Nazwa przedmiotu:
Budownictwo
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Hanna Jędrzejuk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Energetyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
ML.NS509A
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 32, w tym: a) udział w wykładach, w trakcie których studenci aktywnie uczestniczą analizując krótkie przykłady. - 30 godz., b) konsultacje 2 godz. 2) Praca własna studenta - 45 godz. w tym: a) bieżące przygotowanie się do wykładów, rozwiązywanie krótkich problemów - 20 godz., b) opracowanie referatu - 15 godz., c) przygotowanie się do sprawdzianów - 10 godz. Razem: 77 godz. - 3 punkty ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1, 3 punktu ECTS - Liczba godzin kontaktowych - 32, w tym: a) udział w wykładach, w trakcie których studenci aktywnie uczestniczą analizując krótkie przykłady. - 30 godz., b) konsultacje 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Fizyka inżynierska, rysunek techniczny.
Limit liczby studentów:
Wykłady - 150, Ćwiczenia – 30 osób/grupę.
Cel przedmiotu:
Poznanie uwarunkowań prawnych obowiązujących w budownictwie. Zaznajomienie się z zasadami rysunku architektoniczno-budowlanego. Zapoznanie się z właściwościami materiałów budowlanych. Poznanie zasad konstrukcji budynków oraz przyswojenie podstawowych wiadomości o elementach konstrukcyjnych budynków, tj. fundamentów, ścian zewnętrznych, stropów, dachów, schodów wraz z stawianymi im wymaganiami. Poznanie wpływu instalacji wewnętrznych na rozwiązania projektowe budynków. Zrozumienie zagadnień wymiany wilgotnościowych w przegrodach budowlanych oraz aktualnych wymagań prawnych. Zapoznanie się z zagadnieniami transportu ciepła i masy przez przegrody budowlane w stanie ustalonym. Nauczenie się sposobów weryfikacji rozwiązań konstrukcyjnych pod względem wymagań cieplno-wilgotnościowych. Poznanie zagadnień ochrony cieplnej budynków oraz metod określania zużycia energii w budynkach. Formułowanie bilansów energetycznych budynku, metodami bilansowymi i symulacyjnymi. Nauczenie się zasad przeprowadzania adytingu energetycznego i wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego. Przyswojenie zasad racjonalnej poprawy charakterystyki energetycznej budynku. Poznanie zagadnień komfortu wewnętrznego zależnie od konstrukcji budynku.
Treści kształcenia:
Aktualne wymagania prawne obowiązujące w budownictwie. Zasady rysunku architektoniczno-budowlanego. Materiały budowlane i ich podstawowe właściwości. Zasady konstrukcji budynków. Podstawowe informacje o elementach konstrukcyjnych budynków. Wpływ instalacji wewnętrznych na rozwiązania projektowe budynków. Zagadnienia cieplne i wilgotnościowe w przegrodach budowlanych oraz aktualne wymagania stawiane elementom konstrukcyjnym. Określanie zużycia energii w budynkach – metody bilansowe i symulacyjne. Zagadnienia ochrony cieplnej budynków. Ocena energetyczna budynków. Termomodernizacja. Zagadnienia komfortu wewnętrznego, a konstrukcja budynku.
Metody oceny:
Dwa kolokwia, ocena projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Podstawowe: 1. BUDOWNICTWO OGÓLNE, Arkady: 1.1. Tom 1 Materiały i wyroby budowlane, Stefańczyk, B. (red.), Warszawa 2010, 1.2. Tom 2 Fizyka budowli, Klemm, P. (red.), Warszawa 2010 1.3. Tom 3. Elementy budynków. Podstawy projektowania, Lichołaj, L. (red.), Warszawa 2010, 1.4. Tom 4 Konstrukcje budynków, Buczkowski, W. (red.), Warszawa 2010. 2. Albers, J. i inni: Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji. Poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa 2007. 3. Chwieduk, D.: Energetyka słoneczna budynku, Arkady, Warszawa 2011. 4. Gassner, A.: Instalacje sanitarne. Poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa 2008. 5. Neufert, E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa 2011. 6. Panas, J. (red.): Nowy poradnik majstra budowlanego, Arkady, Warszawa 2011. 7. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie [Dz.U.2002, nr 75 poz.690 z późniejszymi zmianami]. 8. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008 r. w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzorów świadectw ich charakterystyki energetycznej, [Dz.U. 2008 nr 201 poz. 1240]. 9. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane [Dz.U. 1994 nr 89 poz. 414 z późniejszymi zmianami]. Uzupełniające: 1. Chwieduk, D. Modelowanie i analiza pozyskiwania oraz konwersji termicznej energii promieniowania słonecznego w budynku. PRACE IPPT • IFTR REPORTS. pp. 1-264. 11/2006, IPPT PAN, Warszawa 2006. 2. Markiewicz P.: Budownictwo ogólne dla architektów, Archi-Plus, Kraków 2011. 3. Pyrak S., Michalak, H.: Domy jednorodzinne, Arkady, Warszawa 2006. 4. Skowroński, W.: Rysunek techniczny budowlany, Arkady, Warszawa 2011. 5. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie charakterystyki energetycznej budynków 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. [2002/91/WE z dnia 16 grudnia 2002]. 6. PN-EN ISO 6946:2008. Komponenty budowlane i elementy budynku -- Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła -- Metoda obliczania. 7. PN-EN ISO 13790:2009. Energetyczne właściwości użytkowe budynków -- Obliczanie zużycia energii na potrzeby ogrzewania i chłodzenia. 8. Materiały dostarczone przez wykładowcę w postaci elektronicznej i dostępne na stronie internetowej prowadzącego przedmiot.
