Nazwa przedmiotu:
Podstawy Gospodarki Rynkowej
Koordynator przedmiotu:
doc. dr Alina Naruniec
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Energetyka
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
ML.NW145
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych: 32, w tym: a) udział w wykładach – 30 godz. b) Konsultacje – 2 godz. 2. Praca własna studenta – 20 godz. a) przygotowanie do zajęć; korzystanie z materiałów dodatkowych i pomocniczych – 10 godz. b) przygotowanie do 2 sprawdzianów – 10 godz..
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych: 32, w tym: a) udział w wykładach – 30 godz. b) Konsultacje – 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
C1. Zapoznać ze sposobem funkcjonowania gospodarki rynkowej. C2. Objaśnić pozycję gospodarstw domowych i przedsiębiorstw. C3. Zapoznać z rolą państwa i mechanizmu rynkowego. C4. Wyrobić umiejętności w zakresie oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych. C5. Zapoznać z modelami współczesnej gospodarki rynkowej. Efekty kształcenia (wiedza): Student ma podstawową wiedzę nt. gospodarki rynkowej niezbędną do rozumienia uwarunkowań działalności inżynierskiej. Efekty kształcenia (umiejętności): Student Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować proces uczenia się innych osób. Student ma świadomość ważności i rozumie ekonomiczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student ma świadomość ważności współdziałania i pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról. Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej. Student rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć dotyczących techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej.
Treści kształcenia:
1. Współczesne systemy gospodarcze. Gospodarka rynkowa i jej typy. 2 godz. 2. Ekonomiczna rola współczesnego państwa. Dwa modele współczesnego państwa. Interes publiczny. 2 godz. 3. Rynek. Podstawowe pojęcia i rodzaje rynków. Czynniki wpływające na popyt i podaż, ingerencja państwa w mechanizm cenowy. 2 godz. 4. Przedsiębiorstwo. Istota, formy i funkcje przedsiębiorstwa. Rachunek kosztów i korzyści. Wybór optymalnego poziomu produkcji. 2 godz. 5. Czynniki produkcji. Praca, kapitał, ziemia. Kapitał rzeczowy i finansowy, rynek ziemi. Kreatywność jako zasoby intelektualne. - 2 godz. 6. Rynek pracy. Pojęcie rynku pracy i uwarunkowania zatrudnienia. Istota i rodzaje bezrobocia. Płace, rola związków zawodowych na rynku pracy. - 2 godz. 7. Rynek kapitałowy. Rola rynku kapitałowego w gospodarce. Funkcjonowanie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. - 1 godz. 8. Sprawdzian - 1 godz. 8. Rachunek dochodu i produktu narodowego. Produkt krajowy i produkt narodowy. Podział dochodu narodowego. Model równowagi makroekonomicznej. 9. Wzrost rozwój gospodarczy. Czynniki wzrostu gospodarczego. Mierniki wzrostu i rozwoju gospodarczego. Pojęcie cyklu koniunkturalnego. Sytuacja gospodarcza w Polsce i na świecie. 10. Budżet państwa i polityka fiskalna. System podatkowy państwa. - 2 godz. 11. Pieniądz i system bankowy. Bank centralny i banki komercyjne. Polityka monetarna - 2 godz. 12. Inflacja i jej skutki. Inflacja a polityka ekonomiczna państwa - 2 godz. 13. Handel zagraniczny. Polityka handlowa, bilans płatniczy, kurs walutowy, integracja gospodarcza. - 2 godz. 14. Globalizacja procesów gospodarczych - 1 godz. 15. Sprawdzian 1 godz.
Metody oceny:
Zasady wystawiania ocen z sprawdzianu pisemnego (test wielokrotnego wyboru) : 2,0 – student nie uzyskał 51% punktów możliwych do zrealizowania w ramach przedmiotu, co oznacza zarówno brak wiedzy, jak umiejętności i kompetencji na poziomie dostatecznym. 3,0 – student uzyskał co najmniej 51% punktów z kolokwiów na poziomie zadowalającym 3,5 – student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie jak na ocenę 3, jednak umie operować wiedzą o większym zakresie szczegółowości; uzyskał co najmniej 60% punktów 4,0 - student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie jak na ocenę 3,5 a ponadto uzyskał co najmniej 70% punktów na poziomie zadowalającym 4,5 - student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie, jak na ocenę 4,0, a ponadto uzyskał co najmniej 80% punktów na poziomie zadowalającym 5,0 – student posiada pełny zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji wymienionych jako treści programowe; a ponadto uzyskał co najmniej 90% punktów na poziomie zadowalającym.
Egzamin:
nie
Literatura:
Podstawowa: 1. S. Marciniak (red.).: „Makro i mikroekonomia. Podstawowe problemy”, PWN, Warszawa, 2013, 2. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2008 Uzupełniająca: 3. H.Ch. Binswanger, Spirala wzrostu, ZYSK I S-Ka Wydawnictwo, Poznań 2011 4. D. Kahneman, Pułapki myślenia, o myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina Sp. z o.o., Poznań 2012
Witryna www przedmiotu:
Brak
Uwagi:
Brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NW145_W03
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W31, E1_W34
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NW145_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje oraz analizować zjawiska gospodarcze i ich wpływ na system społeczno-gospodarczy
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U01, E1_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ML.NW145_K01
Student ma potrzebę ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: E1_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt ML.NW145_K02
Student ma świadomość ważności i rozumie ekonomiczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: E1_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02