- Nazwa przedmiotu:
  - Niskoemisyjne silniki spalinowe
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - prof. dr hab. inż. Stanisław Kruczyński
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Mechanika i Budowa Maszyn
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Specjalnościowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - 322
 
    - Semestr nominalny:
  - 6 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 4
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - brak
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - brak
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - brak
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład450h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium225h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Znajomość materiału obowiązującego na przedmiotach Termodynamika oraz Silniki Spalinowe
 
    - Limit liczby studentów:
  - zgodnie z zarządzeniem Rektora
 
    - Cel przedmiotu:
  - Poznanie budowy i zasad eksploatacji najnowszych silników zapewniające niskie emisje substancji toksycznych oraz budowy i zasad działania nowoczesnych systemów oczyszczania gazów spalinowych z substancji toksycznych
 
    - Treści kształcenia:
  - Wykład:
1. Wprowadzenie do przedmiotu.  Zasady zaliczania. Zagadnienia ogólne budowy i eksploatacji niskoemisyjnych silników spalinowych. Klasyfikacja metod ograniczających emisję spalin i hałasu silników
2. Emisja  hałasu. Hałas silnika spalinowego.  Metody walki z hałasem silników spalinowych. Normy i metody badawcze: 
3. Akustyka pojazdów – Redukcja hałasu komunikacyjnego na drodze źródło, ścieżka propagacji, odbiorca. Przegląd metod redukcji dźwięku. Rozwiązania konstrukcyjne silników ograniczające  emisję hałasu
4. Powstawanie substancji szkodliwych w komorach spalania silników tłokowych, Spalanie paliw, powstawanie tlenków węgla, przemiany i tworzenie się nowych węglowodorów i produktów częściowego ich utleniania, powstawanie tlenków azotu i cząstek stałych.
5. Właściwości fizykochemiczne i toksykologiczne substancji szkodliwych i ich wpływ na człowieka i jego środowisko. Efekty wtórne emisji substancji szkodliwych
6. Metody badań emisji substancji szkodliwych. Analizatory gazów spalinowych. Testy emisji pojazdów i silników z zastosowaniach drogowych i pozadrogowych. 
7. Przegląd przepisów prawnych USA, Europy i Japonii odnośnie ograniczenia wpływu motoryzacji na środowisko naturalne
8. Zapobieganie powstawaniu emisji substancji szkodliwych (metody wewnątrz silnikowe) i metody oczyszczania gazów spalinowych. I kolokwium
9. Podstawy katalizy heterogenicznej.  Reaktory katalityczne OC, TWC, LNT, NH3-SCR i HC-SCR. Budowa i eksploatacja reaktorów. Starzenie reaktorów 
10. Podstawy filtracji cząstek stałych. Filtry cząstek stałych DPF i CDPF, CCRT. Regeneracja pasywna i aktywna. Układy mieszane reaktorów i filtrów.
11. Wpływ właściwości ciekłych i gazowych paliw silnikowych w tym paliw ropopochodnych i paliw alternatywnych na emisję substancji szkodliwych
12. Przegląd nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych silników niskoemisyjnych o zapłonie iskrowym i samoczynnym.
13. Hybrydowe układy napędowe w samochodach osobowych i ciężarowych. 
14. II kolokwium i termin poprawy I kolokwium 
15. Poprawa  kolokwium II i wpisy do indeksu 
 
Laboratorium:
1. Pomiary stężeń CO2, CO, THC, NOx i PM w gazach spalinowych.
2. Badania sprawności pracy trójfunkcyjnego reaktora katalitycznego na silniku o zapłonie iskrowym.
3. Badania układu recyrkulacji spalin na silniku o zapłonie samoczynnym. 
4. Badania sprawności pracy filtra cząstek stałych na silniku o zapłonie samoczynnym.
5. Badania procesu utleniania PM metodą grawimetryczną.
6. Badania hałasu pracy silnika spalinowego.
 
    - Metody oceny:
  - 2 kolokwia, sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - •	Merkisz J. Ekologiczne problemy silników spalinowych. WPP, 1999
•	Heywood  J., B.: Internal Combustion Engine Fundamentals. Mc Graw-Hill Company New York,1988. 
•	Atkins D.,R.: An Introduction to Engine Testing and Development. SAE International Warrendale, USA, 1999. 
•	Zhao F.: Technologies for Near-Zero-Emissions Gasoline-Powered Engine. SAE International , Warrendale, USA, 2007. 
•	Majewski W.A., Khair M.K.: Diesel Emissions and Their Control. SAE International Warrendale, USA, 2006. 
•	Merkisz J.: Ekologiczne problemy silników spalinowych. Tom I i II. Wydawnictwa Politechniki Poznańskiej, Poznań 1998.
•	Kruczyński S.: Trójfunkcyjne reaktory katalityczne. Wydawnictwa Instytutu Technologii Eksploatacji. Radom, 2004.
•	Nagórski Z., Teodorczyk A., Bernhardt M.: Regeneracja samochodowych filtrów cząstek stałych – tendencje rozwoju, modelowanie, badania symulacyjne. IP – ITC – PW. Warszawa 2004.
•	Estwood P.: Critical Topics in Exhaust Gas Aftertreatment, Research Studies Press, London 2000. 
•	Heck R., Ferrauto R., Gulati T.: Catalytic Air Pollution Control. Wiley-Interscience, New York, 2002 
 
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - brak
 
    - Uwagi:
  - brak
 
    Efekty uczenia się