- Nazwa przedmiotu:
  - Niekonwencjonalne pojazdy szynowe
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - prof. dr hab. inż. Roman Bogacz 
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Mechanika i Budowa Maszyn
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obieralne
 
    - Kod przedmiotu:
  - 410
 
    - Semestr nominalny:
  - 7 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 3
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - brak
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - brak
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - brak
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład450h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Wykład: Teoria ruchu pojazdów szynowych, Podwozia pojazdów szynowych
 
    - Limit liczby studentów:
  - zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
 
    - Cel przedmiotu:
  - Poznanie rozwiązań technicznych odbiegających od stosowanych w typowych  konstrukcjach pojazdów szynowych.
 
    - Treści kształcenia:
  - Wykład: 
1. Pojazdy szynowe dużych prędkości: Istniejące rozwiązania japońskie, francuskie, niemieckie, chińskie, koreańskie, hiszpańskie. Analiza konstrukcji. Perspektywy rozwoju. Możliwości wykorzystania w warunkach europejskich. Normy, przepisy, ograniczenia. Wpływ na środowisko naturalne.
2. Konstrukcje pojazdów o zwiększonej ładowności. Specjalne wagony towarowe.
3. Konstrukcje lekkich pojazdów szynowych kolei regionalnych. Przykłady istniejących konstrukcji. Tendencje rozwojowe.
4. Kolej na poduszce magnetycznej: Maglev (Niemcy, Chiny). Yamanashi (Japonia). Badania prowadzone w USA. Perspektywy rozwoju i możliwości zastosowania. 
5. Techniki łączenia wagonów: Wagony pasażerskie, wagony towarowe, wagony niskopodłogowe, wagony bimodalne. Sprzęgi i techniki łączenia wagonów.
6. Wagony specjalne przeznaczone do obsługi infrastruktury: Wagony magazynowe, maszynowe, miernicze, torowe. Dźwigi, pługi, inne. Wagony metra. 
7. Koleje specjalne: Koleje górskie o różnorodnym napędzie (zębatym, linowym). Kopalniane pojazdy szynowe. Pojazdy poruszające się po niekonwencjonalnych szynach i podkładach. 
8. Niekonwencjonalne sposoby ograniczania wibracji i hałasu generowanego przez pojazdy szynowe.
9.  Kolej typu „Monorail”.
10. Napęd hybrydowy. Zastosowanie w pojazdach szynowych. Korzyści i perspektywy rozwoju.
 
    - Metody oceny:
  - 2 kolokwia
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - [1] Romaniszyn, Z., Wolfram, T.: Nowoczesny tabor szynowy. Wydawnictwo Specjalne, Instytutu Pojazdów Szynowych, Kraków 1997. 
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - brak
 
    - Uwagi:
  - brak
 
    Efekty uczenia się