- Nazwa przedmiotu:
- Układy napędu hamowania pojazdów szynowych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Wiesław Grzesikiewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 411
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- brak
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- brak
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wykład: Teoria ruchu pojazdów szynowych, Podwozia pojazdów szynowych
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zasad i metod analizy układów napędu i hamowania pojazdów szynowych, w szczególności wpływu sterowania tymi układami na bezpieczeństwo ruchu.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Podstawowe zagadnienia napędu i hamowania: Przetwarzanie energii w czasie napędu i hamowania. Siły napędowe lub hamujące koła w czasie napędu i hamowania pojazdu szynowego. Wyznaczanie nacisków kół na szynę w pojazdach trakcyjnych. Układ przeniesienia siły napędowej lub hamulcowej z kół na podwozie.
2. Konstrukcje układów napędowych z silnikami elektrycznymi. Mechanizmy przenoszące napęd od silnika elektrycznego lub spalinowego do kół. Analiza konstrukcji układu napędowego ze względu na zadania trakcyjne (lokomotywy; pojazdy trakcyjne; pojazdy szybkobieżne lub wolnobieżne; pojazdy pasażerskie lub towarowe).
3. Układy hamowania wagonów i lokomotyw: Mechaniczny układ hamulca wagonów i lokomotyw. Konstrukcja układu i jego charakterystyka. Elementy układu oraz ich charakterystyki. Urządzenia regulacyjne. Dostosowanie parametrów hamulca: do masy pasażerów lub ładunku; do prędkości jazdy pojazdu. Urządzenia przeciwpoślizgowe. Pneumatyczny układ sterowania hamulcem pociągu. Budowa układu oraz jego charakterystyki. Elementy układu oraz ich charakterystyki. Sterowanie układem: pneumatyczne, elektropneumatyczne. Ocena skuteczności hamulca pociągu według norm UIC. Ocena hamowności wagonu i pociągu według normy UIC-544. Droga hamowania pociągu towarowego i pasażerskiego.
4. Układ sterowania hamulcami pneumatycznymi pociągu: Quasistatyczne obciążenia pojazdu powstające podczas napędu lub hamowania. Dynamiczne obciążenie układu napędowego związane z mechanizmem przeniesienia napędu. Drgania układu napędowego. Wzdłużna dynamika pociągu.
5. Dynamiczne obciążenia układu napędowego w pojeździe szynowym.
6. Dynamika wzdłużna pociągu: Oddziaływania miedzy wagonami w czasie rozruchu lub hamowania pociągu. Wpływ tych oddziaływań na siły powstające między kołem a szyną.
7. Drgania układu napędowego w pojeździe szynowym: Oddziaływanie na elementy układu napędowego i nadwozie. Generowanie hałasu.
- Metody oceny:
- 2 kolokwia
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Grzesikiewicz, W.: Hamulce pojazdów szynowych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. Warszawa 1982.
[2] Piechowiak, T.: Hamulce pojazdów szynowych. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. Poznań 2012.
[3] Skibicki, J.: Pojazdy elektryczne cz.2. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. Gdańsk 2012.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się