów do ćwiczeń: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- konsultacje związane z realizacja referatów i do wykładów: 5 x 2 godz. = 10 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
- realizacja referatów 20 godz.,
- przygotowanie do egzaminu i ćwiczeń i obecność: 15 godz + 2 godz. = 17 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 152 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 102
(- udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- udział w zajęciach ćwiczeniowych: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- konsultacje związane z realizacja referatów i wykładów: 5 x 2 godz. = 10 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
- przygotowanie do egzaminu i ćwiczeń i obecność: 15 godz + 2 godz. = 17 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 102 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 122
(- udział w zajęciach ćwiczeniowych: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- dokończenie (w domu) referatów do ćwiczeń: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- konsultacje związane z realizacja referatów i do wykładów: 5 x 2 godz. = 10 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
- realizacja referatów 20 godz.,
- przygotowanie do egzaminu i ćwiczeń i obecność: 15 godz + 2 godz. = 17 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 152 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe wiadomosci z geografii fizycznej, ekologii.
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Podstawowa wiedza nt.ekologii, ekologii krajobrazu, ochrony srodowiska, systemów prawa ochrony środowiska.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
FUNKCJONOWANIE I CHARAKTERYSTYKA ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO.
Podstawowe pojęcia: środowisko przyrodnicze, ochrona środowiska, degradacja, rewitalizacja, rewaloryzacja, rekultywacja. Środowisko przyrodnicze – jego podstawowe elementy oraz podsystemy: atmosfera, litosfera, hydrosfera, biosfera. Zasoby przyrodnicze jako podstawa gospodarowania i wyznacznik rozwiązań przestrzennych. Środowiskowe ograniczenia rozwoju społeczno-gospodarczego. Wpływ czynników antropogenicznych na funkcjonowania geoekosystemów. Wpływ czynników naturalnych i antropogenicznych na funkcjonowanie geoekosystemów. Układy ekologiczne funkcjonujące w przestrzeni. Struktura i organizacja układów ekologicznych. Struktura troficzna i przestrzenna biocenozy. Cykle biogeochemiczne. Czynniki środowiska ograniczające występowanie organizmów. Cechy i struktura populacji. Interakcje miedzy populacjami.
WYBRANE PROBLEMY DEGRADACJI ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO.
Rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i skutki środowiskowe. Charakterystyka naturalnych
i antropogenicznych źródeł zanieczyszczenia powietrza. Negatywne zjawiska takie jak: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, zakwaszenie gleb, korozja metali, eutrofizacja wód jako efekt zanieczyszczenia powietrza.
Zanieczyszczenia wód i skutki środowiskowe. Rodzaje zanieczyszczeń wód – chemiczne, fizyczne, biologiczne. Źródła zanieczyszczeń wód opadowych, wód podziemnych, wód powierzchniowych, Zanieczyszczenie wód morskich. Skutki środowiskowe zanieczyszczenia wód.
Przyczyny degradacji gleb. Funkcje gleb w środowisku. Geotechniczna degradacja gleb powodująca zniekształcenie rzeźby terenu. Fizyczna degradacja gleb. Biologiczna degradacja gleb. Chemiczna degradacja gleb.
POLITYKA EKOLOGICZNA W UNII EUROPEJSKIEJ I JEJ WPŁYW NA ZMIANY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Strategia zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego – geneza oraz istota tej strategii. Oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze jako wyznacznik do gospodarowania przestrzenią. Współpraca regionalna i międzynarodowa w zakresie ochrony środowiska.
ĆWICZENIA:
Opis i prezentacja wybranego ekosystemu środowiska Polski, wybranej kategorii zanieczyszczenia środowiska. Prezentacjatechnik przeciwdziałania tym zanieczyszczeniom. Aktywny udział w ćwiczeniach.
- Metody oceny:
- Egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów. Prezentacja projektu opisu wybranego ekosystemu i kategorii zanieczyszczeń. Wykazanie się wiedza nt. ekologii ochrony środowiska z wykładów i prezentowanych materiałów oraz z literatury przedmiotu. Aktywność na ćwiczeniach i obecność na zajeciach.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Górka K., Poskrobko B., Radecki W., „Ochrona środowiska”, PWE, Warszawa 2001.
Kalinowska A., "Ekologia wybór przyszłości", NFOŚ, W-wa 1991.
Praca zbiorowa pod redakcją Bieszczada St i Soboty J., „Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego”, Wyd. AR Wrocław 1998.
Więckowski St.K, Więckowska I., „Globalne zagrożenia środowiska”, WSP Kielce 1999.
Zimny H., „Wybrane zagadnienia z ekologii”, Wyd. SGGW, W-wa 1994.
Mackenzie A., Ball A. S., Virdee S. R., "Ekologia", Wyd PWN, Warszawa 2009
B. Dobrzański i inni - "Ochrona środowiska przyrodniczego", Wyd. PWN, Warszawa 2009
E. Symonides - "Ochrona przyrody", Wyd. UW 2008
Z. Fischer, Magomedow M., - "Ekologia, krajobraz, energia", KUL 2004
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt
-
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W19_UR
Powiązane efekty obszarowe:
,
- Efekt w 1
- Zna mechanizmy rządzące procesami zachodzącymi w środowisku przyrodniczym jak i antropogenicznym. Orientuje się w podstawowych uwarunkowaniach prawnych związanych z ochroną środowiska
Weryfikacja: Zaliczenie egzaminu i kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W 2
- Zna formy prezentacji różnych komponentów środowiska i potrafi ja prezentowac w róznych formach (graficznych, statystycznych)
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń ( referaty) i egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt
-
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
,
- Efekt U 1
- Ma umiejętności czytania i przetwarzania materiałów źródłowych nt. środowiska, wyciągac wnioski i tworzyć syntezy do dokumentów planistycznych.
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu i referatów na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U 2
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę oraz pracować w grupach. Naby ł umiejetność tworzenia harmonogramów nt. opracowań pisemnych jak i wystapień publicznych.
Weryfikacja: Zaliczenie egzaminu i ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt
-
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
,
- Efekt K 1
- Osiagnie kompetencje nat źródeł danych ich pozyskania oraz przetwarzania a także prezentowania publicznie
Weryfikacja: Zalicza egzamin i ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K 2
- Nabył kompetencji zarówno do pracy zespołowej jak i kierowanie grupą.
Weryfikacja: Zda egzamin i zaliczy ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: