- Nazwa przedmiotu:
- Systemy komputerowe w konstrukcji pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Michał Makowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 406
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 20 h – zdobycie podbudowy teoretycznej - wiedza dotycząca budowy pojazdów w ujęciu modelowania geometrycznego,
10 h – zdobycie wiedzy o współczesnych metodach modelowania komputerowego oraz systemy zintegrowane systemy wytwarzania
10 h – poznanie podstawowych etapów i technik budowy modeli pojazdów,
20 h – umiejętność oceny przydatności opracowanych modeli oraz umiejętność weryfikacji przyjętych założeń podczas modelowania,
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstawowych zagadnień z mechaniki ogólnej, wytrzymałości materiałów i budowy pojazdów.
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Poznanie modelowania elementów pojazdów.
Prowadzenie prac związanych z budową modeli pojazdów samochodowych.
Świadomość roli dokładności budowy modeli pojazdów w praktyce inżynierskiej.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Opis drgań pionowych samochodu za pomocą modelu matematycznego
2. Widmo nierówności drogi i jego zastosowanie w modelowaniu drgań samochodu
3. Omówienie konstrukcji zawieszeń samochodów
4. Dobór współczynników sztywności elementów sprężystych zawieszenia na podstawie kryterium komfortu jazdy
5. Omówienie zintegrowanych systemów projektowania CAD/CAM/CAE w budowie pojazdów
6. Wprowadzenie do zasad budowy modeli geometrycznych CAD z uwzględnieniem parametryzacji
7. Przedstawienie cech elementów budowanych z zastosowaniem bryłowych modeli geometrycznych CAD
8. Podstawy obliczeń wytrzymałościowych z wykorzystaniem systemu CAE
9. Wykonanie dokumentacji konstrukcyjnej dla wybranego elementu zawieszenia
10. Analiza sił oddziałujących na nadwozie od strony elementów zawieszenia
11. Badania symulacyjne ruchu krzywoliniowego samochodu w zależności od geometrii oraz sztywności zawieszenia
12. Wpływ geometrii zawieszenia na stateczność i kierowalność samochodu
13. Wykonanie rysunku złożeniowego zespołu zawieszenia
14. Elementy tworzenia modeli powierzchniowych nadwozi
15. Wyznaczanie obciążeń dynamicznych wprowadzanych na nadwozie od strony drogi
- Metody oceny:
- wykład – 2 kolokwia
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Reimpell J., Betzler J. W.: Podwozia samochodów: podstawy konstrukcji. Warszawa, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2008.
2. Reński A.: Bezpieczeństwo czynne samochodu: zawieszenia oraz układy hamulcowe i kierownicze. Warszawa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2011.
3. Wełyczko A.: CATIA V5 : sztuka modelowania powierzchniowego. Gliwice : Wydawnictwo Helion,cop 2010.
4. Sokół K.: CATIA - zagadnienia kinematyczne w przykładach. Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, 2012.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się