- Nazwa przedmiotu:
  - Techniki instrumentalne w medycznej diagnostyce laboratoryjnej
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr hab. inż., prof. PW, Katarzyna Pawlak
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Technologia Chemiczna
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obowiązkowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - -
 
    - Semestr nominalny:
  - 3 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 1
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 1.	Godziny kontaktowe 15h, w tym:
a)	obecność na wykładach – 15h
b)	nieobligatoryjna obecność na konsultacjach – 5h
2.	Zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 5h
3.	Przygotowanie się do trzech polemik w grupach – 10h
3.	Przygotowanie do zaliczenia – 5h
Razem nakład pracy studenta: 15h + 5h + 10h + 5h = 35h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 1.	Obecność na wykładach – 15h
2.	Obecność na konsultacjach  – 10h
Razem: 15h + 10h = 25h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - Planowane zajęcia nie mają charakteru praktycznego (0 punktów ECTS).
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład15h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - -
 
    - Limit liczby studentów:
  - -
 
    - Cel przedmiotu:
  - Po ukończeniu kursu student powinien:
•	Znać podstawowe metody analityczne stosowane współcześnie w diagnostyce medycznej i sposób ich działania,
•	umieć zaproponować odpowiednią metodę analityczną do postawionego problemu na odstawie przeglądu piśmiennictwa, ale także z ekonomicznego punktu widzenia,
•	znać podstawowe pojęcia związane z opisem metody analitycznej, umieć wybrać najważniejsze dla diagnostyki medycznej i wybór uzasadnić,
•	umieć przygotować się i prowadzić publicznie polemikę.
 
    - Treści kształcenia:
  - 1)	Podział nowoczesnych metod diagnostyki laboratoryjnej z podziałem na genotypowe i fenotypowe (1h)
2)	Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR), rodzaje stosowanych metod z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego (2h)
3)	Cytometria przepływowa i możliwości jej rozwoju w diagnostyce medycznej (1h)
4)	Pozytonowa emisyjna tomografia komputerowa wykrywanie i leczenie chorób nowotworowych (1h)
5)	Metody immunochemiczne ich zalety, powszechność stosowania i elastyczność (1h)
6)	Zasady działania wybranych spektrometrów mas oraz łączenia z technikami rozdzielania (1h) 
7)	Poszukiwanie śladów i badania strukturalne – rola spektrometrów mas w diagnostyce laboratoryjnej i w opracowaniu nowych metod (2h)
8)	Jak oznaczyć białko i peptyd za pomocą spektrometru mas?  – nowe strategie w proteomice ilościowej (1h)
9)	Diagnostyka, prognostyka, teranostyka, badanie pokrewieństwa i badanie śladów biologicznych – dobór metody do zadanego celu (1h)
10)	Błędy w diagnostyce laboratoryjnej, ich źródła na różnych etapach postępowania analitycznego – aspekty etyczne i ekonomiczne (1h)
11)	Podstawowe wymagania co do jakości opracowywanych metod analitycznych i ich walidacji  - podstawowe parametry opisujące jakość metody (1h)
12)	Kontrola jakości w diagnostyce laboratoryjnej – rola materiałów odniesienia, metod porównawczych i porównań międzylaboratoryjnych (1h)
13)	Opis statystyczny metod analitycznych oraz jego rola w kontroli jakości (1h)
 
    - Metody oceny:
  - Test + aktywność w dyskusji
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - -
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - -
 
    - Uwagi:
  - -
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
 
                    - Zna nowoczesne techniki analityczne stosowane w diagnostyce medycznej oraz wpływ składników badanego materiału na jakość otrzymanych wyników
                        Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01, T2A_W03                     
                                    - Efekt W02
 
                    - Zna wymagania, co do czystości farmaceutyków oraz aktywności i selektywności substancji leczniczych
                        Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01, T2A_W02                     
                                    - Efekt W03
 
                    - Zna metody analityczne stosowane podczas testów laboratoryjnych i klinicznych nowych leków, z uwzględnieniem spektrometrii mas
                        Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W08
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W03                     
                                    - Efekt W04
 
                    - Posiada wiedzę dotyczącą realizacji badań przesiewowych i kontrolnych z punktu widzenia ekonomicznego i etycznego
                        Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W13
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W08                     
                                    - Efekt W05
 
                    - Zna strategie realizacji testów klinicznych w celu wdrożenia nowych leków lub ich zamienników
                        Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W14
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W10, T2A_W11                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
 
                    - Umie zaproponować, na podstawie literatury, postępowanie mające na celu opracowanie optymalnej metody oznaczania związków w tkance biologicznej
                        Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U05                     
                                    - Efekt U02
 
                    - Umie zaplanować i przygotować się do polemiki prowadzonej publicznie
                        Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U02, T2A_U06                     
                                    - Efekt U03
 
                    - Umie prowadzić aktywną dyskusję popartą argumentacją bazującą na wiedzy z zakresu technik instrumentalnych i diagnostyki medycznej i wiedzy ogólnej
                        Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U03, K_U09
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U03, T2A_U06, T2A_U08, InzA_U02                     
                                    - Efekt U04
 
                    - Umie ocenić jakość metod instrumentalnych z punktu widzenia ich jakości jak i ekonomicznego i potwierdzić zasadność ich stosowania lub odrzucenia
                        Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U12
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U10                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
 
                    - Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych; ma umiejętności pozwalające na prowadzenie efektywnego procesu samokształcenia
                        Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K01                     
                                    - Efekt K02
 
                    - Ma świadomość zależności zdrowia lub życia ludzkiego od rzetelności stosowanych metod analitycznych w diagnostyce medycznej
                        Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K02, T2A_K05                     
                                    - Efekt K03
 
                    - Potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusji polemicznej (praca w zespołach) i w sposób kreatywny przedstawiać swój punkt widzenia
                        Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06