- Nazwa przedmiotu:
  - Teoria ruchu pojazdów szynowych
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr hab. inż. Jan Matej
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Mechanika i Budowa Maszyn
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Specjalnościowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - 323
 
    - Semestr nominalny:
  - 6 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 4
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 25
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 3
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 1
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład450h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium225h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Wykład: Pojazdy
 
    - Limit liczby studentów:
  - zgodnie z wymaganiami Rektora
 
    - Cel przedmiotu:
  - Poznanie zagadnień związanych z trakcją elektryczną oraz bezpieczeństwem ruchu pojazdów szynowych po torze kolejowym
 
    - Treści kształcenia:
  - Wykład: Struktura, konstrukcja, parametry geometryczne i materiałowe toru kolejowego. Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu szynowego (wagon, lokomotywa, zespół trakcyjny, skład wagonów)  na torze prostym, zakrzywionym, w tunelu. Równanie ruchu pociągu (wyprowadzenie i zastosowanie). Zasady budowania charakterystyki trakcyjnej pojazdów szynowych napędzanych  silnikami elektrycznymi prądu stałego lub przemiennego. Podstawy liniowej teorii kontaktu koła z szyną na bazie teorii kontaktu Hertz'a. Wstęp do badania stateczności ruchu pojazdów szynowych. Wprowadzenie do badań symulacyjnych wykonywanych w programie MBS (Multi Body System).
Laboratorium: 
1. Wyznaczanie oporów ruchu pociągu.
2. Rozwiązywanie równania ruchu pociągu. 
3. Budowanie charakterystyki trakcyjnej lokomotywy prądu stałego lub przemiennego.
4. Wyznaczanie prędkości krytycznej pojazdu dwu- oraz czteroosiowego w ruchu po torze prostym.
5. Symulacyjne badanie wpływu wybranych parametrów konstrukcyjnych na stateczność pojazdu trakcyjnego w ruchu po torze prostym.
 
    - Metody oceny:
  - 2 kolokwia/ ocena na bieżąco podczas ćw. laboratoryjnych
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - [1] Gąsowski, W.: Wagony kolejowe WKiŁ W-wa, 1988
[2] Kacprzak, J., Koczara, W.: Podstawy napędu
      elektrycznego pojazdów trakcyjnych. WKiŁ, W-wa,
      1990.
[3] Madej, J.: Teoria Ruchu Pojazdów Szynowych.  
      Oficyna Wydawnicza PW, 2004.
[4] Madej, J.: Projektowanie mech. napędowych poj. szyn.
      WKiŁ Warszawa, 1987.
[5] Zembrzuski K.: Teoria napędu i hamowania pociągu.
      PWN Warszawa, 1977
[6]  Romaniszyn Z. Oramus Z. Nowakowski Z.: 
       Podwozia trakcyjnych pojazdów szynowych WKiŁ,
       Warszawa, 1989.
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - W przygotowaniu
 
    - Uwagi:
  - brak
 
    Efekty uczenia się