Witryna www przedmiotu:
http://estudia.meil.pw.edu.pl/ (dostęp chroniony)
Uwagi:
Przedmiot pomaga w zrozumieniu zasad kompleksowego projektowania obiektów budowlanych z uwzględnieniem zagadnień ochrony środowiska.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NS509A _W1
Student zna aktualne wymagania prawne obowiązujące w budownictwie.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W31
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08
Efekt ML.NS509A _W2
Sudent zna zasady rysunku architektoniczno-budowlanego.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W29, E1_W30
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W07
Efekt ML.NS509A _W3
Student potrafi wymienić podstawowe materiały budowlane i przedstawić ich podstawowe właściwości.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02
Efekt ML.NS509A _W4.
Student zna podstawowe zasady konstrukcji budynków.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02
Efekt ML.NS509A _W5
Student zna podstawowe informacje o elementach konstrukcyjnych budynków.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02
Efekt ML.NS509A _W6
Student zna wpływ instalacji wewnętrznych na rozwiązania projektowe budynków.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W04, E1_W20, E1_W24, E1_W25
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W05
Efekt ML.NS509A _W7
Student posiada wiedzę dotyczącą zagadnień cieplnych i wilgotnościowych w przegrodach budowlanych oraz zna aktualne wymagania stawiane elementom konstrukcyjnym.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W05, E1_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03
Efekt ML.NS509A _W8
Student zna metody służące do określania zużycia energii w budynkach.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W05, E1_W12, E1_W14, E1_W16, E1_W18, E1_W24, E1_W31
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W05, T1A_W08
Efekt ML.NS509A _W9
Student zna metody ocena energetycznej budynków oraz zagadnienia związane z termomodernizacją.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W05, E1_W10, E1_W12, E1_W13, E1_W14, E1_W16, E1_W18, E1_W24, E1_W28
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NS509A _U1
Student potrafi zweryfikować zgodność rozwiązania z aktualnymi wymaganiami prawnymi.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U05, E1_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05, T1A_U06
Efekt ML.NS509A _U2
Student potrafi odczytać informacje z rysunku architektoniczno-budowlanego.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U02, E1_U05, E1_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U05, T1A_U06
Efekt ML.NS509A _U3
Student umie wskazać sposób wykorzystania materiału budowlanego, zależnie od jego właściwości.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U01, E1_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05
Efekt ML.NS509A _U4
Student potrafi sklasyfikować budynek pod względem konstrukcyjnym.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U01, E1_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05
Efekt ML.NS509A _U5
Student potrafi zaproponować sposób lokalizacji instalacji wewnętrznych z uwzględnieniem konstrukcji budynków.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt ML.NS509A _U6
Student potrafi zweryfikować rozwiązanie konstrukcyjne pod względem cieplno-wilgotnościowym. Student potrafi zaproponować prawidłowe rozwiązanie.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U05, E1_U12, E1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05, T1A_U09, T1A_U14
Efekt ML.NS509A _U7
Student potrafi określić zużycie energii w budynku za pomocą metody bilansów miesięcznych.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U01, E1_U02, E1_U05, E1_U12, E1_U28
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U09, T1A_U16
Efekt ML.NS509A _U8
Student potrafi ocenić budynek na podstawie wskaźników oceny. Student potrafi zaproponować sposoby poprawy charakterystyki energetycznej na podstawie bilansu cieplnego oraz wskaźników oceny.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U01, E1_U02, E1_U04, E1_U07, E1_U15, E1_U18, E1_U28
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U09, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ML.NS509A _K1
Student umie pracować w grupie i prezentować swoje wyniki.
Weryfikacja: Prezentacja projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_K01, E1_K02, E1_K03, E1_K04, E1_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06