- Nazwa przedmiotu:
  -  Zaawansowane materiały nieorganiczne i nieorganiczno-organiczne 
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr inż. Wojciech Bury 
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Technologia Chemiczna
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obowiązkowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - -
 
    - Semestr nominalny:
  - 1 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 3
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 1.  godziny kontaktowe 30h, w tym: 
a)  obecność na wykładach – 20h, 
b)  obecność na zajęciach seminaryjnych – 10h 
2.  zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 20h 
3.  przygotowanie i wygłoszenie referatu seminaryjnego – 10h 
Razem nakład pracy studenta: 30h + 20h + 10h = 60h, co odpowiada 3 punktom ECTS 
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 1.  obecność na wykładach – 20h, 
2.  obecność na zajęciach seminaryjnych – 10h 
Razem: 20h + 10h = 30h, co odpowiada 2 punktom ECTS. 
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - Planowane zajęcia nie mają charakteru praktycznego (0 punktów ECTS). 
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład30h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - -
 
    - Limit liczby studentów:
  - -
 
    - Cel przedmiotu:
  - Celem  wykładu  jest  zapoznanie  studentów  z  najważniejszymi  grupami  nanostrukturalnych 
materiałów nieorganicznych i nieorganiczno-organicznych oraz ich wykorzystaniem w klasycznych 
i  nowoczesnych  technologiach.  W  ramach  wykładu  przedstawione  zostaną  metody  syntezy  i 
charakteryzacji  wybranych  materiałów  szczególnie  pod  kątem  ich  potencjalnych  zastosowań.  W 
pierwszej części wykładu wśród omawianych grup materiałów znajdą się nieorganiczne materiały 
przewodzące  elektronowo,  przewodniki  jonowe,  półprzewodniki,  dielektryki,  materiały 
magnetyczne,  materiały  optyczne.  W  drugiej  części  omówione  zostaną  podstawowe  zagadnienia 
projektowania,  syntezy  i  charakteryzacji  różnorodnych  materiałów  porowatych,  zarówno  typowo 
nieorganicznych (np. zeolity) jak również nieorganiczno-organicznych materiałów porowatych typu 
MOF  (Metal-Organic  Frameworks).  Szczególna  uwaga  zostanie  poświęcona  na  przedstawienie 
różnorodnych przykładów zastosowań materiałów nieorganiczno-organicznych w przechowywaniu 
i separacji gazów, w katalizie czy w syntezie nowoczesnych leków. 
Po ukończeniu kursu student powinien: 
  mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat zjawisk fizycznych na poziomie molekularnym oraz 
ich makroskopowe konsekwencje w materiałach 
  mieć ogólną wiedzę dotyczącą klasyfikacji nanomateriałów nieorganicznych ze względu na ich 
właściwości przewodzące, magnetyczne, optyczne i inne 
  rozumieć korelacje pomiędzy wielkością i kształtem krystalitów a ich właściwościami 
fizycznymi i fizykochemicznymi 
  mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat metod projektowania, otrzymywania i charakteryzacji 
nieorganicznych oraz nieorganicznych-organicznych materiałów oraz metod ich 
postsyntetycznej funkcjonalizacji, 
  umieć korzystać z danych literaturowych i internetowych w celu samodzielnego poszerzania 
wiedzy w przedstawionym zakresie oraz rozwiązywania zadanych problemów, 
  przygotować we współpracy z innym uczestnikiem kursu oraz wygłosić prezentację dla 
pozostałych uczestników kursu, której uzupełnieniem będzie krótka dyskusja z udziałem 
słuchaczy i prowadzącego. 
 
    - Treści kształcenia:
  - Współczesne  materiały  nieorganiczne  jak  również  hybrydowe  układy  nieorganiczno-organiczne 
oferują  niezwykle  bogactwo  właściwości  fizykochemicznych,  dzięki  którym  możliwe  jest 
konstruowanie urządzeń nowej generacji wykorzystywanych na przykład do bardziej efektywnego 
przechowywania  i  przetwarzania  energii.  W  ramach  wykładu  omówione  zostaną  następujące 
główne zagadnienia: 
  zjawiska  fizyczne  na  poziomie  molekularnym  oraz  ich  makroskopowe  konsekwencje  w 
materiale 
  klasyfikacja  nanomateriałów  nieorganicznych  ze  względu  na  ich  właściwości  przewodzące, 
magnetyczne, optyczne i inne 
  korelacja  pomiędzy  wielkością  i  kształtem  materiałów  a  ich  właściwościami 
fizykochemicznymi 
  podstawowe  metody  eksperymentalne  służące  jakościowemu  i  ilościowemu  oznaczeniu 
omawianych własności fizycznych 
projektowanie, synteza, budowa i właściwości różnorodnych materiałów porowatych oraz strategie 
ich funkcjonalizacji, przykłady zastosowań tych materiałów w sorpcji i separacji gazów, w 
katalizie, w sensorach oraz jako nośników leków. 
 
    - Metody oceny:
  - zaliczenie
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - -
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - -
 
    - Uwagi:
  - -
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
 
                    - zna podstawowe grupy materiałów nieorganicznych i 
nieorganiczno-organicznych ze względu na ich właściwości 
przewodzące, magnetyczne, optyczne, sorpcyjne 
                        Weryfikacja: zaliczenie; 
wygłoszenie 
prezentacji 
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01, K_W02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01, T2A_W01, T2A_W03                     
                                    - Efekt W02
 
                    - zna podstawowe metody eksperymentalne służące 
jakościowemu i ilościowemu oznaczeniu omawianych 
własności fizycznych i fizykochemicznych 
                        Weryfikacja: zaliczenie; 
wygłoszenie 
prezentacji 
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01, K_W02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01, T2A_W01, T2A_W03                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
 
                    - posiada umiejętności korzystania z danych literaturowych i 
internetowych w celu samodzielnego rozwiązywania 
zadanych problemów 
                        Weryfikacja: wygłoszenie 
prezentacji 
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U05, T2A_U02, T2A_U06, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06                     
                                    - Efekt U02
 
                    - potrafi przygotować i przedstawić ustną prezentację z 
zakresu studiowanego zagadnienia 
                        Weryfikacja: wygłoszenie 
prezentacji 
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U06, K_U07, K_U09
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U07, T2A_U08, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U08, InzA_U02                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
 
                    - potrafi pracować samodzielnie studiując wybrane 
zagadnienie oraz wybierając najważniejsze elementy w 
celu publicznego ich zaprezentowania 
                        Weryfikacja: wygłoszenie 
prezentacji 
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01, K_K02, K_K03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06