- Nazwa przedmiotu:
- Niekonwencjonalne pojazdy szynowe
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Roman Bogacz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 410
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- brak
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- brak
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wykład: Teoria ruchu pojazdów szynowych, Podwozia pojazdów szynowych
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Poznanie rozwiązań technicznych odbiegających od stosowanych w typowych konstrukcjach pojazdów szynowych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Pojazdy szynowe dużych prędkości: Istniejące rozwiązania japońskie, francuskie, niemieckie, chińskie, koreańskie, hiszpańskie. Analiza konstrukcji. Perspektywy rozwoju. Możliwości wykorzystania w warunkach europejskich. Normy, przepisy, ograniczenia. Wpływ na środowisko naturalne.
2. Konstrukcje pojazdów o zwiększonej ładowności. Specjalne wagony towarowe.
3. Konstrukcje lekkich pojazdów szynowych kolei regionalnych. Przykłady istniejących konstrukcji. Tendencje rozwojowe.
4. Kolej na poduszce magnetycznej: Maglev (Niemcy, Chiny). Yamanashi (Japonia). Badania prowadzone w USA. Perspektywy rozwoju i możliwości zastosowania.
5. Techniki łączenia wagonów: Wagony pasażerskie, wagony towarowe, wagony niskopodłogowe, wagony bimodalne. Sprzęgi i techniki łączenia wagonów.
6. Wagony specjalne przeznaczone do obsługi infrastruktury: Wagony magazynowe, maszynowe, miernicze, torowe. Dźwigi, pługi, inne. Wagony metra.
7. Koleje specjalne: Koleje górskie o różnorodnym napędzie (zębatym, linowym). Kopalniane pojazdy szynowe. Pojazdy poruszające się po niekonwencjonalnych szynach i podkładach.
8. Niekonwencjonalne sposoby ograniczania wibracji i hałasu generowanego przez pojazdy szynowe.
9. Kolej typu „Monorail”.
10. Napęd hybrydowy. Zastosowanie w pojazdach szynowych. Korzyści i perspektywy rozwoju.
- Metody oceny:
- 2 kolokwia
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Romaniszyn, Z., Wolfram, T.: Nowoczesny tabor szynowy. Wydawnictwo Specjalne, Instytutu Pojazdów Szynowych, Kraków 1997.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się