Nazwa przedmiotu:
Statystyka
Koordynator przedmiotu:
dr Eugenia Ciborowska-Wojdyga
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe 45h, w tym: a) obecność na wykładach – 30h, b) obecność na ćwiczeniach – 15h 2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 15h 3. przygotowanie się do kolokwiów– 15h 4. przygotowanie się do egzaminu – 15h Razem nakład pracy studenta: 45h+15h+15h + 15h=90h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30h, 2. obecność na ćwiczeniach – 15h 3. obecność na kolokwiach i egzaminie – 15h Razem: 60h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student powinien: • mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat zmiennych losowych [sposoby ich określania, dystrybuanta, gęstość, podstawowe parametry (wartość oczekiwana, wariancja), centralne twierdzenie graniczne]; • znać podstawowe rozkłady zmiennych losowych (Bernoulli’ego, Poissona, normalny, t Studenta, chi kwadrat); • umieć sformułować i zweryfikować hipotezę statystyczną odnoszącą się do parametru rozkładu w populacji (wartość oczekiwana, wariancja), lub do postaci rozkładu w populacji (test losowości próby, test zgodności); • mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat zależności miedzy zmiennymi – analiza korelacji i regresji ( liniowej i sprowadzalnej do liniowej) • nabyć umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy • na podstawie dostępnych źródeł literaturowych i internetowych umieć samodzielnie rozwiązywać dane zagadnienia • nabyć umiejętność samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków.
Treści kształcenia:
Celem zajęć jest przyswojenie i doskonalenie umiejętności stosowania różnorodnych technik statystycznych niezbędnych do projektowania technologicznego i dalszego toku studiów. Omawiane są następujące zagadnienia: podstawowe wiadomości z rachunku prawdopodobieństwa (zmienne losowe, parametry rozkładu zmiennej losowej, twierdzenia graniczne), podstawowe pojęcia i metody dotyczące wnioskowania statystycznego (zagadnienia estymacji parametrów populacji, testowanie hipotez statystycznych oraz zagadnienie korelacji i regresji liniowej), optymalizacja liniowa oraz opracowywanie wyników i planowanie doświadczeń – modelowanie procesów. Dla ułatwienia zrozumienia wykładu i przyswojenia materiału pod koniec semestru przewidziane są ćwiczenia rachunkowe.
Metody oceny:
zaliczenie ćwiczeń po uzyskaniu 50% punktów z prac domowych, egzamin
Egzamin:
tak
Literatura:
brak
Witryna www przedmiotu:
ch.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę teoretyczną na temat podstawowych typów zmiennych losowych, sposobów opisu (tabela rozkładu, dystrybuanta, ew. gęstość), definicji podstawowych charakterystyk, podstawowych rozkładów zmiennych losowych (Bernoulli’ego, Poissona, rozkład normalny, t Studenta, chi kwadrat)
Weryfikacja: egzamin; kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt W02
Posiada wiedzę teoretyczną na temat metod stosowanych w statystyce matematycznej ( twierdzenia graniczne, rozkłady podstawowych statystyk, testowanie hipotez oraz analiza korelacji i regresji)
Weryfikacja: egzamin; kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi przedstawić interpretację wyników eksperymentu jako pewnej zmiennej losowej; wyliczyć parametry danego rozkładu zmiennej losowej; zastosować twierdzenia graniczne do oszacowania prawdopodobieństwa otrzymania wyniku w określonym przedziale , do oszacowania niezbędnej liczebności próbki lub ilości eksperymentów
Weryfikacja: egzamin; kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U08, T1A_U08
Efekt U02
Potrafi, na podstawie wyników eksperymentu, przetestować hipotezy dotyczące danej cechy lub rozkładu oraz przeprowadzić analizę korelacji i znaleźć funkcję regresji
Weryfikacja: egzamin; kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U08
Efekt U03
Potrafi dobrać i wykorzystać właściwie dla celów praktycznych konkretne metody stosowane w statystyce ( np. dla opracowania wyników doświadczalnych).
Weryfikacja: egzamin; kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi pracować samodzielnie studiując wybrane zagadnienie;
Weryfikacja: Prezentacja rozwiązanych zadań na ćwiczeniach i kolokwiach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K01, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06
Efekt K02
Kreatywnie rozwiązuje problemy
Weryfikacja: Prezentacja rozwiązanych zadań na ćwiczeniach i kolokwiach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K01, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06